I det alltmer utarmade konstlivet i Uppsala finns det fortfarande eldsjÀlar som tror pÄ rikets fjÀrde stad som en möjlig ort för en konstintresserad publik. PÄ tvÀrs mot kommunledningens brist pÄ engagemang framhÀrdar man med att lita till konstens egen kraft. Att det Àr sÄ kallade kommersiella gallerier som (tillsammans med Uppsala konstmuseum och Bror Hjorths Hus) fortfarande hÄller fanan högt ska definitivt rÀknas dem till förtjÀnst.
Nu kan en av dessa konstoaser i den uppsaliensiska öknen celebrera 10-Ärsjubileet av sin satsning pÄ den lite undanskymda men stÀndigt förnyelsebara och levande grafiken. Uppsalas Grafikveckor pÄ Galleri Strömbom har blivit en institution. Genom Ären har ett stort antal konstnÀrer medverkat i arrangemanget, nÄgra frekvent Äterkommande, andra mer tillfÀlligt.
Det var ett mÄngÄrigt grafikintresse och en fördjupad kunskap om genren som fick galleristen Karin Strömbom att 2004 pröva renodlade grafikveckor en gÄng om Äret som ett Äterkommande inslag i verksamheten. Gensvaret blev genast sÄ stort frÄn Uppsalapubliken att konceptet snart kom att bli en fast punkt pÄ programmet.
Ă
rets upplaga av Grafikveckorna bjuder i sedvanlig ordning pÄ ett rikt varierat smörgÄsbord, inte minst nÀr det gÀller tekniker. Vare sig man i likhet med mÄnga av dagens unga konstnÀrer föredrar de gamla teknikerna som trÀsnitt, torrnÄl eller linoleumsnitt, eller man har mer kÀnsla för nya uttryckssÀtt som dator- och fotografik eller giclée finns nÄgot att hÀmta i Ärets Grafikveckor.
Ă
terkommande utstĂ€llare hos galleriet som Denis StĂ©en, Lisa AndrĂ©n och SigrĂșn SverrisdĂłttir Ă€r givetvis med nĂ€r jubileet ska firas. Nestorn StĂ©en med födelseĂ„ret 1929 svarar för ett par av Ă„rets frĂ€msta bidrag med sina virtuosa trĂ€snitt, medan SverrisdĂłttir den hĂ€r gĂ„ngen valt att visa dekorativa, mĂ„leriska blomstermotiv i sina monotypier. AndrĂ©n Ă€r en mĂ€stare i att med torrnĂ„len skapa poetiskt stillsamma bilder av stor skönhet utan att hemfalla Ă„t ytlig dekorativism. VĂ€ktare och Ăbygge Ă€r titlarna pĂ„ ett par bilder signerade AndrĂ©n.
Ă
rets nykomling (för att anvÀnda ett sprÄkbruk frÄn populÀrkulturen) hos galleriet (inte som konstnÀr, hennes cv Àr betryggande lÄng) Àr Eva Skogar, som visar nÄgra spröda etsningar med tunna grenverk som motiv. Ett konstnÀrskap man gÀrna ser mer av!
Att grafiken ocksĂ„ kan vara en teknik som lockar yngre konstnĂ€rer Ă€r UmeĂ„grafikern Blaziuz ett exempel pĂ„. Hos Strömbom visar han en formstark litografi. Medan Christel Hansson anvĂ€nder grafiken till tredimensionella arbeten med torrnĂ„l pĂ„ format papper. Uppsaladocenten Lars Wallin arbetar vidare med sina abstrakta motiv utförda i kompugrafi, och Elisabeth Ădman visar ur torrnĂ„lstekniken Ă€ven kan anvĂ€ndas till bilder i fĂ€rg.
I en mÀttad, dov fÀrgskala har Bo Cronqvist valt att förmedla bilder med motiv av hus och segelbÄtar; jag lÀser Cronqvists stÀmningsfulla fÀrgetsningar som gestaltningar av existentiella tillstÄnd.
Det mÄ vara en konstkritikers rÀtt att sÄ hÀr i jubileumstider hoppas pÄ ytterligare 10 Är av grafikveckor i Uppsala.