Emancipationen och Akademien
Kvinnors förhållanden i den högre utbildningen är för närvarande föremål för omfattande vetenskaplig uppmärksamhet. På kort tid har inte mindre än två historiska avhandlingar skrivits i ämnet. Den ena, Hanna Markusson Winkvists Som isolerade öar (2003), behandlar perioden 18831949. Den andra, Lina Carls Våp eller nucka? (2004), studerar tiden 19301970. Till dessa båda studier kan nu också fogas en antologi, där tretton kvinnor, såväl humanister som naturvetare, utifrån olika synvinklar samlas kring ämnet Akademiskt Bildade Kvinnors Förening (ABKF). Såväl Winkvist som Carls medverkar i antologin tillsammans med bl a Nanny Fröman, Agnes Wold och Kirsti Niskanen för att bara nämna några.Högutbildade kvinnorFöreningen som i dag heter Kvinnliga Akademikers Förening (KAF), och vars nuvarande ordförande är Agnes Wold, bildades 1904. Bakom bildandet låg högutbildade kvinnors missnöje med att förändringar till kvinnors fördel gick alldeles för långsamt. Föreningen kämpade t ex för en ändring av regeringsformens § 28, som stadgade att högre statliga tjänster bara fick besättas av "infödde svenske män". Formuleringen medförde att disputerade kvinnor inte kunde inneha sådana arbeten de genom sina studier faktiskt kvalificerat sig för. De utestängdes alltså i praktiken från universitets- och högskoletjänster som lektorer,docenter eller professorer. ABKF stred för att förändra detta skeva förhållande.Striden blev dock lång, ty inte förrän 1925 trädde en behörighetslag, som öppnade de flesta statliga yrken för kvinnor, i kraft.I antologin skildras flera av de färgstarka kvinnor som innehaft ledande positioner inom ABKF, bl a juristen Elsa Eschelsson, medicinaren Karolina Widerström, landets första kvinnliga läkare, och nationalekonomen Karin Kock. De fick alla, fastän på olika vis, känna av att den akademiska världen var en manligt definierad värld, där de som kvinnor blev anomalier.Det manliga motståndet mot kvinnorna i akademin tog sig skilda uttryck. Eschelsson utestängdes t ex från en professur i civilrätt som i stället gick till en mindre meriterad man. Denne nöjde sig emellertid inte med att ha avgått med segern, utan uppmanade i misogyn anda uttryckligen studenterna att glömma vad Eschelsson lärde dem i sin undervisning. Han skrev också kritiska artiklar riktade mot henne i Upsala Nya Tidning och kallade hennes undervisning föraktfullt för "tant Elsas Kindergarten". Eschelsson drabbades alltså på ett osedvanligt hänsynslöst sätt av diskriminering endast på grund av kön.Karin Kock, nationalekonomen, hindrades genom att de äldre professorerna i hennes ämne medvetet lät männen få möjligheter att meritera sig för högre tjänster. Kock hölls däremot tillbaka och betraktades mer som ett slags assistent, men inte som en egentlig självständig forskarbegåvning. Under sin yrkesverksamma tid såg hon därför flera mindre meriterade män avancera bara för att de hade rätt kön. De fick ett stöd av de manliga ämnesföreträdarna, som aldrig medgavs Kock. Hon utsattes således för vad Kirsti Niskanen som skildrar hennes liv kallar för subtil respektive förtäckt diskriminering.Subtil diskrimineringDen subtila diskrimineringen var oavsiktlig, men internaliserad som ett slags självförståelse hos männen. Den tog sig uttryck i att professorerna behandlade Kock på ett annat vis än de behandlade män. De var i och för sig vänliga, men de förväntade sig samtidigt att hon skulle uppföra sig på ett underordnat sätt t ex genom att inte, till skillnad från männen, dua sina överordnade.Den subtila diskrimineringen tog sig alltså inte några uttalat "vulgära" uttryck, men fungerade ända utestängande och hämmande.Den förtäckta diskrimineringen däremot var illvillig och avsiktlig och tillämpades t ex när män aktivt såg till att Kock inte fick de tjänster hon sökte. Männen manipulerade och intrigerade bakom kulisserna för att manövrera ut henne som konkurrent om arbeten och positioner. De kunde exempelvis ändra kravprofilen för en utannonserad tjänst så att den inte skulle passa Kock när hon redan sökt den. Anledningen var oftast att männen ville se en särskild (manlig) kandidat på platsen, en kandidat de själva valt.Personligt sättNanny Frömans bidrag är det i antologin som griper mig mest. Fröman, som var professor i teoretisk fysik i Uppsala, skildrar på ett högst personligt sätt sin väg in i vetenskapen och det motstånd hon som ensam kvinna på ett manligt definierat område mötte. Hon berättar hur hennes licentiatexamen förringades av en manlig kollega, som menade att kraven måste ha sänkts till en låg nivå, när Fröman så snabbt fick sin examen! Hon diskuterar också den nedvärderande extraopposition hennes avhandling utsattes för, en opposition som knappast var sakligt motiverad, men ett utslag av att hon tillhörde "fel" kön. När hon försvarade sig blev hon beskylld för att ha använt ett "direkt stötande" språkbruk.Även om de kvinnor som skildras i antologin har det gemensamt att de diskriminerats inom akademin på grund av sitt kön, är det viktigt att påpeka att Förbjuden frukt inte är någon eländesbeskrivning. Tvärtom uppmanar författarna dagens akademiska kvinnor att stå på sig och fortsätta kampen för verklig jämställdhet inom den högre utbildningen. Ty ännu har inte kvinnor samma möjligheter som män.I bokens avslutande kapitel konstateras nämligen att andelen kvinnliga professorer i Sverige bara är 14 procent och att kvinnor tilldelas mindre resurser än män också i dag. Kampen måste alltså fortsätta och antologin motiverar till fortsatt mobilisering.Agneta Lilja
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Britt Marie Fridh-Haneson & Ingegerd Haglund (red)|Förbjuden frukt på kunskapens träd — Kvinnliga akademiker under 100 år (Atlantis)