Med öronen fulla av konst

Mer Àn ljud Àr ett lyckat möte mellan olika konstformer. Sebastian Johans har sett en utstÀllning som bör markera Matti Kallioinens definitiva genombrott.

Foto: Olle Kirchmeier

Kultur och Nöje2012-10-01 11:41
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NÀr blir ljud egentligen musik? Det Àr den lockande frÄga som Bonniers konsthall har anvÀnt som utgÄngspunkt för höstsatsningen Mer Àn ljud. Men med avspark i John Cages 100-Ärsjubileum ska frÄgan förstÄs betraktas som retorisk. Cages stora insats var ju som bekant att han lÀrde oss att ocksÄ de ljud som fyller tystnaden kan bli musik pÄ samma sÀtt som en korvkiosk blir en skulptur om den nomineras av nÄgon med en konstnÀrlig intention.

Mer Àn ljud Àr den sista delen i en serie om fyra utstÀllningar som utforskar hur samtidskonsten förhÄller sig till andra kulturyttringar. Tidigare har teater, film och litteratur avhandlats, och nu Àr det alltsÄ musiken som fokuseras. Alla utstÀllningar i serien har varit ambitiösa, men har ibland kommit till korta i förhÄllande till sina stora ambitioner. I varje fall betraktade som konventionella utstÀllningar. Som mötesplats och experimentverkstad, dÀr en helhet lÄngsamt vÀxer fram genom ett omfÄngsrikt program av kringaktiviteter (den hÀr gÄngen konserter, specialkompositioner, seminarier, workshops och ett soundtrack som besökarna uppmanas att remixa), Àr serien en lÄgmÀld men betydelsefull succé. För en privat konsthall utan offentliga uppdrag Àr det vÀldigt viktigt att definiera den roll man vill spela pÄ konstscenen, och Bonniers konsthall har onekligen lyckats.

Hur man Àn ser pÄ saken Àr Mer Àn ljud det mest lyckade bidraget i serien. Dels för att programmet innebÀr att utstÀllningen successivt kommer att vÀxa under hösten, och dels för att det som redan visas utnyttjar rummen optimalt.

I den trekantiga konsthallens spetsiga Ànda har den turkiska konstnÀren Ayse Erkmen fyllt glasrummet med hÀngande högtalare och lampor, som Àr ljudinstallationen Andes sparsamma rekvisita. En ensam sopranröst studsar runt i rummet i en pÄtrÀngande men ljus gestaltning av en spökhistoria. I konsthallens hiss har brittiska Scanner, med oemotstÄndliga Hiss concrete, tolkat den mÀrkligt ordlösa interaktion som mÀnniskor hÀnger sig Ät pÄ vÀg upp eller ned. Kompositionen för samman easy listening med röstmeddelanden och ljud frÄn hissar över hela vÀlden och kan beskrivas som hissmusik i ordets bÀsta betydelse.

Merparten av huset upptas emellertid av tre sinsemellan vÀldigt olika men lika effektiva konstnÀrer, nÀmligen Turnervinnaren Susan Philipsz, Haroon Mirza och Uppsalafödda Matti Kallioinen. Alla tre bereds stor plats och presenteras smÄtt genialt i en sekvens som i tur och ordning lotsar besökaren genom verken. Ett briljant sÀtt att undvika att ljud tar ut ljud som dessutom gör utstÀllningsupplevelsen till en sjÀlvstÀndig komposition (eller Ätminstone ett blandband). Mirzas The national Apavilion of then and now bestÄr av ett ljudisolerat rum, ett hÀftigt surrande och ljus som bryts av mörker. I en större sal visar han nÄgra spelande skulpturer som tillsammans utgör en fÀngslande och lÄgmÀld symfoni. Philips anvÀnder som vanligt sin egen röst som material och mot ett fotografi av ett viktigt barndomsminne stÀller hon en vemodig duett, som hon sjunger tillsammans med sin pappa. Och Kallioinen gör med The Nervous Manifold, en utvidgad version av den pulserande, uppblÄsbara skog som han visade pÄ Konsthuset i Uppsala i vÄras, sitt mest storartade verk hittills. I tre etapper rör sig betraktaren genom Kallioinens landskap, som i takt till musiken, först en försiktig syntslinga, sedan lite flÀskigare beats och slutligen en blommande elektronisk cirkus, vecklar ut sig. TrÀd blir stjÀrnor, blinkande atomer och amorfa varelser som tillsammans bildar ett högstadiedisko frÄn en anan planet. En fantastisk koreografi som mÄste markera Kallioinens definitiva genombrott.

Konst

Mer Àn ljud
Bonniers konsthall, Stockholm
PÄgÄr till 2/12