Allvarsam lek pÄ Tate Modern

Hur roligt fĂ„r det vara pĂ„ ett konstmuseum innan platsen förvandlas till nöjesfĂ€lt? Svaret Ă€r givetvis att det fĂ„r vara hur roligt som helst sĂ„ lĂ€nge man inte tappar bort konstens betydelse, som Ă€r annat Ă€n den rena underhĂ„llningen.Just nu kan man roa sig pĂ„ det allvarsamma sĂ€tt som bara kulturen Ă€r mĂ€ktig, och detta pĂ„ den institution i London som blivit den verkliga publikmagneten, nĂ€mligen Tate Modern.De bĂ„da arkitekterna Herzog och de Meuron som förvandlade den gamla kraftstationen vid Themsens strand till konstarenan nummer ett visste vad de gjorde. Sju Ă„r efter invigningen Ă€r den vĂ€ldiga konsthallen redan för liten och en minst sagt spektakulĂ€r tillbyggnad Ă€r beslutad.Men Ă€nnu Ă€r det alltsĂ„ "gamla" Tate Modern som gĂ€ller, och att den svindlande höga hallen Ă€r en utmaning för de inbjudna konstnĂ€rerna har redan tidigare kunnat konstateras.Invigde gjorde som bekant Louise Bourgeois med jĂ€ttespindel och vĂ€ldiga utsiktstorn, och sedan har de internationella storheterna avlöst varandra med fantastiska lösningar pĂ„ ett uppenbarligen inspirerande uppdrag: att fylla turbinhallens vĂ€ldiga rumslighet (mer Ă€n 30 meter i takhöjd) med konst.MinnesvĂ€rda Ă€r bland andra Anish Kapoors, Olafur Eliassons och Rachel Whitereads installationer.Nu Ă€r det tysk-svenske Carsten Höller som fĂ„tt det hedervĂ€rda uppdraget som han löst pĂ„ det mest underhĂ„llande och samtidigt intelligenta sĂ€tt.FrĂ„n de olika vĂ„ningsplanen tar den modige sig ner till bottenplanet via vindlande rutschkanor. De som inte vĂ„gar ge sig ut i luften kan med behĂ„llning beskĂ„da verken som Ă€ven fungerar som konst i sig utan den tveklöst trendkĂ€nsliga interaktion som avkrĂ€vs den som vill Ă„ka.Det finurliga med Höllers verk Ă€r just denna dubbelhet: pĂ„ en gĂ„ng svindlande handfasta utmaningar dĂ€r publikens medagerande Ă€r ett villkor, och samtidigt mycket platsspecifika installationer som tar det vĂ€ldiga rummet i besittning, precis sĂ„ som dagens konstkoncept krĂ€ver. Och alla har roligt, somliga genom sitt aktiva deltagande, andra som intresserade iakttagare av de modigas sekundsnabba förflyttning frĂ„n tak till golv.Höller har i dag en internationell position av rang och presenteras i London som tysk konstnĂ€r. Vilket givetvis Ă€r riktigt om man ser till ursprung. Som svenskar har vi ingenting emot att rĂ€kna honom som landsman eftersom han sedan flera Ă„r tillbaka Ă€r bosatt och verksam i Stockholm och redan hunnit representera Sverige vid Biennalen i Venedig.FĂ€rgfabriken i Stockholm Ă€r nĂ„got av hans hemarena, och dĂ€r gavs ocksĂ„ i höstas ut en bok om hans projekt One day one day, som visades i FĂ€rgfabriken 2003.Boken, med essĂ€er av Jan Åman och ­Nathalie Ergino, sĂ€ljs nu i Londons konstbokhandlar.För den som vill lĂ€ra kĂ€nna Höllers konstnĂ€rskap Ă€r One day one day, som med sitt suverĂ€na bildmaterial dokumenterar utstĂ€llningen, att rekommendera.Inte mindre roande Ă€n Höllers kanor Ă€r den schweiziska konstnĂ€rsduon Peter Fischli & David Weiss stora intrĂ€desbelagda utstĂ€llning i Tate Modern (museet tillĂ€mpar samma framgĂ„ngsrika politik som prövats pĂ„ Moderna museet i Stockholm med fritt intrĂ€de och avgift till vissa utstĂ€llningar).Flowers & questions Ă€r en retrospektiv som rymmer det mesta: konstnĂ€rernas vilda experiment i projektet The way things go dĂ€r bil­dĂ€ck rullar mot tĂ€nda ljus som tuttar eld pĂ„ stubintrĂ„dar som i sin tur vidarebefordrar rörelsen till flaskor som tömmer sitt innehĂ„ll i behĂ„llare, och sĂ„ vidare och sĂ„ vidare i en Ă€ndlös, underbart barnslig lek med orsak och verkan.De bĂ„da filmerna om detta vĂ„ghalsiga projekt Ă€r en veritabel uppvisning av vad homo ludens, den lekande mĂ€nniskan, Ă€r mĂ€ktig nĂ€r hĂ€mmande regler och tabun Ă„sidosĂ€tts.Det Ă€r hejdlöst underhĂ„llande och samtidigt sĂ„ ­ext­remt befriande att man som betraktare aldrig vill sluta titta och överraskas.Än mer övertygar dock Fischlis och Weiss fantastiska kombination av lek och allvar i det myller av smĂ„ lertablĂ„er som tillĂ„ts kommentera de flesta av tillvarons vinklar och vrĂ„r.Besökarna gĂ„r frĂ„n tablĂ„ till tablĂ„ fnissande, skrattande och kommenterande de pĂ„ en gĂ„ng humoristiska och ohjĂ€lpligt avslöjande scener som utspelar sig i konstnĂ€rernas medvetet valhĂ€nt formade lertablĂ„er.DĂ€r Ă€r kvinnan framför spegeln i badrummet, dĂ€r Ă€r Albert Einsteins gott sovande förĂ€ldrar sedan sonen just koncipierats, alkemistens experiment, frĂ€mlingars möte i natten, ett alpint stilleben med vandringskĂ€nga, alprosor och rĂ€nsel, Livingstone inför vattenfallet, och en interiör frĂ„n tandlĂ€karpraktiken — allt formulerat pĂ„ ett stĂ€ndigt överraskande och omĂ„ttligt roande sĂ€tt.UtstĂ€llningen omfattar Ă€ven konstnĂ€rsduons fascinerande dubbelexponeringar av blommor och svampar, pĂ„ en gĂ„ng dekorativa och explicit medvetna verk som Ă„skĂ„dliggör varseblivningens relativitet, vidare konstnĂ€rernas grĂ„ skulpturer dĂ€r bland annat den vĂ€ldiga Large question pot vars innervĂ€ggar Ă€r fulltecknade med ­existentiella frĂ„gor ingĂ„r.De allt annat Ă€n insmickrande fotografierna frĂ„n flygplatser, tidigare publicerade i bokform, hör ocksĂ„ de till Fischli & Weiss mer uppmĂ€rksammade verk som hĂ€r ingĂ„r i deras rikt varierade utstĂ€llning.SĂ€llan har man sĂ„ roligt pĂ„ ett sĂ„ medvetet och meningsfullt sĂ€tt som pĂ„ Tate Modern denna vinter. En utstĂ€llning man önskar skulle fĂ„ Stockholm som adress.

Kultur och Nöje2007-01-09 00:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
NULL
Carsten Höller (tom 9/4) och Fischli & Weiss (tom 14/1)|Tate Modern, London