Operahögskolans årliga besök i Giresta kyrka är populärt. På lördagen blev det fullt hus och entusiasmen var hela tiden stor över det program som presenterades av sopranerna Sofie Asplund, Magdalena Risberg och Lana Zuzic, av mezzon Sara P Eriksson, tenoren Markus Pettersson och den outtröttlige ackompanjatören vid flygeln Martin Hellström. Som vanligt presenterades ett urval av arior och romanser från många olika epoker och stilar och, inte minst, på många olika språk.
Mozart fanns med genom utdrag ur operorna Idomeneo och Don Juan. Sofie Asplund gjorde en skön version av Padre, germani ur Idomeneo, med stor dramatik och hög precision, både tonalt och rytmiskt. I en duett ur samma opera samspelade hon fint med likaledes skönsjungande mezzosopranen Sara P Eriksson. Arian Ah, chi mi dice mai ur Don Juan framfördes av Margareta Risberg, med stor charm och träffsäkert kroppsspråk.
Den tredje sopranen Lana Zuzic ägnade sig uteslutande åt det ryska språket, i romanser både av Rachmaninov och Tjajkovskij - den senare representerades också av ett temperamentsfullt arioso ur operan Iolantha. Hennes höjdtoner i mycket svaga nyanser imponerade! Den ende manlige medverkande sångaren Markus Pettersson, tenor med praktfull höjd i stämman, hade bl.a. valt att framföra August Södermans välbekanta Kung Heimer och Aslög. Tillsammans med Sara P Eriksson fick vi också se och höra honom i en känslosam duett ur Carmen. Två intressanta tonsättare från 1900-talet fanns på programmet: norrmannen Alf Hurum och amerikanen Dominick Argento. Genom stående ovationer visade publiken sin stora uppskattning av vad man hört och sett - återväxten verkar helt säkrad!