Bror Hjorths teckningsstipendium Àr instiftat för att minna om att Uppsalagiganten inte bara var skulptör och mÄlare utan ocksÄ en vÀldigt linjesÀker tecknare, som dessutom satte ett avtryck i det svenska konstlivet genom sin roll som just professor i teckning pÄ Konsthögskolan i Stockholm. Stipendiet har sedan 1992 delats ut till en avgÄngselev som studerar pÄ nÄgon av landets konsthögskolor.
I Ă„r skulle juryn, med konstnĂ€ren Ulla Fries i spetsen, utse den nittonde stipendiaten i ordningen. SĂ„ blev det inte. Ingen ansökning befanns bra nog, och i stĂ€llet för en ny stipendiat fĂ„r vi i Ă„r hĂ„lla till godo med en tillbakablick över de konstnĂ€rer som tidigare premierats â flertalet av de verk som visas inköptes pĂ„ aktuell stipendiatutstĂ€llning av föreningen Bror Hjorths Hus vĂ€nner.
Det lÄter osannolikt att det inte skulle gÄ att hitta en driven tecknare pÄ landets konsthögskolor, och kanske har de bristfÀlliga ansökningarna att göra med att Bror Hjorth-stipendiet inte har nÄtt ut. Men det vore underligt med tanke pÄ det facit vi har av tidigare namn, och det Àr likafullt ett respektabelt beslut att hÄlla inne med stipendiet för att sÀkra kvaliteten. UtstÀllningen Teckning, teckning... bekrÀftar juryns stÄndpunkt, för det rÄder inget tvivel om att Bror Hjorth-juryn genom Ären har fattat en rad fingertoppskÀnsliga beslut, och pÄfallande mÄnga av de 18 namn som listan hittills rymmer har klarat det svÄra klivet frÄn skyddad konsthögskolemiljö till tufft yrkesliv.
Teckning Àr en urkonst som envist fortsÀtter att finnas till vid sidan av genrer, medier och moden. Det enkla streckets oÀndliga potential Àr nÀstan svindlande om man försöker tÀnka sig en situation dÀr man inte tar den för given. Teckning Àr sprÄk, bÄde nÀr det handlar om konstnÀrligt uttryck och rent bokstavligt. Hade vi inte haft teckningskonst sÄ skulle vi heller inte ha ett skriftsprÄk. Den enkla linjen bÀr i all sin ansprÄkslöshet en allmÀnsklig drift att kommunicera.
Och nog kÀnner man sig överöst av kommunikation nÀr man möter de, nÀstan uteslutande, svartvita verken pÄ Bror Hjorths Hus. Karin Wikström, den allra första stipendiaten, Àr just sÄ skenbart enkel som man gÀrna tÀnker sig teckning. Simpla figurer i okomplicerade kompositioner. PÄ ytan alltsÄ. Och mellan raderna, eller snarare linjerna, ett brÄddjup som kan rymma hela liv. AvstÄndet till förra Ärets stipendiat, Sara Wallgren, kan tyckas oÀndligt. Och ÀndÄ Àr bestÄndsdelarna i Wallgrens konceptuella streckansamlingar förvillande lika de mer traditionsbundna konstnÀrernas.
Det Àr lÀtt att hitta favoriter bland stipendiaterna, och möjligen kunde man hÀvda att utstÀllningen, som samlingsutstÀllningar i allmÀnhet, lider av att man blir frustrerad av att bara fÄ ett eller tvÄ verk dÀr man vill se mer. Men retningen Àr sÄ klart ocksÄ utstÀllningens styrka. Teckning, teckning... föder en lÀngtan efter mer.
Klara Kristalova, en av landets mest lyhörda tecknare, fick det tredje stipendiet och representeras av en sagolikt fÄordig pastellrita som visar ett handfat. Teckningen Àr inte mycket mer Àn en kontur och ÀndÄ slungar den in sin betraktare i en berÀttelse som kÀnns privat och nÀstan grÀnslöst öppen. Ann Bötchers sparsmakade, och paradoxalt detaljtunga, trÀd Àr en annan samtidsklassiker som visar att juryn har skött sitt jobb. Bötcher ekar för övrigt i Sara Wallgrens tolkning av samma motiv, trots att det inte skiljer mer Àn sju Är mellan de respektive stipendierna.
Sanna Gabrielssons (2005) mörka landskap bÀr tydliga berÀttelser. Filippa von KrusenstjÀrna (1996) ger sitt kol en enorm statisk laddning. Anneli Aaltonens (1998) vilda vegetation frustar av nÀstan mÄlerisk expression. Och sÄ vidare.
Med lite god vilja kan man ocksÄ se utstÀllningen som en illustration av den ÄterfÀrd mot högre status som teckningskonsten har gjort det senaste decenniet. Men det Àr möjligen att ta i. Det finns förvisso en sjÀlvklar sjÀlvsÀkerhet hos de senaste Ärens mottagare. Men de tidigare kommer inte lÄngt efter, och kanske Àr urvalet för snÀvt för att peka pÄ stora tendenser. DÀremot kan man tveklöst konstatera att stipendiet har levt upp till sin mÄlsÀttning att hÀvda teckningen som teknik.
I det breda utbudets mÄngfald kan man ocksÄ spÄra en protest mot att teckning som skolÀmne monteras ner och förlorar betydelse. Teckning, berÀttar utstÀllningen, Àr ett sprÄk som kan nÄ bortom de sprÄkbegÄvades grÀns Att inte satsa pÄ konst i skolan Àr att applicera en fullstÀndigt onödig begrÀnsning pÄ de smÄ som ska bÀra samhÀllet vidare. Det hade Bror Hjorth alla gÄnger skrivit under pÄ.