Upprepning och förändring

Birgitta Egerbladh agerade musikalisk curator och valde ut skilda verk som tillsammans utgjorde en spännande helhet, tycker Per Åberg.

Konsert2009-10-19 14:07
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I serien Gästspel var det i söndags Birgitta Egerbladhs tur att vara konsertvärd. Hon hade satt samman ett intressant och personligt program och berättade engagerat varför hon hade valt just dessa verk. Tema med variationer kallade hon sin konsert och förklarade att detta kan översättas med att man håller någon i handen - temat finns alltid där, som en trygghet, även om omgivningarna växlar. De valda verken byggde alla på upprepning men också förändring och tillsammans bildade de fastän mycket olika en sinnrikt uttänkt helhet.

Första avdelningen inleddes med Griegs vackra Arietta och avslutades med den vemodiga Efterklang, först och sist i den serie Lyriske stykker som Grieg komponerade under en livstid. Däremellan lyssnade vi till arian och några av Goldbergvariationerna av Bach, Nagoya marimbas av Steve Reich, För Alina av Arvo Pärt samt i mitten konsertvärdens egna Lottedans nr 1, komponerad till hennes uppsättning av Stor och liten i våras.

Musikerna Martin Sturfält piano, Niklas Brommare och Mika Takehara marimba och Talekvartetten gjorde utmärkta prestationer, liksom i Lottedansen Birgitta Egerbladh själv på dragspel.
Efter paus framfördes Tjajkovskis första stråkkvartett, vald för den vackra andrasatsens skull. Den användes i Egerbladhs lovprisade uppsättning Tjechovträdgården. Talekvartetten spelade uttrycksfullt och energiskt med verklig känsla för de ryska känslodjupen.

Alla ni som missade denna verkligt fina konsert kan höra den i radio den 9 december. Då måste ni lyssna!