Många och mycket i salongen

En spretig salong breder ut sig på Uppsala konstmuseum. I smattret av verk utmärker sig de större formaten, skriver Sebastian Johans.

Uppländsk salong på Uppsala konstmuseum,  verk nr 73, Christopher Valenkamph: Allt ljus på Uppsala II

Uppländsk salong på Uppsala konstmuseum, verk nr 73, Christopher Valenkamph: Allt ljus på Uppsala II

Foto: Staffan Claesson

Kultur och Nöje2012-12-13 11:11
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På samma våningsplan som den ovanligt sammanhållna utställningen med årets mottagare av stipendiet till Anna-Lisa Thomsons minne breder också den betydligt mer spretiga Uppländsk salong, jurybedömd och arrangerad av Uplands konstförening, ut sig med maffiga tjugotalet deltagare och inte mindre än 79 verk. Etablerade och mindre etablerade, vasst samhällskommenterande och mer dekorativt inriktade, verk som visats ett flertal gånger och verk som knappt torkat. Allt i en ganska svårgenomtränglig men hyfsat munter massa.

Det är förstås i sin ordning att en salong spretar så det förslår. Det ligger liksom i salongens natur. Det ska vara många och mycket och lite av varje. Och det är det också.

I smattret av verk blir det lätt de större formaten som utmärker sig, som Meline Höijer Schous tre gigantiska och mycket melankoliska oljor Trådlöshet I-III, Carina Lebhamres självbiografiskt utforskande monumentalmåleri, Sanne Sihms enorma porträtt och Anna-Karin Brus inte särskilt stora men enhetliga fotografier.

Salongens huvudsakliga uppgift är att bjuda på oväntade överraskningar, och den här gången fastnar jag för Roland Buchts robusta fågelskulpturer i eneträ och Christopher Valenkamps bildserie Allt ljus på Uppsala I-IV, som gör en kreativ nytolkning av flera väldigt använda Uppsalamotiv.

Konst

Uppländsk salong

Uppsala konstmuseum
Pågår till 20 januari 2013