Visuella kolonner

Konstnären Daniel Knorrs installation på Färgfabriken i Stockholm är ett omistligt tillkortakommande, skriver Sebastian Johans.

Foto: Per-Arne Sträng

Kultur och Nöje2011-07-11 11:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Magiskt, tänker jag först. Och ja, jag tror att jag menar det. Men det magiska är dessvärre inte permanent, och känslan lämnar mig fortare än jag kunde ana.

Den uppfräschade Färgfabriken i Gröndal är tillbaka och firar sin nystart med en gigantisk installation av den rumänska konstnären Daniel Knorr, som under sommaren också visar artists books på Rumänska kulturinstitutet och – om han får tillstånd – gör allemansland av en kubikmeter luft ovanför Sergels torg.

Knorr intresserar sig ofta för de obehagliga sidoeffekter som den globala kapitalismen för med sig och betraktar dem på ett ungefär som en geolog som vill beskriva inlandsisen genom att peka på en rullstensås. Installationen Natural Cultural, som fyller Färgfabrikens stora utställningssal, är inget undantag. Den gamla fabriksbyggnaden har i Knorrs händer blivit ett monument över den industri den en gång byggdes för. Rummet bärs upp av ett antal järnkolonner som i Knorrs version har förökat sig och blivit en skog. Det som en gång möjliggjorde rummets funktion har tagit över och berövar nu samma utrymme all funktionalitet. Raderna av kolonner tätnar ju djupare in i rummet man kommer, och den sista raden är nästan som ett galler som man knappt kan klämma sig igenom.

När jag stiger in i Knorrs installation blir jag överväldigad som jag inte blivit på mycket länge. Ljuset droppar in från takfönstren och kolonnerna går i samma ljusgråa nyans som golvet. Jag är ensam i rummet och stillheten är kompakt. Ett kort ögonblick finns inget mer än den rytmiska upprepningen av den enkla kolonnformen framför mig.

Men känslan är övergående. Daniel Knorr vill göra ett verk som problematiserar samhällsutvecklingen från industrialiseringen och framåt, och dessutom säga något om en omänsklig produktionskedja som ständigt fjärmar sig allt mer från det som är mänskligt. Det är tveksamt om han lyckas. Natural Cultural är mer av en visuell och emotionell sensation än ett utmanande ställningstagande. Men det bör påpekas; också som tillkortakommande betraktat är installationen rätt så omistlig.

KONST

Daniel Knorr
Färgfabriken, Stockholm
(tom 14/8)