Dubbeldebut i Uppsalamiljö
EN NY BOK. När den Uppsalabaserade filmaren och manusförfattaren Anette Skåhlberg nu bokdebuterar blir det med inte mindre än två titlar på en och samma gång. Med andra ord, dubbelt upp på förlaget Recito som erbjuder bokutgivning i mindre upplaga för dem som har ett färdigt manus på lager. Anette Skåhlbergs två romaner skiljer sig åt till form och innehåll, men har gemensamt att vara hårda skildringar. Det är skräck och familjetragedier i stora portioner, sådant som om det vore verkliga händelser skulle chockera itjocka blockbokstäver på kvällstidningarnas löpsedlar.Morden sker ett efter ett i deckaren Lara Lind - ljusets härskarinna. Som utredare på roteln för grova brott i Uppsala får Lara Lind fallet på sitt bord. Ledtrådar i jakten på en misstänkt seriemördare är vindruvskärnor och märkliga citat som ristas in i närheten av offren: "Met jusett skall du blifva enn, ok alt ont förswinner senn". Skåhlberg bygger upp denna hisnande historia genom att varva olika berättarperspektiv. Läsaren får också följa förövaren själv, en psykotisk kvinna som fastnat i en rollspelsliknande tillvaro och tror sig vara utvald att försvara ljuset. Hon kallar sig Misa-Mi, går klädd i långa klänningar och blåser i horn utanför sitt hus. Hennes tal är gammaldags och innehåller ord som "gille", "lärdomarnas första tempelsal", "boning" och "livsgrotta". Genom att fördriva ondskan hoppas hon kunna väcka upp sin älskade Thor-Wald som ligger i koma efter att ha träffats av blixten under medeltidsveckan på Gotland.Utmärkande för deckaren Lara Lind - ljusets härskarinna är den kvinnliga infallsvinkeln. Såväl gärningsman som mordutredare är kvinnor. De båda har även gemensamt att helt upptas av sina uppgifter, samtidigt som de har barn i skolåldern att ta hand om. Dessutom saknas i båda hemmen, åtminstone tillfälligt en far. För polisen Lara gäller det att få den klassiska ekvationen med karriär och familjeliv att stämma. Nya människokroppar upptäcks närhelst på dygnet och hon efterfrågas ute på fältet, men lämning och hämtning på skola eller dagis, liksom planering av födelsedagskalas, ska också hinnas med. Det är inte alltid möjligt för den stressade Lara att hålla sfärerna isär, den ena faller ibland in i den andra.Karaktären Misa-Mi är rysligt otäck. Hennes hungriga barn bjuds på saltat kött och hon låter dem bitas av blodiglar i syfte att rena dem och göra dem starka. Den övergripande storyn är spännande och krypande obehaglig, men den psykologiska gestaltningen saknar ibland i djup. En komplicerad härva av det slag som i Lara Lind - ljusets härskarinna skulle må bra av några mer analyserande förklaringar. Inte minst vad gäller Misa-Mis tillstånd, hennes skeva verklighetsuppfattning och de krafter som driver henne. Det faktum att hon ensam har vårdnaden om sina två barn för att i nästa stund gå ut och dräpa sina inbillade fiender, är en skräckhistoria bara i sig.Den andra romanen är skriven i prosalyrisk form. Vissa partier är som dikter där den brännande kärnan anas, andra stycken är mer direkta och redogör rakt på sak hur en liten pojke utsätts för sexuella övergrepp. I kortromanen Älskad av mamma är varje kapitel ett andetag. En mycket plågad pojke kippar efter luft och för varje andetag blir han mer desperat. Genom att gömma sig i garderoben försöker han komma undan sin mamma, men han behöver också hennes kärlek. För att härda ut har han uppfunnit en hemlig värld befolkad av sagohjältar som Gandalf och Pippi. Hos dem söker han tröst när mamman kommer för nära. Med Älskad av mamma belyser Anette Skåhlberg hur utsatt ett barn kan vara i föräldrars missvård. Det är en läsning som gör ont. Tillsammans medmamman rör sig pojken i denna traumatiska berättelse i en diffus periferi och deras ansikten förblir anonyma. Ingen utomstående vuxen kan eller vågar se vad som pågår inom hemmets fyra väggar.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Anette Skåhlberg|Lara Lind - ljusets härskarinna och Älskad av mamma