Det Ă€r bara att knĂ€ppa igĂ„ng en dator eller lyfta upp valfri dagstidning för att fĂ„ bekrĂ€ftat hur sorgligt aktuell och viktig diskussionen om hur vi ser pĂ„ dom andra Ă€r. Med utstĂ€llningen âEtt gott hem för alla â Med Anna Riwkin och BJörn Langhammar i folkhemmets skuggaâ, curaterad tillsammans med Moderna museets Fredrik Liew, tar Lawen Mothadi ytterligare ett steg i sitt omfattande projekt av att lyfta fram Katarina Taikons liv, gĂ€rning och sammanhang. UtstĂ€llningen presenterar tvĂ„ kĂ€nda fotografer som har dokumenterat eller gestaltat de svenska romerna. Den ena frĂ„n femtiotalet och den andra frĂ„n sextiotalet. Det skiljer inte sĂ€rskilt mĂ„nga Ă„r mellan Anna Riwkins och Björn Langhammars fotografier, men skillnaden dem emellan Ă€r slĂ„ende och en undertitel till utstĂ€llningen kunde vara âfrĂ„n romantisering till realism.â
Journalisten och författaren Lawen Mothadi, uppvuxen i Uppsala, har de senaste Ären arbetat vÀldigt konsekvent med att skildra Katarina Taikon, en lite bortglömd svensk medborgarrÀttsrörelse och de svenska romernas historia ur ett större perspektiv.
Den hyllade biografin âDen dag jag blir fri â en bok om Katarina Taikonâ, som kom 2012, inledde Mothadis projekt och har följts av en reviderad Ă„terutgivning av Katitzi-böckerna och nu senast av det uppmĂ€rksammade samarbetet med Gellert Tamas i dokumentĂ€rfilmen âTaikonâ. Med âEtt gott hem för allaâ vidgas perspektivet ytterligare och det blir Ă€n tydligare att berĂ€ttelsen om Taikons aktivism speglar en större bit svensk nutidshistoria. Den skĂ„nska polisens olagliga register över romer och vĂ„rt kollektiva sĂ€tt att förfrĂ€mliga de rumĂ€nska romer som tigger pĂ„ vĂ„ra gator Ă€r bara tvĂ„ exempel pĂ„ att Taikons arbete pĂ„ intet sĂ€tt Ă€r avslutat. PĂ„ ett större plan handlar utstĂ€llningen förstĂ„s ocksĂ„ om den svenska sjĂ€lvbilden. I bygget av det folkhem som faktiskt skapade, Ă„tminstone under en period, ett av vĂ€rldens mest jĂ€mlika lĂ€nder utsattes de svenska romerna, som levt i landet i mer Ă€n fem sekel, för en statligt subventionerad rasism och vad Ă€nda in pĂ„ 60-talet förhindrade att skaffa sig permanenta bostĂ€der och bli en integrerad del av samhĂ€llet.
Den kĂ€nda fotografen Anna Riwkin dokumenterade under mitten av 50-talet de svenska romernas tillvaro i ett samarbete med författaren Ivar Lo-Johansson, som Ă€lskade den romska kulturen men i en missriktad kĂ€rlek plĂ€derade för ett fortsatt utanförskap för att inte riskera att den romska egenarten skulle gĂ„ förlorad. Ivar Lo-Johansson sĂ„g Ă€kthet, dans och glĂ€dje i tĂ€ltlĂ€ger och en ofrivilligt nomadisk tillvaro, dĂ€r han borde ha sett misĂ€r, och Anna Riwkins bilder speglar i hög utstrĂ€ckning samma exotisering. DĂ€r Riwkin fotograferar lĂ€gereldar, frejdigt musicerade i det fria och mĂ€nniskor som stĂ„r bredvid det etablerade samhĂ€llet riktar Björn Langhammar sin kamera mot en annan verklighet. Langhammar var under en period gift med Katarina Taikon och dokumenterar inifrĂ„n den romska kulturen, istĂ€llet för att vara en utanförstĂ„ende besökare. Men ocksĂ„ de konkreta yttre villkoren skiljer sig Ă„t. Under det decennium som skiljer bildserierna frĂ„n varandra har den romska medborgarrĂ€ttskampen faktiskt gett resultat och tĂ€ltlĂ€gren ersatts av miljonprogramslĂ€genheter. Fotograferna presenteras pĂ„ varsin vĂ€gg och det Ă€r hoppingivande att röra sig mot förĂ€ndringen. Mest slĂ„ende Ă€r kanske en jĂ€mförelse mellan de romska barnens utbildningsmöjligheter. Hos Riwkin sitter en ideellt arbetande lĂ€rare i ett lĂ€ger med barnen. Hos Langhammar har de fĂ„tt tilltrĂ€de till ett vanligt klassrum. âEtt gott hem för allaâ Ă€r en nyttig pĂ„minnelse om en bit solkig svensk historia och ett syrligt pĂ„pekande om att ocksĂ„ en vĂ€lmenande blick kan förstĂ€rka ett utanförskap. Men ocksĂ„ en lika viktig pĂ„minnelse om att förĂ€ndring faktiskt Ă€r möjligt.