Den livsviktiga berÀttelsen
Conny Palmqvists roman TvÄ hus vid slutet av en vÀg fÄr Astrid Claeson att lÀngta efter hans nÀsta bok.
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Nu Ă€r Gustavs uppvĂ€xtförhĂ„llÂanden (förhoppningsvis) ganska extrema. Ă ret Ă€r 1982, han kallar sina förĂ€ldrar mor och far. Pappan super och slĂ„r. Mer och mer ju lĂ€ngre in i romanen man kommer. Modern lĂ€ser statistik över verkligheten, hur mĂ„nga som gĂ„r genÂom isen varje Ă„r. Hur mĂ„nga som blir pĂ„körda nĂ€r de gĂ„r pĂ„ en vĂ€g. Som för att kontrollera sin vĂ€rld och vaka över sin familj. Oroa sig. Förmana. Hon kallas galen. TuggÂar lĂ„ngsamt för att inte sĂ€tta fiskbenen i halsen.
Hela tiden finns det instĂ€ngda, det Ă€r omöjligt att ta sig loss, simma lĂ„ngt, lĂ„ngt bort. Familjen bor i Sorgen dĂ€r man kan se ljusen frĂ„n Ăngelholm, i skolan Ă€r Gustav ensam. Fröken Ethel Ă€r religiös och ledsen.
Om man nu ska vara lite politiskt korrekt: de tvÄ vuxna kvinnor som förekommer i berÀttelsen Àr svaga, förvirrade och i princip oförmögna till handling. Det Àr irriterande. Men lÄt sÄ vara, för det Àr en finstÀmd roman som Conny Palmkvist skrivit.
Men den börjar inte i barnÂdomen utan i Ăngelholm 1996. Gustav Ă€r i de övre tjugoĂ„ren nĂ€r Mathilda, flickan frĂ„n barndomen, söker upp honom för att fĂ„ honom att tala om det dĂ€r som hĂ€nde. Det hemska som gjorde att han delade sitt liv i tvĂ„ och kastade det gamla i ett mörkt hĂ„l, blev en ung man utan förflutet.
Gustav flyr frÄn Mathilda, till sin lÀgenhet, till natten i hallen dÀr han börjar spela in sin historia pÄ band. Förflyttar sig till Sorgen och sorgen. Till det dÀr hemska som skulle komma att hÀnda. Till MördartÄget.
Gustavs ensamhet bryts nĂ„got nĂ€r en pojke med lĂ„ngt hĂ„r uppenbarar sig, Kalle Brunnström, Gustavs första vĂ€n. De har gemensamma erfarenheter av fĂ€der som super, och de trĂ€ffas ibland nĂ€r det Ă€r som svĂ„rast. Ja, Kalle har en tendens att uppenbara sig dĂ„. Och sĂ„ finns Arnold, den gamle gubben med berĂ€ttelserna, som lĂ€r Gustav att om man alltid har en historia i huvudet sĂ„ klarar man sig. Och Conny Palmkvist berĂ€ttar en mycket hemsk historia med humÂor och en försonande ton. Allt kan förklaras, inte
förlÄtas men förklaras.
Visst finns barnsjukdomar, men dessa mĂ€rks bara i historien som utspelas 1996, och dĂ„ instĂ€ller sig frĂ„gan: behövs vuxne Gustav? EllÂer Ă€r det vĂ€gen in i den historia som sedan berĂ€ttas? Kanske Ă€r det sĂ„, men det Ă€r en randanmĂ€rkning. För det Ă€r en stark debutÂroman (Conny Palmkvist har tidigare skrivit dokumentĂ€rromanen Hej dĂ„, allihopa) om en pojkes möjligheter att klara sig i en omöjlig verklighet. I en hemsk och obegriplig sĂ„dan. Om förutsĂ€ttningar och svek. Och om vikten av fantasi. Jag lĂ€ngtar redan efter en till Palmqvistroman.
TvÄ hus vid slutet av en vÀg
av Conny Palmkvist
(Forum)
av Conny Palmkvist
(Forum)