Calcutta med en släng av Nashville

Enligt Andreas Jakobsson visade Debashish Bhattacharyas på en nödvändig utveckling inom indisk musik när han spelade på Konserthuset i Uppsala.

Foto: Hans E Ericson

Litteratur2008-10-08 14:02
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En indisk musiker som spelar ragas på slidegitarr låter så skruvat att det nästan skulle kunna vara en Killinggängetkaraktär. Att det inte är något skämt behöver dock Debashish Bhattacharya inte ens börja spela för att övertyga eventuella tvivlare om. På stort allvar berättar han hur han och hans bror Subhasis Bhattacharya, som spelar tablas på konserten, började undervisas i musik redan vid 2-årsåldern.
Nu spelar ju Debashish Bhattacharya heller inte någon traditionell slidegitarr utan sin egenuppfunna och patenterade 22-strängade Chaturangui. Den påminner ljudmässigt nästan lika mycket om en sitar som en "vanlig" slidegitarr.
I den stillsamma och stämningsbyggande inledningen ser man också snarare storslagen natur i Indien framför sig än den amerikanska landsbygden. När det efter en stund går över i Calcuttas storstadstempo får man däremot en släng av Nashville på köpet.

I en intervju med The Boston Globe från april i år berättade Debashish Bhattacharya om hur han i sin ungdom grät på nätterna för att hans guru inte ville att han skulle spela likadant som honom. Bhattacharya trodde att läromästaren inte tyckte om honom. Senare förstod han att gurun sett potential i honom och därför uppmuntrat till att utveckla egen musik.
Som musiklyssnare får man vara tacksam för lärarens uppmärksamhet. Liksom det faktum att han valde det för indisk musik ovanliga instrumentet slidegitarr bryter hans egna kompositioner av, stör perfektionen och traditionen vilket för musiken vidare. Och för att den ska ha en chans att musiken ska förbli epicentret i livet, som den var i Debashish Bhattacharyas ungdom, så krävs utveckling. Men han är samtidigt ingen överilad förnyare. På Konserthusets scen sitter han med båda fötterna stadigt i traditionella ragas, av vilka han även tolkar några.

Publiken, som fyller Sal B till hälften den här tisdagskvällen får inte vara med om samma sak som när över 10 000 människor satt hela den kalla natten och lyssnade på traditionell indisk musik i Calcutta, som Bhattacharyas berättar om. Men vi får ett litet smakprov av känslan.

Untfredag.se. Läs mer om Debashish Bhattacharya och indisk musik i bloggen Musiktorsken.
MUSIK
Debashish Bhattacharya
Konserthuset, Uppsala, tisdag