Som en liten pendang till den pågående föreställningen Mammor har Uppsala kommuns kulturkontor fyllt Uppsala stadsteaters gallerirum med en utställning på samma tema.
Moder- och föräldraskap är ett viktigt och återkommande motiv som dessutom är förhållandevis lätthängt i offentliga rum, vilket gör att kommunen har en hel del att välja på. Här finns den ömma modern, den frånvarande, perifera, idealiserade, älskade och ansvarstagande. Den enda som egentligen lyser med sin frånvaro är den riktigt usla, och det beror möjligen på att den inte är lika lätt att placera i offentligheten.
Bäst blir kollisionen mellan Kristina Anshelms socialrealistiska 70-tals som andas nyckelbarn och Ulla Fries ömsinta snabeldjur från samma decennium.
Som ersättning för Teatergalleriets tidigare, väldigt målinriktade verksamhet är utställningen en sorglig bagatell, men som ett sätt att på en gång fördjupa teaterns verksamhet och visa upp en del av de verk som finns i kommunens stora konstsamling är den inte så dum.