Market med nordisk framtoning
Bland helgens tre konstmässor i Stockholm är Market galleriornas mässa. Och årets Market har en utpräglat nordisk framtoning, skriver Cristina Karlstam.
Foto: M Karlsson/R Björkholmen galleri/Atelje Larsen
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är femte året i rad som de utvalda kvalitetsgalleristerna arrangerar sin oblygt kommersiella mässa, denna gång med Niclas Östlind som mässgeneral.
Här kan man nu återse en av svensk konsts främsta målare, Elisabet Oscarsson hos Galleri Gunnar Olsson. I slutet av 90-talet ställde Oscarsson ut hos Galleri Smedhamre i Uppsala. Nu bevisar hon åter hur en sparsmakad och återhållen estetik kan förmedla stora konstupplevelser i händerna på en seriös konstnär.
Årets Market har en utpräglat nordisk framtoning; hälften av gallerierna kommer inte från Sverige utan från de övriga nordiska länderna. Finska Anhava hör till de återkommande utställarna, den här gången med amerikanske Joseph L James som ende konstnär. Galleri Heino, också från Helsingfors, exponerar mångtydiga keramiska skulpturer av Kim Simonsson, medan likaledes finska Kalhama & Pippo vid sidan av välkända Jukka Korkeila lanserar fantasifullt måleri av Anna-Leena Heiska, för svensk publik en ny bekantskap, värd att göra.
Att konstvärlden är internationell exemplifieras bland annat av Köpenhamnsgalleriet Christina Wilson, som valt att visa ett verk av franska Sophie Calle, medan norska Galleri Riis ställer ut nya målningar av svenske Jens Fänge.
Galleri Nordenhake har som alltid en innehållsrik monter där Magnus Wallins nya skulptur Clean drar till sig blickarna, vid sidan av Ann Böttchers förnämliga teckningskonst. Catti Brandelius video Jag vägrar att se på tv som just nu visas på Teatergalleriet i Uppsala finns i Crystal Palace monter i det som kallas Market Emerging, där också bland andra Galleri Niklas Belenius fått utrymme.
För alternativmässan Supermarket är det fjärde gången gillt. Konceptet är helt annorlunda än hos Market med internationell profil och fokus på konstnärsdrivna gallerier och konstnärskollektiv. Om Market är välordnat och publiktillvänt är Supermarket kaotiskt och vid pressvisningen långt ifrån färdigt. Vilket knappast är till fördel för de medverkande konstnärerna. Förhoppningsvis har man vid det här laget hunnit förbättra ordningen och informationen. Det finns nämligen en hel del sevärt också i Supermarkets båda våningsplan i Kulturhuset, där den tyske konstnären Christian Sievers polisbil (med krossad bakruta) svarar för en viss form av konceptuell ordning. Det är Kilen Art från Luleå som har Sievers i sitt stall, medan Berlinbaserade Artillerie låter en kedjad konstnär i en apas skepnad problematisera konstnärsrollen på ett åskådligt och roligt sätt. Och Berlingalleriet Fit ser till att nedlagda bensinstationer runt om i världen förvandlas till arenor for ett drivmedel med helt annan räckvidd än bensin- nämligen konst. Ett faktum som alla dessa konstmässor torde bekräfta.
Konst
Market
Konstakademien, Stockholm
Två favoriter på Market
Konceptkonst av det mer raffinerade slaget kan man se i Galleri Andersson Sandströms monter på Market. Det är den isländske konstnären Kristján Gudmundsson som visar verket Drawing (Teckning). På den tomma vita väggen har konstnären monterat fyra svarta metallvinklar som tillsammans ramar in en konceptuell teckning. Osynlig? Javisst, här handlar det om konsten som idé, inte objekt. Ett verk som kräver betraktarens såväl visuella som intellektuella fantasi och närvaro. Och ger mångfaldigt tillbaka.
En av svensk konsts främsta (och mest självständiga) skulptörer, Truls Melin, tar berättigad stor plats i årets Market. Malmögalleriet Magnus Åklundh kan visa Melins senaste verk, Åt blommorna, bestående av fem pallar försedda med gröna små vattenkranar av det slag man brukar återfinna på kyrkogårdarna. På Melins sedvanliga sätt är de sammankopplade till ett intrikat system av beroende och samband. Och i entrén till Nikesalen har Melin placerat fyra av sina bemålade skåp som nu för ett tyst samtal med den befintliga arkitekturen. Fysiska verk, förvisso, men till sin karaktär tveklöst konceptuella.
Market
Konstakademien, Stockholm
Två favoriter på Market
Konceptkonst av det mer raffinerade slaget kan man se i Galleri Andersson Sandströms monter på Market. Det är den isländske konstnären Kristján Gudmundsson som visar verket Drawing (Teckning). På den tomma vita väggen har konstnären monterat fyra svarta metallvinklar som tillsammans ramar in en konceptuell teckning. Osynlig? Javisst, här handlar det om konsten som idé, inte objekt. Ett verk som kräver betraktarens såväl visuella som intellektuella fantasi och närvaro. Och ger mångfaldigt tillbaka.
En av svensk konsts främsta (och mest självständiga) skulptörer, Truls Melin, tar berättigad stor plats i årets Market. Malmögalleriet Magnus Åklundh kan visa Melins senaste verk, Åt blommorna, bestående av fem pallar försedda med gröna små vattenkranar av det slag man brukar återfinna på kyrkogårdarna. På Melins sedvanliga sätt är de sammankopplade till ett intrikat system av beroende och samband. Och i entrén till Nikesalen har Melin placerat fyra av sina bemålade skåp som nu för ett tyst samtal med den befintliga arkitekturen. Fysiska verk, förvisso, men till sin karaktär tveklöst konceptuella.