Den engelska, Örebrobaserade, konstnären James Bates har en lång bakgrund som skulptör, och det märks också väldigt tydligt hans vildsint abstrakta måleri, som just nu visas på det nya galleriet D 12 på Drottninggatan.
James Bates måleri är alltid medvetet om ytans textur och tredimensionalitet, utan att för den skull försöka invadera rummet och bli något annan är måleri.
Utställningen samlar ett trettiotal verk ur de två, förhållandevis likartade, serierna Floral och Elemental, som ibland vagt antyd natur i form av trädstammar, diverse ytskikt och blomformer, men för det mesta nöjer sig med att vara emotionella betingelser som kan sparka iväg tankarna i en viss riktning. Målningarnas kraftigt bearbetade ytor är alldeles uppenbart resultatet av en hård kamp, och de livfulla uppkastningar som processen lämnat efter sig vågar lämna det rent esteticerande och sköna, vilket är genrens stora risk, och håller får ett långt betraktande.
Lockande uppkastningar på D12
Färg som slår på käften. Färg som lovar romantik och natur. Färg som kräver uppmärksamhet utan att vara någonting som helst annat än just färg.
Verk av James Bates på Galleri D12.
Foto: Nina Leijonhufvud
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
KONST
James Bates
Galleri D 12 (tom 4/3)