En berÀttelse utan hjÀrta och liv
LĂ€ngta hem var den mĂ„ngtydiga titeln pĂ„ Lennart Hagerfors förra bok, en detaljrik berĂ€ttelse om författarens mycket speciella barndom och uppvĂ€xt som missionĂ€rsbarn i Kongo. Med stor konkretion och med en ömsinthet gentemot sitt unga berĂ€ttarjag förmedlade Hagerfors en övertygande bild av barnets ensamhet, rotlöshet och lĂ€ngtan efter nĂ„got som skulle kunna kallas hem. Det var en hemlöshet som i lika hög grad var existentiell som fysisk som gestaltades. LĂ€ngta hem var definitivt författarens bĂ€sta bok hittills.Att Hagerfors som berĂ€ttare har ovanligt rika kĂ€llor att ösa ur genom sina barndomsminnen frĂ„n den afrikanska kulturen stod ocksĂ„ klart. Och som lĂ€sare kunde man bara önska att han skulle fortsĂ€tta att gestalta dessa intryck och minnen i en eller annan form. Hagerfors har sĂ„vĂ€l erfarenheterna som ett fungerande, rikt sprĂ„k för att kunna göra en sĂ„dan skildring trovĂ€rdig och övertygande.NĂ€r författaren nu Ă„terkommer tvĂ„ Ă„r senare med romanen Arons knĂ€ Ă€r det emellertid en helt annan bok han skrivit. Visst Ă€r det minnen och berĂ€ttelser frĂ„n Ă„ren i Afrika som prĂ€glar stora delar av skildÂringen. Men sjĂ€lva berĂ€ttarkonstruktionen Ă€r mer rotad i den svenska samtiden Ă€n i barndomens Afrika, Ă€ven om han skickar sin huvudperson Aron till Kongo. Syftet Ă€r att söka efter den förlorade sonen Adam, som enligt flickvĂ€nnen Sara ska befinna sig pĂ„ den afrikanska kontinenten. Aron Ă€r en framgĂ„ngsrik affĂ€rsman utan bindande relationer och med en ekonomi som gör honom oberoende och fri att ena dagen ta flyget till Ramsele i Norrbotten för att nĂ„gra dagar senare stĂ€lla om kompassen pĂ„ betydligt sydligare mĂ„l nĂ€r sökandet för honom dit. FĂ„rö och Stockholm Ă€r andra replipunkter i Arons i ekonomiskt avseende bekymmerslösa men pĂ„ andra sĂ€tt mycket komplicerade tillvaro. Med denna konstruktion har författaren ocksĂ„ klarat av de besvĂ€rliga transportstrĂ€ckorna i sin berĂ€ttelse utan att den förlorar i tempo och sannolikhet.Men dĂ€rmed Ă€r ocksĂ„ ett av den hĂ€r bokens stora svagheter antydd: Arons knĂ€ Ă€r i lĂ„nga stycken just en konstruktion. "ByggnadsstĂ€llningarna" alltför tydliga för att man som lĂ€sare ska kunna engageras i berĂ€ttelsen. Det hjĂ€lper inte att Aron pĂ„stĂ„r sig vara pĂ„ jakt efter den son om vilken han haft ensam vĂ„rdnad men som övergivit honom och ett ordnat, borgerligt liv och gett sig ut i okĂ€nda trakter och sammanhang. Det Ă€r detta sökande efter sonen som Ă€r den motor med vilken Hagerfors för sin historia framĂ„t, och det Ă€r ocksĂ„ det som motiverar Arons alla ideologiska utflykter.Men vad Hagerfors egentligen berĂ€ttar och diskuterar i sin bok Ă€r nĂ„got helt annat. Det handlar om hur vĂ€sterlandet möter den afrikanska verkligheten och hur rationalitet stĂ€lls mot magi och mirakeltro. Och det sökande som pĂ„stĂ„s handla om sonen Ă€r nog snarare hans eget (författarens?) brottning med de frĂ„gor som brukar kallas de eviga. StĂ„r "sanningen" kanske inte alls att finna i vĂ€sterlandets rationalitet och förnuft? Ăr det i stĂ€llet den osynliga verklighet som gömmer sig bakom mirakler och myter i den afrikanska kulturen som Ă€r den verkliga sanningen, den som kan ge svar pĂ„ de existentiella och personliga gĂ„torna? Vad gör vi med vĂ„ra liv, vad Ă€r Ă€kta och bestĂ„ende och vad Ă€r bara lögn och förstĂ€llning?Det finns en mĂ€ngd episoder, sannolikt med rötter i den afrikansÂka berĂ€ttartraditionen, dĂ€r förnuft och rationalitet stĂ€lls mot myt och magi. Ett Ă€mne nog sĂ„ intressant, kunde man tycka, om inte hela berĂ€ttelsen kĂ€nts sĂ„ konstruerad. Dessutom har författaren inte förmĂ„tt stĂ„ emot frestelsen att brodera ut de magiska episoderna pĂ„ ett sĂ€tt som ibland kĂ€nns spektakulĂ€rt och publikfriande. Desto bĂ€ttre Ă€r boken i de avsnitt dĂ€r Hagerfors nöjer sig med ett deskriptivt förhĂ„llningssĂ€tt till mĂ€nniskor och miljöer i den afrikanska kulturen. I gestaltningen av dessa möten blir ocksĂ„ den ideologiska dialogen mellan förnuft och magi intressant. Finner Aron dĂ„ det han söker? Svaret Ă€r inte entydigt, vilket mĂ„ste sĂ€gas vara till berĂ€ttelsens fördel. En spektakulĂ€r ökenvandring, dĂ€r Aron ger sig ut i ett symboliskt intet, utan karta och klĂ€der, avbryts abrupt av den afrikanske chauffören som rĂ€ddar den naive vĂ€sterlĂ€nningen frĂ„n en sĂ€ker undergĂ„ng. DĂ€r Ă€r det plötsligt de omvĂ€nda förhĂ„llandena som gĂ€ller; afrikanen som stĂ„r för förnuftet, vĂ€sterlĂ€nningen för en romantisk naivitet. Var författaren sjĂ€lv stĂ„r förblir likasĂ„ oklart.Lennart Hagerfors Ă€r en gedigen författare med ett ledigt, precist sprĂ„k och med erfarenheter som Ă€r tĂ€mligen unika bland svenska författare. I LĂ€ngta hem visade han att han kan anvĂ€nda allt detta betydligt mer övertygande och angelĂ€get Ă€n vad som Ă€r fallet i Arons knĂ€, som trots eller kanske just pĂ„ grund av alltför höga ansprĂ„k förblir en berĂ€ttelse utan hjĂ€rta och liv.
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Lennart Hagerfors|Arons knÀ (Norstedts)