Åsa Moberg lika aktuell som förr

NĂ€r Marta Ronne lĂ€ser Åsa Mobergs KĂ€rleken i Julia Anderssons liv ser hon hur en berĂ€ttelse skriven pĂ„ 70-talet fĂ„r nya skikt i mötet med nuet, inte minst pĂ„ tidningarnas kultursidor.

Åsa Mobergs roman frĂ„n 70-talet har kommit i kapp vĂ„r egen tid.

Åsa Mobergs roman frĂ„n 70-talet har kommit i kapp vĂ„r egen tid.

Foto: Mia Carlsson

Litteratur2011-05-29 12:01
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Åsa Mobergs romanmanuskript frĂ„n Ă„ren 1973–1974 som först nu fĂ„tt se dagens ljus slĂ€pptes lagom till internationella kvinnodagen. I historien om den rebelliska textilkonstnĂ€ren Julia Andersson, som med skĂ€rpa och en del sjĂ€lvironi ser pĂ„ sin omvĂ€rld, tycks 68-generationens viktigaste Ă„r ha överlevt hermetiskt förslutna och konserverade i eget lag. DĂ€r finns FNL och revolutionsstĂ€mningar. DĂ€r finns (i mĂ€ngder) tal om kvinnokroppen, om fri sexualitet i teori och praktik och om mĂ€nniskor som lever programmatiskt ogifta med varandra. DĂ€r finns Grupp 8 och sĂ€rartsfeminismens drĂ„pligt kroppsnĂ€ra konst liksom Riksförbundet för kriminalvĂ„rdens humanisering och naiva medelklasskvinnor som ger tak över huvudet Ă„t knarkare och förrymda fĂ„ngar.

Tack vare att historien berĂ€ttas i tredje person gĂ„r det emellertid att skönja en kritisk distans till det som skildras. Parallellt med de stĂ€mningar och idĂ©er som skulle förĂ€ndra Sverige fanns ju – som alltid – ett vanligt medelklassliv och borgerliga vĂ€rderingar. För Julia som lever programmatiskt ogift med en mycket Ă€ldre man och samtidigt blir kĂ€r i en annan Ă€r monogami det enda moraliskt acceptabla.

Hur lyckat kan dĂ„ experimentet bli att ge ut ett fyrtio Ă„r gammalt romanmanuskript? En samtidsskildring har en publik som kĂ€nner igen den verklighet som skildras. Verket fĂ„r vara med och forma sin tids litterĂ€ra kultur samt verka identitetsskapande, för att senare bli en del av ett historiskt arv. Men en samhĂ€llsengagerad nyckelroman som direkt ur byrĂ„lĂ„dans kuvös kastas in i en annan tids debatt riskerar att förbli hemlös. DĂ€rför Ă€r mottagandet av Mobergs roman lika intressant som romanen sjĂ€lv. För visst Ă€r det, som nĂ„gon uttryckte det, som att öppna ”en tidskapsel frĂ„n 1968-generationens guldĂ„r”. Och dĂ€r yngre recensenter i bokbloggar mest har tjusats över att fĂ„ göra en resa tillbaka till en svunnen tid gör dagstidningarnas litteraturkritiker jĂ€mförelser mellan romanens syn pĂ„ kön, makt och sexualitet och vĂ„r egen dito.

Som en feministisk roman kunde KĂ€rleken i Julia Anderssons liv i och för sig inte hamna mer lĂ€gligt Ă€n i vĂ„rens livliga sexualpolitiska debatt. Turerna kring Assange-affĂ€ren, fientliga kommentarer om feminism och genusforskning i tidningarnas lĂ€sarbloggar och pĂ„ lĂ€sarsidor, och sist men inte minst paroller, som den av Aftonbladets Elise Claeson, om att kvinnor bör ”vĂ„rda sitt erotiska kapital, kvinnomaktens urmoder” Ă€r bara nĂ„gra exempel. Å andra sidan blir vidden av vĂ„r svenska jĂ€mstĂ€lldhet aldrig sĂ„ tydlig som nu nĂ€r diskussionen om kopplingar mellan kön, makt och sex i fransk politik tar fart efter ”DSK”-skandalen.

Mobergs roman uppenbarar en del föga smickrande likheter mellan sjuttiotalets och dagens kvinnosyn respektive modebranschens skeva kroppsideal. Men pÄ metanivÄ visar recensenternas kommentarer hur lÄngt vi egentligen har nÄtt i vÄr teoretiskt vÀlunderbyggda och mÄngskiftande sexualpolitiska debatt. PÄ nÄgra punkter har romanen kommit i kapp vÄr egen tid. Ett exempel Àr diskussionen av otrohetens pris i Àktenskapet, dÀr mÄnga av argumenten för monogami Àger tydliga likheter med dagens massmediala upprördhet över sajten Victoria Milans otrohetsförmedling.

Att KĂ€rleken i Julia Anderssons liv i dag lĂ€ses i skuggan av Gun-Britt Sundström, Kerstin Thorvall, Erica Jong eller Rebecka Goldstein Ă€r oundvikligt. Men nĂ€r romanen nu Ă€ntligen finns utgiven vore en baklĂ€ngeslĂ€sning av Mobergs författarskap intressant. Historien om Julia Andersson liv stĂ„r ju inte ensam; Julia Ă€r en storasyster till Nina Broman i Mobergs Ă„ttiotalssvit Andra resan till Folkestone, Familjen som exploderade och Snart Ă€r det 1968!. Moberg har förvisso sĂ„ gott som jĂ€mt traderat ett och samma motiv (en ung flicka söker sin frihet, blir konstnĂ€r och trĂ€ffar en Ă€ldre man som fĂ„r en kombinerad make- mentors- och mammaroll). Lika konsekvent har hon berört feministiska och socialpolitiska teman. Synd att den i romanen sĂ„ tydligt accentuerade klassproblematiken i princip har förbigĂ„tts. Dock inte av P1:s Anneli Dufva som tvĂ€rtom fokuserade pĂ„ romanens mĂ„ngskiftande ”resonemang kring socialism, kapitalism, kommersialismens skadeverkningar och alldeles vardagliga tankar om disk och debatter”. NĂ„gon annan har liknat romanens bild av Palmes regeringstid vid vĂ„r egen tids velande socialdemokrati, vilket knappast Ă€r rĂ€ttvist. År 1973 gick det knappast att förstĂ„ vidden av alla de reformer som socialdemokraterna trots lĂ„ngbĂ€nksriksdagen skulle lyckas genomföra fram till 1976.

Som sÄ ofta annars tar vÄr nyfikenhet pÄ skillnaden mellan dikt och sanning över respekten för fiktionens eviga rÀtt att ljuga. I teveintervjuer hamnade Mobergs liv samt hennes förhÄllande med Harry Schein, romanens Hubert Meyer, i fokus. Och visst kan KÀrleken i Julia Anderssons liv lÀsas enbart i avseende om vad som Àr pÄhittat och vad som Àr sant. Det vore i sÄ fall inte första gÄngen som en kvinnlig författares viktiga samhÀllsskildring reduceras till enbart en banal kÀrlekshistoria. Det seriösa mottagandet visar dock tydligt att en skönlitterÀr berÀttelse, som redan ursprungligen hade nÄgot angelÀget att sÀga, egentligen aldrig gÄr ur tiden. I mötet med nuet kan den tvÀrtom, som Mobergs roman, avslöja tidigare dolda skikt och fÄ nya dimensioner.

Litteratur

Åsa Moberg
KĂ€rleken i Julia Anderssons liv
Natur och Kultur