Tidig modernist i jazziga återblickar
Uppsala konstmuseum visar den lokala modernismpionjären Gustaf Fängström. Sebastian Johans har sett en lite ljummen men ändå svängande retroperspektiv.
Foto: Bo Gyllander
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Några teckningar från 40-talet löser up rummet och nosar på en kubism som är inspirerad av Gösta Adrian Nilsson. Femton år senare lossnar det ordentligt och under några på 60-talet kastar sig Fängström över dukarna med en informell iver och river av några av sina absolut bästa verk. Triptyken Dokument från 1963 är ett ganska fantastiskt exempel på hur färg, streck och hårdhänta ristningar kan fly ett motiv och hitta ett alldeles eget universum där mötet med verket lämnar det fysiska och tar plats i ett immateriellt rum där betraktaren förutsättningslöst kan bli ett med bilden.
Ännu lite senare är Fängström mer sansad och inte riktigt lika förtrollande, men han hittar en egen formsökande konkretism där cirkelformer och andra geometriska figurer återkommer omgivna av en färghantering som egentligen är sinnligare än den gängse konkretismen tillåter. Några collage bryter här och var av den prydliga färgleken och morrar upplyftande. Bland Fängströms många uttryck finns en sammanbindande länk också utanför de återkommande formerna och vore det inte så drabbat av klichéer så skulle jag beskriva den som jazz.
Gustaf Fängström
Uppsala konstmuseum
(tom 18/4)
Uppsala konstmuseum
(tom 18/4)