Sakralt och profant med välsjungande kör

Augustanakörens nordiska turné avslutades på söndagskvällen i Uppsala domkyrka med en hörvärd konsert, skriver ­Katarina Glantz.

Konsert2008-06-17 00:01
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sedan några veckor tillbaka har det varit möjligt att följa Augustana College Choir på deras turné till Norge, Danmark och Sverige via YouTube, där de valt att vidga sin lyssnarkrets bortom publiken vid konserttillfällena, t ex konserten i Östervåla nu i veckan. Turnén avslutades på söndagen i Uppsala domkyrka under säker ledning av dirigent Jon Hurty.
Augustana College på Rock Island, Illinois, är i USA känd för sin starka körtradition, men även de återkommande internationella turnéerna har gett Augustana College Choir erkännande. Programmet som blandade profant med sakralt och musik från olika sångtraditioner syntes väl avvägt för den 70 man starka körens färdigheter i stämsång och solistiska insatser, där även ett stycke gavs i en mindre kammarkörsättning.

Konserten inleddes med en körfanfar, A Choral Fanfare, varefter deras framförande av Samuel Barbers (1910-81) Agnus Dei redan här etablerade en av körens styrkor, uppvisandet av dynamisk spännvidd och nyansrika musikaliska tolkningar. Då sista tonen klingat ut lämnades man andlös där sången varit så ljuvt vacker att det gjorde ont. The Conversion of Saul var desto mer dramatisk. Stycket inleds rytmiskt agiterat men en ensam kvarhållen ton uppenbarar sig och bildar en bro över till det lugnare partiet, en metaforisk ljuspunkt för Gud som vägleder Saul att vända hat till kärlek. Starkt avtryck gjorde också Canticum Calamitatis Maritimae av Jaakko Mäntyjärvi (f 1963), ett verk dedikerat offren vid Estoniakatastrofen. Viskningar och solosopran med folkvisemelodi både inleder och avslutar stycket, men där även utdrag av nyhetsrapporter från finska Nuntii Latini ingår i sångtexten.
Vid framförandet av Desh - An Indian Raga växlade kören formation, tjejerna och killarna placerade sig på var sin sida vända mot varandra, för att under framförandet omväxlande vända sig mot publiken i mindre sektioner då huvudmelodin togs upp, medan övriga sångare sjöng nonsensstavelser imiterades indiska slagverksinstrument.

Efterföljande Paul McCartneys Blackbird, i arrangemang av Phil Azelton och som sjöngs i en kammarkörsättning, kändes dock något blek gentemot de starka sångprestationer som föregått denna. Ett flertal traditionella spirituals fick även förtjänstfulla framföranden under konserten, Way Over in Beulah Lan', Deep River, Ezekiel Saw de Wheel och Elijah Rock och kören sjöng också på svenska med utmärkt uttal, Pingst av Oskar Lindgren (1887-1955), stämningsfullt om än inte så nyansrikt som andra sånger på programmet, och där konserten fick ett vackert avslut med Children of the Heavenly Father, dvs Tryggare kan ingen vara.
Under stående ovationer av en fullsatt Domkyrka tågade kören sjungandes ut, för att bjuda på både extra sånginsatser och sig själva då de utanför kyrkan i ring uppsluppet sjöng By the Mighty Mississippi och sparkade ena skon i luften som markering av den nu avslutade turnén och denna drygt timslånga konsert med flera musikaliska höjdpunkter.
Musik
Domkyrkan, Uppsala
Augustana College Choir