Debut som vÀcker empati

Anna Focks debutroman om homosexuellas situation i Ryssland fÄr John Sjögren att reflektera kring romanlÀsandets empatiska effekter.

Anna Fock.

Anna Fock.

Foto: Knut Koivisto

Litteratur2013-07-30 14:41
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det brukar med mer eller mindre jĂ€mna mellanrum, sisĂ„dĂ€r vartannat Ă„r eller sĂ„, dyka upp en forskningsrapport eller debattartikel som försöker visa pĂ„ konstens och kulturkonsumtionens positiva biverkningar. Kultur gör dig till en insiktsfullare, friskare och mer harmonisk mĂ€nniska. UngefĂ€r sĂ„ brukar slutsatserna lĂ„ta. Även om intentionerna bakom dessa rapporter och artiklar, att peka pĂ„ kulturens inte alltid helt lĂ€ttmĂ€tta vĂ€rden, i grunden Ă€r goda brukar jag Ă€ndĂ„ falla in i en aggressiv försvarsstĂ€llning sĂ„ fort jag hör den dĂ€r typen av resonemang. Konst, skapande och kulturkonsumtion behöver rationellt förklaras lika lite som hunger, sex och sömn behöver motiveras. Det Ă€r kort sagt ett grundlĂ€ggande och alldeles naturligt mĂ€nskligt behov. MĂ€nniskan Ă€r en homo creativus.

Men om man nu ÀndÄ ska tala om kulturens positiva biverkningar (för det Àr ju klart att den trots allt har sÄdana) sÄ Àr en av kulturkonsumtionens, i synnerhet romanlÀsandets, gynnsammaste följder att den stÀrker vÄr empatiska förmÄga. Fantasi och empati har jag alltid uppfattat som synonymer. Jag kommer att tÀnka pÄ det dÀr, romanlÀsandets förmÄga att öva upp medkÀnslan, nÀr jag lÀser Anna Focks debutroman Absolut noll. Och dÄ framför allt skönlitteraturens överlÀgsenhet gentemot journalistikens korta nyhetsrapportering nÀr det gÀller att skapa verklig kÀnsla och förstÄelse för ett skeende i tiden.

Vi har sedan nÄgot Är tillbaka förfasats över rapporterna om Rysslands allt striktare och inhumana antigaylagar. Men hur mycket hjÀlper oss egentligen de dÀr korta nyhetsrapporterna att verkligen förstÄ hur det Àr att leva som homosexuell i Ryssland i dag? Anna Fock, vars roman utspelar sig i S:t Petersburgs gaykretsar, menade i en intervju som publicerades hÀr i UNT i lördags att debatten om de ryska antigaylagarna snarare prÀglats av rysshat Àn av solidaritet med de hbtq-personer som drabbas. SÄ nÀr Fock vill skildra de ryska homosexuellas situation gÄr hon sÄledes en annan vÀg Àn den objektiva journalistikens. Hon vÀljer i stÀllet empatins, det vill sÀga romankonstens, vÀg.

I Absolut noll lĂ„ter Fock lĂ€saren vandra i huvudpersonen och berĂ€ttaren Nikitas skor. En ung bög vars liv givetvis begrĂ€nsas och prĂ€glas av det kyliga klimat som rĂ„der för landets homosexuella, men som Fock Ă€ndĂ„ vĂ€grar reducera till helgon och martyr. Detta Ă€r ett av bokens mest sympatiska drag; att Nikita och hans vĂ€nner, trots att de Ă€r offer för förtryck och fördomar, Ă€ndĂ„ skildras som komplexa och bristfĂ€lliga mĂ€nniskor – supande, kĂ€rlekstörstande, svekfulla och fega. Kanske Ă€r det just dĂ€rför man som lĂ€sare till slut inte kan lĂ„ta bli att tycka vĂ€ldigt mycket om dem, gripas av empati. Och trots att Absolut noll egentligen inte Ă€r nĂ„gon uppseendevĂ€ckande storartad debut (dock mycket stabil) mĂ„ste den dĂ€r kĂ€nslan av empati Ă€ndĂ„ rĂ€knas som en triumf för sĂ„vĂ€l Fock som för romankonsten i stort.

Kanske att konsten trots allt gör oss till, Ätminstone nÄgot, bÀttre mÀnniskor.

Anna Fock

Absolut noll

Ersatz