Med utstĂ€llningen VĂ€rn, som just nu visas pĂ„ Ă
huset, presenterar sig ateljéföreningen Fria hÀnder för första gÄngen tillsammans. Föreningen, som har sin studio i Ekeby bruk, bestÄr av Annica Danielsson Almén, Adina Almén, Kajsa Haglund och Henny Linn Kjellberg.
För den som tidigare har mött de respektive konstnÀrerna i separat- och samlingsutstÀllningar kommer det inte som nÄgon större överraskning att det gemensamma anslaget Àr politiskt eller i varje fall politiskt medvetet.
Den behagligt glesa utstÀllningen kretsar kring begrepp som utsatthet och beskydd, och Àven om det pÄ sina stÀllen blir i det tydligaste laget sÄ fungerar helheten. Kajsa Haglund jobbar till exempel nÀstan alltid med en ton av vÀrldssamvete, och i det inre gallerirummet visar hon en konstruktion av bambu med titeln Homeless Hilton.
Det gÄr förstÄs inte att missta sig pÄ verkets Àrende. I synnerhet inte som rummet Àr avspÀrrat av Henny Linn Kjellbergs Wire works VI, dÀr en ofarlig stÄltrÄd har armerats med mÀngder av fint utförda taggtrÄdstaggar i porslinslera.
Haglund bidrar ocksÄ med nÄgra njurar i vax som med olika attribut Àr till salu, har brÄttom, kÀnner smÀrta, Àr glamorösa och infekterade. HÀr Àr tydligheten nÀstan lika stor som i bambukojan, men eftersom de pimpade vaxklumparna dessutom ser rÀtt obehagliga ut tillförs en dimension som jag uppskattar.
Adina Almén visar en serie slÀktingar till de lindade batikbylten som hon nyligen stÀllde ut pÄ Galleri 1, och de skrynkliga objekten fungerar ocksÄ hÀr som en gÄtfullt oroande retning som ger konnotationer till hemliga gravgömmor.
PÄ tre höga podier stÄr lika mÄnga ömtÄliga, och lite trasiga, keramikskÄlar av Annica Danielsson Almén. Under podierna hÀnger en hammare och If I had a hammer, som verket heter, blir en pÄminnelse om en nÀstan existentiell skörhet.
Sju nalleformade nattlampor i varierande sprucket utförande skruvar upp tonen rejÀlt och pekar med hela handen pÄ barns utsatthet och familjevÄld.
VÀrn Àr konceptuellt vÀl sammanhÄllen, vilket gör att de övertydliga inslagen inte stör utan snarare fungerar i en medveten helhet.