Skulptur med inneboende liv

Kombinationen måleri - skulptur gör Katarina Sundkvist Zoharis mycket speciella estetik tydlig, skriver Cristina Karlstam.

Verk av Katarina Sundkvist Zohari

Verk av Katarina Sundkvist Zohari

Foto: Kattis Strömgren

Kultur och Nöje2009-02-07 00:01
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Medlemmarna i konstnärsgruppen HAKA med hemort Uppsala fortsätter att visa sina kvaliteter, också i soloutställningar. I den pågående Vårsalongen hos Liljevalchs konsthall i Stockholm är Anna-Karin Brus en av de juryvalda konstnärerna. Och hos Galleri Agardh & Tornvall på Sibyllegatan i Stockholm pågår Natasha Dahnbergs utställning ännu en tid.

En tredje medlem i den vitala konstnärsgruppen är Katarina Sundkvist Zohari, utbildad vid Konstfackskolan och representerad i Uppsalas offentliga konstliv med skulpturen ODjuret vid Orphei Drängars plats. Nu presenteras Sundkvist Zoharis mycket särpräglade konstnärskap i en välarrangerad utställning hos Uppsalas nyaste galleri med den kulturhistoriskt värdiga adressen Villavägen Sju.

Den nya utställningen med sin kombination av skulptur och måleri är nästan ett skolexempel på hur viktigt själva utställningskonceptet kan vara för att ett konstnärskap ska komma till sin rätt. Sundkvist Zoharis avancerade skulpturala språk där amorfa gestaltningar med utpräglade organiska rötter ibland kan ge betraktaren huvudbry blir med det upplägg som används i den här utställningen betydligt mer tillgängligt. Främst är det kombinationen måleri-skulptur som öppnar kanaler in till en djupare förståelse av konstnärens avsikter, utan att verken därför kan anklagas för att "användas" didaktiskt.
Tag exempelvis målningen Inneboende, ett arbete i torrpastell och kol där den amorfa gestalten är bärare av tänkta eller tänkbara explicita former. Plötsligt ser man som betraktare hur genuint grundad i naturens egna former och mönster Sundkvist Zoharis konst är, även när det färdiga resultatet av metamorfosen från natur till skulptur resulterat i en gestalt som tycks helt "onaturlig". I målningen Rötter antyder konstnären denna sin grund i naturen på ett särskilt tydligt sätt, och temat varieras sedan i en rad verk där kvinnliga former kopplas samman med träd eller där embryonala gestalter växer fram ur trädgrenar, klättrar över stockar eller utför akrobatiska övningar i nära relation till sådana naturfragment. En svit om tre objekt med titlarna Ur gren, På gren och Krumbukt på gren hör till utställningens absoluta höjdpunkter.

Katarina Sundkvist Zoharis objekt är dräktiga av kraft och liv; ur dessa ofta överraskande nyskapade former kan vilka nya uppenbarelser som helst förväntas. Om titeln på ett av hennes verk, utfört i trä och gips, är Gränsland, får det sägas vara ett emblem för hela denna befriande okonventionella utställning.
Konst
Galleri Villavägen Sju
Katarina Sundkvist Zohari
(t o m 15/2)