Gagosian Gallery, London: Cy Twombly (avslutad)
ICA, London: Artist's Choice (t o m 5/9)
Serpentine Gallery, London: Gabriel Orozco (avslutad)
Londons vÀldiga galleriutbud har i sommar berikats ytterligare, dÄ vÀlbekanta Gagosian öppnat ett nytt galleri i stora, ljusa lokaler pÄ Britannia Street. Som förste utstÀllare har man kunnat presentera den sedan lÀnge Italienbaserade amerikanske mÄlaren Cy Twombly: tio stora mÄlningar med havet som tema plus en skulptur, allt med den höga abstraktionsnivÄ som utmÀrker denna konstnÀrs verk.
Twomblys bilder Àr visualiserad rörelse och musik, ett poetiskt ljudmÄleri vars raffinerade yta gömmer mÄnga ohörda berÀttelser. Tyngd och lÀtthet upphÀver varandra i dessa monumentala dukar, vars fÀrg rinner likt jazztoner över ytan.
NÀr konstnÀrerna fÄr vÀlja
Konsthistoriker och för den delen ofta Àven kritiker brukar ha en förkÀrlek för sammanhang och influenser konstnÀrer emellan. Men hur ser dessa förbindelser ut nÀr konstnÀrerna sjÀlva kommer till tals? Hur ser kanon för andra delen av 1900-talets konst ut, sedd med konstnÀrsögon?
SÄdana frÄgor har de ansvariga vid Institute of Contemporary Art, ICA, i London stÀllt sig nÀr man arrangerat den tvÄdelade utstÀllningen Artist's favourites. Del tvÄ har just öppnat, och hÀr har en rad namnkunniga samtidskonstnÀrer inbjudits att vÀlja ett konstverk av sÀrskild betydelse, tillkommet efter 1947, det Är dÄ ICA inledde sin verksamhet. Det har blivit en bÄde intressant och stundtals ganska överraskande utstÀllning, dÀr konstnÀrerna dessutom fÄtt motivera sina val i texter som exponeras i anslutning till verken.
Kvinnliga uttrycksmedel
Att den egyptiska konstnÀren Ghada Amer, kÀnd för sina monumentala broderier, skulle vÀlja en tidig Rosemarie Trockel var knappast överraskande. HÀr visas Trockels stickade verk Untitled frÄn 1968, ett arbete som enligt Amer förlöste hennes eget skapande i sin erkÀnsla av "kvinnliga" uttrycksmedel som stickning eller broderi.
Ahtila och Hill
Mindre vÀntat var kanske finlÀndska Eija-Liisa Ahtilas val av Gary Hills extrema video Wall Piece, ett verk dÀr rytm och aggressivt ljud Àr grunden i ett stÀndigt avbrutet skeende dÀr en man kastas brutalt mot vÀggen.
NÄgra av Hills mer narrativa videor hade kanske varit mer vÀntade som Ahtilas val, men konstnÀren betonar just rytmen som Hills stora bidrag till videokonsten.
Skulptören Daniel Buren Ă€r kategorisk sĂ„ det förslĂ„r nĂ€r han vĂ€ljer ett verk av Carl ÂAndre och utnĂ€mner honom till 1900-talets störste skulptör, medan Martin Creed tvingas avstĂ„ frĂ„n sitt förstaval Frank Stella (hur sĂ„g restriktionerna ut nĂ€r det gĂ€llde konstnĂ€rernas möjligheter att verkligen göra sina egna val, undrar man). I stĂ€llet vĂ€ljer Creed Andy Warhol, som han menar Ă€ger samma genuina, positiva ytlighet som â Mozart!
Suggestiv bildberÀttelse
Den största upplevelsen i denna av nödvĂ€ndighet ojĂ€mna, konstnĂ€rscuraterade utstĂ€llning bjuder kanadensiska Janet Cardiff pĂ„ nĂ€r hon vĂ€ljer att visa Chris Markers suggestiva stillbildsberĂ€ttelse La JetĂ©e, tillkommen redan 1962. Verket Ă€r ett halvannan timme lĂ„ngt bildspel med historien förlagd till en tĂ€nkt framtid efter ett tredÂje vĂ€rldskrig. AktörÂer Ă€r en överlevande man och en kvinna som han möter i de tids- och rumsexperiment han utsĂ€tts för sedan Paris utplĂ„nats i ett fasansfullt krig.
SevÀrt hos Serpentine
Serpentine Gallery i Kensington Gardens Ă€r alltid vĂ€rt ett besök. PĂ„ försommaren visade man Ă€ven hĂ€r verk av Cy Twombly. I dagarna avslutades en utstĂ€llning av den marockanske konstnĂ€ren Gabriel Orozco. Det var en exponering som kĂ€ndes överraskande, Ă€ven om nĂ„gra av konstnĂ€rens vĂ€lbekanta tredimensionella verk ingick i urvalet. Men frĂ€mst var det Orozcos strama geometriska bildskapande med cirkeln och kvadraten som grundfigurer som gav den hĂ€r utstĂ€llningen dess profil. Riktigt vad syftet med dessa formÂövningar ska vara Ă€r svĂ„rt att se. Men intressant Ă€r att konstatera att det faktiskt finns ett formmĂ€ssigt samband mellan de konstruktivistiska verken och de amorfa, svĂ€vande skulpturer i diverse material som man brukar förknippa med konstnĂ€rens namn.