En magisk bildvÀrld

Bror Hjorths Hus presenterar banboksgiganten Shaun Tan i en ny utstÀllning. Sebastian Johans förlorar sig i fantasin.

Foto: Joe Gillis

Kultur och Nöje2014-04-07 14:14
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den australiske Almaprisvinnaren Shaun Tan Ă€r en speciell bekantskap. De senaste mĂ„naderna har jag levt i en sporadisk symbios med Tans nĂ€stan ordlösa bilderbok ”Sommarregler”, som kom pĂ„ svenska i höstas. DĂ„ och dĂ„ har jag stött pĂ„ boken i en hög och blivit sittande lite lĂ€ngre Ă€n jag vĂ€ntat mig. I en kavalkad nĂ€stan löjligt vĂ€l utförda mĂ„lningar fĂ„r lĂ€saren följa tvĂ„ smĂ„ barn genom de sista melankoliska dagarna av sommar och ett landskap som bĂ€r alla kĂ€nnetecken av Tans drömmande mjukt surrealistiska men Ă€ndĂ„ smĂ„tt futuristiska vĂ€rld. Det speciella med Tans bilder Ă€r att det aldrig finns nĂ„got tillkĂ€mpat i dem. Den enorma röda kaninen som sticker fram bakom en grĂ„daskig nĂ€stan dystopisk mur som de smĂ„ huvudpersonerna i ”Sommarregler” passerar kĂ€nns till exempel fullkomligt sjĂ€lvklar. Fantasin Ă€r aldrig ett tillĂ€gg, utan en naturlig del av verkligheten i Tans allĂ„lderslitteratur.

Det kĂ€nns utomordentligt vĂ€ltajmat att det första jag lĂ€gger ögonen pĂ„ i Bror Hjorths Hus presentation av Tan – den första i Sverige med originalillustrationer - Ă€r ett par mĂ„lningar ur just ”Sommarregler”. Boken stiger vĂ€ldigt bokstavligt ur sidorna. NĂ„got försvinner visserligen alltid nĂ€r bokillustrationer lĂ€mnar sitt syfte och sammanhang, men det Ă€r snudd pĂ„ fantastiskt att möta sĂ„ fina bilder som Tans i original. Inte minst för att han, av döma av det som visas i utstĂ€llningen, förefaller göra det mesta klart innan den digitala efterbehandlingen. Jag avskyr i och för sig den sortens konservatism som krĂ€ver att bilderböcker (eller vad det nu handlar om) ska göras som de gjordes pĂ„ forntiden, men det Ă€r generellt sett roligare att se bilder som har tagit sig förbi det enklaste skisstadiet.

Rummets sjĂ€lvklara fokuspunkt Ă€r i övrigt en stor modell av den mĂ€rkliga karaktĂ€r som Ă€r huvudperson eller kanske hellre ”huvudsak” i Tans debut och genombrottsverk ”Borttappad”. Den enorma tingesten, som i filmatiserad form gav Shaun Tan en Oscar, Ă€r en blandning av krabba, blĂ€ckfisk, ubĂ„t och kaffekanna, och dess tentakler hĂ€nger vĂ€nligt ut frĂ„n vĂ€ggen i lagom höjd för ett handskak – kanske en förlĂ€ngning av den övning i empati som boken handlar om.

PĂ„ vĂ€ggen bakom varelsen breder en uppblĂ„st bakgrund av samma typ som i boken ut sig. Tans bilder vilar i ”Borttappad” pĂ„ en fond av monstruös trĂ„kighet, representerad av författarens pappas gamla matteböcker. I resten av rummet blandas boksidor, skisser och nĂ„gra fristĂ„ende teckningar. Vid ett verkstadsbord kan man göra egna kylskĂ„psmagneter av material som man vinner efter en skattjakt i museets trĂ€dgĂ„rd dĂ€r nĂ„gra smĂ„ teckningar av Tan gömmer sig.

Bror Hjorths Hus har verkligen skÀmt bort Uppsalapubliken med fina, genomarbetade utstÀllningar med fokus pÄ de bÀsta illustratörerna frÄn barnboksfÀltet. De senaste fem Ären har Stina Wirsén, Ilon Wikland, Pija Lindenbaum, Inger och Lasse Sandberg och Sven Nordqvist presenterats i en ambitiös utstÀllningsserie som har blivit bÀttre för varje Är som gÄtt. Vill man vara en smula negativ kan man sÀga att den uppÄtgÄende trenden bryts en smula i och med Tan-utstÀllningen, som inte kÀnns riktigt lika bubblande, inspirerad och förankrad som de senaste tvÄ tre Ärens presentationer. Men det Àr ett klagomÄl i marginalen. Shaun Tan har inte sjÀlv varit lika handgripligt involverad i utstÀllningen som de svenska kollegerna brukar vara, och det Àr gissningsvis en del av förklaringen. Det Àr dessutom svÄrare att sjÀlvklart gestalta Tans fantastiska bildvÀrld i en utstÀllning eftersom den saknar ett givet centrum. Tan har inga smÄ brokiga som stÀndigt Äterkommer, ingen Astrid Lindgren-vÀrld och inga Àlgbrorsor.

Men helheten Àr ÀndÄ mycket fin. I den lilla skattjaktsfoldern som Àr till salu finns det dessutom ett bra pedagogiskt diskussionsmaterial som riktar sig till barn i första hand, men som garanterat fungerar klockrent ocksÄ för vuxna betraktare som behöver trÀna upp sin fantasi. Och det behöver nog de flesta av oss.

Bor Hjorths Hus gör en gÀrning genom att fortsÀtta erbjuda ung och Àldre publik ett generöst tillfÀlle att prestigelöst stiga in i konstens och bildens vÀrld. Jag hoppas att sÄ mÄnga som möjligt tar tillfÀllet i akt.

Konst

Shaun Tan

Bror Hjorths Hus

PÄgÄr till 1 juni