Fyra samtida hos Tessin

Att visa samtidskonst i klassiska miljöer har blvit en trend under senare år. Tanken är att konstverken ska "samtala" över tids- och generationsgränserna med den befintliga kontexten och med eventuella äldre verk.Idén är tilltalande och i sina bästa fall uppstår också spännande och vitala möten mellen dåtid och nutid. De utställda verken från vår egen tid får sin naturliga plats i ett historiskt sammanhang, och traditionstyngda miljöer livas upp när de ses med "nya" ögon med hjälp av samtidskonsten.Så ser idealet ut. Verkligheten blir dock inte alltid lika perfekt. Och dessutom blir utställnngar av detta slag mycket beroende av utförlig presentation och gärna pedagogisk vägledning.När Stockholms landshövding Mats Hellström nu valt att upplåta fyra magnifika rum i Tessinska palatset på Slottsbacken i Stockholm för en lika sparsmakad som raffinerad liten utställning har man insett detta. Utställningen är endast tillgänglig vid särskilda visningar. Naturligtvis har det med den känsliga miljön att göra, men kanske också med insikten att denna typ av utställningar kärver kunskaper som beskaren inte självklart äger.Nu låter man utställnngens curator, Carl Fredrik Hårleman, själv visa utställningenoch lotsa besökarna genom de fyra rummen i 1700-talspalatset där de fyra konstnärer han valt ut visar sina verk.Rummets vridning har Hårleman valt att kallasin utställning som omfattar verk av Sirous Namazi, Cecilia Edefalk, Håkan Rehnberg ochLoulou Cherinet. Samtliga konstverk utom Cherinets är specialgjorda för utställningen.Av de fyra konstnärena är det Sirous Namazis porslinobelisker tillsammans med sex fragmentariska teckningar av raserade hus som mest naturligt intar sin plats i Tessinska palatset. Bland förgyllda kandelabrar och väggmålningar har Namazi placerat sina "totempelare" byggda av vår tids enklare hushållsföremål som koppar, kannaor och liknande ting. I rummetfungerar de som rundningsmärken och samlingsplatser där vår tids vardagliga trivialiteter möter gårdagens prakt.I paradförmaket med sina Tessinmålningar på väggarna har Cecilia Edefalt placerat sitt ljusmåleri på glassocxklar. Edefalt har tidigare visat måleri där bilderna emdvetet gjorts diffusa och svaga som vore de gamloa fotografier på väg att utplånas. Den målning hon visas i denna traditionstyngda miljö smyger sig in i en nästan oläsbar vithet. Dessutom har hon valt att montera sitt verk felvänt: i stället för den naturliga horisontala exponeringen har den ställts vertikalt, vilket ger det vagt antydda motive, en dykande kvinna, en egendomlig, "onaturlig" position. Kanske vill Edefalk på detta sätt markera det problematiska med den miljö som omger bilden och som för de flesta numera är en nästan försvinnande dåtid utan kontur.Deso självklarare intar Håkan Rehnbergs verk i aluminium och oljefärg på sandblästrat akrylglas sin plats i sammanhanget . Verket samspelar effektfullt med väggens illusionsmåleri som ger intryck av djupdimension. Tveklöst är det med detta verk som utställningens tema, rummets vridning, harsin naturliga hjärtpunkt. Som den bildpoet Rehnberg är har han gett sitt rytmiserande, rumsskapande verk en lång titel som inte självklasrtlåter sig dechiffreras: Jag har liknat det vid en vakt, men dess långsamma cirklande rörelse, för ettögonblick, var snarare ett gäckat vilddjurs kringstrykande.Det lilla östra kabinettet slutligen ärplatsen för Loulou Cherinets DVD-installation där två parallella bildberätteserexponeras med afrikansk respektive svensk miljöi kontrast- och identifikatonsverkan. Minor Field Study harvisats här i Uppsala i samband med konstnärens utställning som Anna-Lisa Thompsonstipendiat 200x, och även Moderna museet har visat det.Onekligen kan man läsa rumsproblematik i Cherinets video, men riktigt hur det platsar under utställningens tema är kanske inte helt klart. Curatorn talar om rummets och miljön romantiserande exotism som kunde ta sig uttryck i fantasifullt måleri utan särskilt mycket verklighetskontakt. Så läser jag dock knappast Cherinets verk som dock äger så mycket kraft och originalitet att det klarar sig välpå egen hand.Rummets vridning är en ezklusiv liten utställning med verk av fuyra av samtidens bsta konstnäreer. Intresseradekan boka visning fram till 1 oktober på telefon 076-212 13 95.

Kultur och Nöje2006-09-17 12:29
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NULL
Tessinska palatset, Stockholm, Loulou Cherinet, Cecilia Edefalk,Sirous Namazi, Håkan Rehnberg|Rummets vridning