Med foto som bas
Merparten av de nu exponerade verken i Magasin 3:s nya utställning är så kallad fotobaserad konst. Ett huvudnummer är ett självporträtt av nyligen Uppsalaaktuella Annika von Hausswolff, där flera av de komponenter som ingår i hennes tidigare verk kombineras på ett mycket effektfullt sätt: de hopknutna blusarna, de nerdragna benkläderna, strumpbyxorna. Exponerat tillsammans med den bild som i sammanhang som dessa närmast fått ikonstatus, Cindy Shermans Untitled från 2000, får von Hausswolffs expressiva feminism flankstöd.Annat som gör en tur till Magasin 3 värd besväret är Dan Wolgers Här slutar allmän väg, en mångbottnad markering av en konstnär som alltid gått och fortfarande överraskar med att gå där ingen annan trampat upp stigen. Berlinkonstnären Jonathan Meeses fantastiska självporträtt i collageform känns som en tidsbild av högsta aktualitet: ett jag splittrat i många identiteter på gott och ont.Fotobaserad konst betyder också rörlig bild, och det svarar den rumänske konstnären Mircea Cantor för på Magasin 3 just nu. I videoverket The landscape is changing ser man spegelförsedda demonstranter tåga genom den albanska staden Tiranas gator. Reflexer och ljus bryts i spegelglasen och bilden av en stad och ett samhälle i förändring blir fysisk och mycket övertygande.
Foto:
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Magasin 3, Stockholm konsthall|