Att bli bortvald av samhÀllet
Bob Hanssons första roman Gunnar Àr en skickligt komponerad bok om en mÀnniska som samhÀllet inte lÀngre behöver, skriver Bo-Ingvar Kollberg.
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Bob Hansson (eller Bengt Arne Robert Hansson som han heter med sitt fullstĂ€ndiga namn) har hittills blivit mycket uppmĂ€rksammad som estradpoet men Ă€ven hans lyriksamlingar har gĂ„tt Ă„t som smör i solsken. Det Ă€r inte svĂ„rt att se att svenske Bruno K Ăijer eller amerikanen Allen Ginsberg hör till husgudarna.
NÀr han nu debuterar som romanförfattare och sÀtter myror i huvudet pÄ lÀsaren, Ätminstone i samband med landningsstrÀckan pÄ slutet, sker detta dock under mera stÀdade former. Visst knyter Bob Hansson an till den modernistiska romantraditionens alla landvinningar och kanske Ànnu lÀngre tillbaka Àn sÄ. Till exempel i de inledande, kommenterande vinjetter som inleder varje kapitel. Men han inrÀttar sig ocksÄ i den slitstarka fÄran i svensk litteratur dÀr den klassiska arbetarlitteraturen hör hemma. DÀr han skiljer sig mest Àr i de poesin nÀrstÄende drömsekvenser som finns instoppade hela tiden under skeendets gÄng.
Vad den hÀr boken, skriven av en fullfjÀdrad och fÀrdig prosaförfattaren, annars handlar om Àr det öde som drabbar nÄgon som Àr van att varje dag gÄ till sitt arbete men plötsligt förlorar det som ditintills givit livet och vardagen dess mening. Gunnar i romanen genomgÄr en hjÀrttransplantation och befinner sig i och med den sjukskrivning som följer i en situation, dÀr han inte lÀngre har nÄgon fast punkt i tillvaron att relatera till. En hel del av handlingen kretsar kring frÄgan vad denna avsaknad av styrsel och att vara hÀnvisad till ett blankt schema innebÀr.
Ett annat spÄr, och det som kanske griper in djupast i huvudpersonens leverne, har med mÀnniskovÀrdet, olika sjÀlvbilder och ett grundmurat sjÀlvhat att göra. Som sjukskriven upplever Gunnar sig som överbliven och bortvald. Att hans hustru Gunilla Àr död i cancer sedan nÄgra Är gör inte situationen lÀttare. Det finns flera skÀl att marken skall gunga. I detta utanförskap Àr barnbarnet Conny den enda förbindelsen med ett normalt samhÀllsliv. Och det Àr ocksÄ nÀr Gunnar följer Conny till dennes dagis som han trÀffar Anna, en som det skall visa sig av livet lika tilltufsad och inför de svÄraste frÄgorna lika hjÀlplös mÀnniska som han sjÀlv.
Bob Hanssons roman stÀller frÄgan vad samhÀllet gör med dem som hamnat utanför och som inte nöjer sig med den eviga fiskesemester som hör till alternativen. Man kan Àven lÀsa boken som en diskussion om mansrollen. I synnerhet i dess mest försynta, tafatta och osÀkra tappning. Hos Gunnar kommer en sÄdan upplevelse av det egna jagets brÀcklighet allra tydligast till uttryck under ett restaurangbesök tillsammans med Anna. Det mesta handlar om spÀrrar, hÀmningar och sjÀlvkontroll. Det Àr inte mycket som blir sagt. Men ocksÄ pÄ ett senare stadium om inköp av en motorcykel, det kanske allra manligaste attributet som finns.
Det betyder ocksÄ att det sjÀlvhat som spelar en sÄ framtrÀdande roll och sÄ lÀnge i berÀttelsen efter hand antar allt mera hanterliga proportioner. Möjligen har författaren tÀnkt sig att bokens inlagda drömsekvenser skall kunna tolkas som det omedvetnas bearbetningar av detta konfliktladdade stoff. Annars fÄr det sÀgas vara en intressant iakttagelse om mÀnniskan sjÀlv som sin egen vÀrsta fiende. Och Bob Hanssons förmÄga till inlevelse i den sortens frÄgor Àr av det imponerande slaget. Man kan heller inte annat Àn lyfta pÄ hatten nÀr författarens relaterar till naturvetenskapen, vare sig det handlar om kvantfysik eller cellbiologi. PÄ hÄll förs Àven en debatt om de pÄgÄende klimatförÀndringarna. Och en diskussion om ett klassamhÀlle, som dröjer sig kvar i de begrÀnsande koder som hör till olika sociala gruppers sjÀlvuppfattning. I detta senare avseende anges konturerna till en jÀmlikhetstanke som för tankarna till Lars Ahlin.
Men det Àr alltsÄ romanens avslutning som stÀller till det. Med olika författaridentiteter och manuskript som man till slut svÀvar i total osÀkerhet om vem som Àr upphovsmannen. Det Àr hÀr Bob Hansson gÄr in med hela sitt namn, som det stÄr i kyrkoböckerna, för att skilja mellan sig sjÀlv och författaren Bob Hansson. Men Àven Gunnar vill vara med pÄ ett hörn och det Àr inte svÄrt att förstÄ varför, eftersom han dÀrmed fÄ ta emot den första kyssen frÄn Gunilla. Det Àr i sammanhang som dessa hela förloppet dessutom tar en vÀndning med ett nytt liv utan sjÀlvhat. SjÀlv förklarar sig Bob Hansson bara vara redigerare fastÀn förlaget bestÀmt att han ocksÄ skall stÄ som bokens författare. Det Àr sÄ rörigt det kan bli. I grannskapet befinner sig sÄvÀl Maja Lundgrens som Daniel Sjölins böcker denna höst. Och en diskussionen om romanformen som nu med hjÀlp av Bob Hanssons vÀlskrivna och skickligt komponerade berÀttelse tillförts en hel del nytt brÀnsle.
En ny bok
Bob Hansson
Gunnar
(Wahlström & Widstrand)
Bob Hansson
Gunnar
(Wahlström & Widstrand)