Chick-lit med språkliga ambitioner
Helena Ljungströms berättelse Mellantider är i sina bästa stunder en skarpögd samhällsskildring men den håller inte riktigt för romanformatet, menar Anne Marcusson.
Helena Ljungström
Foto: Johan Ljungström
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Blandat med skildringen av Carins vistelse i Berlin får man i korta återblickar följa hennes liv från tonåren och framåt. Det är även de små skärvor av en historia som aldrig vill sätta igång; studier som inte leder till en karriär, drömmar om en sångkarriär som ges upp, vänskapsförhållanden som kompliceras av dubbla lojaliteter eller som aldrig riktigt blir av. För läsare som är i Carins ålder, har bott på samma ställen och har ungefär samma sociala och kulturella bakgrund finns det mycket att känna igen sig i. Men det är mer frågan om ett antal strategiskt utplacerade referenser att pricka av, än en inbjudan till djupare självgranskning. Läsare med annan bakgrund torde få eventuella fördomar om självupptagna storstadsbor som aldrig lyckas bli vuxna bekräftade.
Det går att beskriva Mellantider som en chicklit-roman utan vare sig intrig eller lyckligt slut men med språkliga ambitioner. Det senare ska man i och för sig inte ska klaga på, eftersom Ljungström blandning av avhuggna, ogrammatiska meningar med ett mer traditionellt berättande språk, och täta växlingar mellan konkreta beskrivningar av händelser och symboltyngda återgivningar av känslolägen är intressant och dynamisk utan att vara svårgenomtränglig. I små portioner bildar kombinationen av Carins iakttagande av världen och Ljungströms iakttagande av Carin en skarpögd, levande samtidsskildring. Men trehundra tättskrivna sidor av blir på tok för mycket och för tråkigt.
EN NY BOK
Helena Ljungström
Mellantider
(Natur och Kultur)
Helena Ljungström
Mellantider
(Natur och Kultur)