VÄrsalong(er) med hjÀrta och hjÀrna

Årets VĂ„rsalonger Ă€r egentligen tvĂ„, och bĂ„da Ă€r sevĂ€rda, skriver Cristina Karlstam.

Kultur och Nöje2007-01-28 00:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Den Àr definitivt en institution, Liljevalchs VÄrsalong, omdiskuterad, ibland helt utskopad av kritiker, alltid omfattad med nÄgot som nÀrmast mÄste beskrivas som hatkÀrlek av den stora publik som varje Är spanar in det första riktiga vÄrtecknet pÄ konstarenan.
I Är borde den locka fler besökare Àn kanske nÄgonsin i sin över 80-Äriga historia.(VÄrsalongen öppnades för första gÄngen 1921).

SkÀlet till denna omedelbara höga betygsÀttning Àr det faktum att VÄrsalongen den hÀr gÄngen lyckats med det som den stora, ambitiösa ModernautstÀllningen 2006 pÄ Moderna museet hade som mÄlsÀttning men inte riktigt förmÄdde genomföra: att förena de tvÄ svenska konstvÀrldarna under ett och samma tak. Med internationellt orienterade och verksamma Maria Lind, chef för Iaspis, Ä den ena sidan och lokalt/perifert stationerade Ricardo Donoso (chef för VÀsby och Edsvik konsthall) Ä den andra var resultatet av detta unika dubbla juryarbete ganska givet. Den VÄrsalong som i fredags slog upp sina portar för publiken liknar dÀrmed ingen annan - Ätminstone inte med ett perspektiv pÄ 20-30 Är.
Det betyder ingalunda att det skulle föreligga nÄgra sÄ kallade vattentÀta skott mellan Linds foto- och videodominerade stjÀrnmÀrkta diagnos pÄ samtidskonsten, plockad ur de insÀnda bidragen, eller Donosos mer traditionellt gedigna urval ur samma insÀnda material, med hjÀrtat som symbol. TvÀrtom visade det sig att beröringspunkterna var fler Àn vÀntat. Och det slutliga urvalet innehÄller hela fem verk som bÄda curatorerna ville ha i "sin" salong. Nu Àr de rÀttvist fördelade i de olika avdelningarna, som i övrigt Àr vettigt separerade och inte hopmixade i utstÀllningsrummen.

Att Maria Lind och hennes medarbetare i juryn trots detta svarar för det intressantaste urvalet gÄr dock inte att förneka, Ätminstone om man Àr intresserad av att ta pulsen pÄ den dagsaktuella konsten. Och om man tvingas att sammanfatta och vÀrdera. Inte minst handlar det förstÄs om den exempellöst stora del av salongen som denna gÄng, sannolikt tack vare Linds medverkan, omfattas av videokonst i olika tappningar. Klokt nog han man gett de olika typerna av denna ofta tidskrÀvande konst flera stationer, bland annat ett videotek och ett sÀrskilt rum i kÀllaren för den som vill ge sig tid att betrakta nÄgra av de lÀngre nÀstan filmliknande verken - vilket varmt rekommenderas. Men ocksÄ i övrigt har Liljevalchs denna gÄng lyckats locka en rad konstnÀrer som arbetar i takt med tidsandans trender och moden pÄ ett sÀtt som man annars sÀllan ser i konstarrangemang av salongskaraktÀr.
NÄgra namn mÄste nÀmnas, utan att hemfalla Ät alltför mycket namedropping. Katja Aglerts videoinstallationer med bland andra Olof Palme och president Kennedy, Sidsel Brydes textila reliefer med dagsaktuellt politiskt innehÄll och Jan Mankers likasÄ politiskt orienterade mÄlningar Palestina finns. Frida Tebus har fotograferat platser i Stockholm dÀr olika religiösa församlingar bedriver gatumission, och Mattias Olofsson fortsÀtter sina numera vÀlbekanta undersökningar av naturen och kulturen med hjÀlp av sin gestalt i samedrÀkt.

I Ricardo Donosos avdelning kan man hitta goda traditionalister som Curt Hamne, blyerts, och förnyare av samma teknik som Eva Anna Hertob, sida vid sida med Nerdruminspirerade mÄlaren Jens Hedin eller nestorn Björn Melin, som visar mÄleri pÄ papper. Och hÀr hÀnger ocksÄ en av de fem konstnÀrers verk som bÄda curatorerna fastnade för, Kristina Jensner Eldons fotografiska svit Utan titel dÀr betydelsefulla detaljer berÀttar hela historier, lokalt förankrade pÄ olika orter.
Sammantaget bekrÀftar Ärets urval det som den som stÄr en bit frÄn det Stockholmsdominerade konstcentrum redan visste: att det existerar minst tvÄ konstvÀrldar i Sverige, varar den andra, sedd med Stockholmsögon, för det mesta Àr skymd för den som inte ger sig ut i det som brukar kallas periferin. Men ocksÄ att det gamla talet om centrum och periferi definitivt mÄste relativiseras. Det har sagts förut men förtjÀnar att upprepas: vad som Àr centrum och vad som Àr periferi Àr till sist en frÄga om var man sjÀlv stÀller sig. Och det gÀller inte alls bara i geografisk mening utan lika mycket konceptuellt och tekniskt.

Kanske Àr det med Ärets VÄrsalong dessutom sÄ som en av jurymedlemmarna i Donosos grupp menar: att det Àr kvaliteten som till sist varit avgörande, vare sig grupperna fastnat för en finstÀmd liten torrnÄl av Helena Bergenrud eller en textbaserad installation av Hinrich Sachs.
Roligast i Är Àr annars Ane Mette Hols Drawing for floor (inte att förvÀxla med kvarglömt omslagspapper) och Karl Larsson uppmaning i akrylfÀrg Study hard young critic. Germund Lindungers smÄ tygfÄglar Amanda, Eilert eller Sören, som dyker upp lite hÀr och var i utstÀllningarna och ger betraktaren nyttiga myror i huvudet, inte att förglömma.
Liljevalchs konstsalong
Stockholm
VÄrsalongen
tom 18/3