Bildning och utbildning
En ny bok:Leif Alsheimer: Bildningsresan (Prisma, cirkapris 281 kr)Jag kan se framför mig två grupper av läsare av Leif Alsheimers bok Bildningsresan, en bok om svensk skola, om bildning och utbildning.Den ena gruppen är kritisk till svensk skola. De menar att skolan inte ger eleverna tillräckliga kunskaper. Skolan är för mycket präglad av kravlöshet och flummighet. Skolans uppgift måste vara att ge alla elever ordentliga kunskaper.Den andra gruppen är positiv till svensk skola. Det är en skola i utveckling, en öppnare och friare skola än tidigare. Det viktiga är inte att kunna en mängd fakta, utan att veta var man kan hitta dem. Om det eventuellt finns problem så beror de på att skolan får för små resurser, med större anslag skulle allt vara bra.Båda grupperna kan ha nytta och glädje av att läsa denna bok. Den första gruppen kommer att gilla den, den andra gruppen kommer att vara mera skeptisk. Boken är en bildningens och utbildningens Höga Visa. Goda kunskaper och god allmänbildning är en förutsättning för ett bra liv, så är budskapet. Och boken är mera lättläst än vad undertiteln antyder Från ensidig instrumentell utbildning till sammanhangsskapande bildning."Imponerande resultat"Leif Alsheimer är universitetslektor i rättsvetenskap vid Internationella handelshögskolan i Jönköping. Han startade för några år sedan en kurs inom det arbetsrättsliga programmet vid högskolan med rubrikenþf>Core curriculum en bildningsresa. Det var inte en kurs i egentlig mening, målet var att hjälpa de studerande att växa som människor, att ge vyer utöver högskolans ordinarie ämnen. I seminarier och arbetsgrupper lästes och diskuterades skönlitteratur och facklitteratur i humaniora, samhällsvetenskap och naturvetenskap. Kursen blev mycket populär bland de studerande och Högskoleverket har i en utvärderingsrapport sagt att "resultatet är imponerande".Sedan dess har Alsheimer tänkt, talat och skrivit mycket om bildning och utbildning. Han vill ha en vitaliserad skola, en lärdomsanda, kunniga, självständiga, reflekterande och ansvarsfulla medborgare. Han är starkt kritisk till svensk skola av i dag. Naturligtvis finns det många goda lärare och många goda skolor säger han, men som helhet är verkligheten oroande.Vill återupprätta lärarrollenEleverna får inte tillräckliga kunskaper. Det finns för mycket av byråkratisering. Det har varit för många läroplansrevolutioner, för många oklara signaler. Skolan har fått för många uppgifter som inte har med utbildning och lärande att göra. Skolan ger inte tillräcklig grund för fortsatt utbildning och inte heller för arbetslivet. Ett aktuellt och oroande exempel är att en fjärdedel av de lärarstuderande menar att deras utbildning inte ger dem förmåga att lära ut läsning, skrivning och räkning. Det finns en övertro på sociala mål och på tidiga grundskoleelevers förmåga till enskilt arbete och till att själva söka och värdera information, menar Alsheimer. Han är kritisk till många skolpolitiker och "fackpedagogiska överstepräster". Han vill återupprätta lärarrollen och betonar språkets centrala roll.Alsheimer återger mängder av tankar från utredningar och rapporter, citat som belyser svagheter och brister i nuvarande skola och statistik som visar att många går ut från grundskolan utan betyg. Det finns rika källor att ösa ur och flera tillkommer. Nyligen, alltså efter det att Alsheimers bok utkommit, redovisade Skolverket en omfattande utvärdering av grundskolan. Syftet var att visa hur målen uppfyllts och hur resultaten förändrats över tid.Rapporten visar bl a att grundskoleelevernas kunskaper i framför allt matematik och kemi samt läsförståelse i svenska har försämrats under de senaste tio åren. Det finns också brister i samhällsorienterande ämnen. En ljuspunkt i rapporten är att kunskaperna i engelska för bättrats.Uppgift att meddela kunskaperDet är naturligt att det finns delade meningar om skolan. Enbart i grundskolan finns över en miljon elever i drygt 5 000 skolenheter. 160 000 lärare arbetar i grund- och gymnasieskola. Och så alla föräldrar, alla skolpolitiker, skoladministratör, reformpedagoger etc. Man skulle önska att många, kanske framför allt skolpolitiker, läser och funderar över Alsheimers bok. Kanske bubb-lar hans entusiasm över ibland, men kärnan i hans budskap är ändå värd att ta fasta på: Slå vakt om den humanistiska bildningstanken, klargör att skolan är en arbetsplats med främsta uppgift att meddela kunskaper. Att kunna tala, läsa, skriva, räkna, lyssna och tänka är viktigt både nu och i framtiden.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Leif Alsheimer, (Prisma, cirkapris 281 kr)|Bildningsresan