En saga om kampen mellan det goda och det onda

Jaguar och Örn, alias Alexander Cold och Nadia Santos beger sig ut på nya äventyr tillsammans med Alexanders modiga och minst sagt våghalsiga farmor i romanen Den gyllene drakens rike. Som journalist på den amerikanska tidskriften International Geographic har farmodern denna gång fått ett uppdrag som innefattar en resa till ett märkligt kungadöme i Himalaya.Den gyllene drakens rike är Isabel Allendes uppföljare till Odjurens stad, då expeditionen gick till Amazonas djungler. I den brasilianska urskogen knöts vänskapsbanden mellan de båda ungdomarna och det var också där de för första gången kom i kontakt med sina totemdjur, den svarta jaguaren och den vita örnen.En staty av guld och ädelstenDen gyllene drakens rike kan ses som ett manifest mot det västerländska industrialiserade samhället. Bakom en kedja av snöklädda berg i Himalaya ligger ett land där frid och välstånd råder. Ett mycket litet antal turister tillåts resa in och knappt några moderna influenser från väst får fäste här. Prins Dil Bahadur, som skall efterträda kungen, skolas hårt av en bud-dhistmunk uppe i bergen.Självbehärskning, medkänsla med allt levande och telepati ingår i programmet och kommer att göra honom till en fullfjädrad ledare för sitt folk. I regentens palats i dalen finns en mytomspunnen staty av guld och ädelsten. Statyn har formen av en drake och är väl gömd och skyddad bakom ett snillrikt sy-stem av labyrinter där minsta snedsteg tveklöst får ovälkomna besökare på fall. Endast monarken själv kan ta sig oskadd ända fram till draken — som enligt legenden kan förutspå framtiden.I Allendes historia har denna klenod sedan flera tusen år bringat lycka till invånarna i landet. När teamet från International Geographic anländer hamnar de mitt i en kupp som styrs med maffialiknande metoder från andra sidan jordklotet.Kontrollera världsekonominVärldens näst rikaste affärsman, en datamiljardär i New York, har fått nys om drakens förmåga och allt han vill är att ha den i sin ägo : "Mångmiljardärens små råttögon lyste bakom de tjocka glasögonen när han tänkte på hur han skulle kunna kontrollera hela världsekonomin då han fick det där föremålet i sin hand. Han skulle känna till tendenserna på börsen innan de visade sig, och på så sätt skulle han ligga före sina konkurrenter och mångdubbla sina miljarder." Det övernaturliga blir naturligtDet goda urskiljs tydligt från det onda i Allendes roman. Mjuka mänskliga värden hotas av girighet och överflödig konsumtion. Som i en saga för barn slåss karaktärerna på någon av de båda sidorna och med undantag för en enstaka joker, handlar de alla efter givna mönster. Det finns en inneboende skönhet i sagor där kampen går mellan det moraliskt högtstående och det onda, men för att övertyga även oss äldre krävs ytterligare en särskild finess.Den gyllene drakens rike är inte lika självklar i sin genre som Odjurens stad. De svårförklarliga fenomen som kännetecknar de flesta av Allendes berättelser finner väl sin plats i Amazonas exotiska flora och fauna.Där kan hon låta naturen vända sig ut och in för att frambringa skapelser av de mest häpnadsväckande slag, stinkande, håriga och slemmiga monster, men också väna, änglalika andar som tillsammans sluter upp med det goda.Hos Allende blir det övernaturliga naturligt och livgivande. Magin tycks höra hemma i närheten av nakna indianstammar med deras förgiftade pilar och uråldriga traditioner. I Himalaya däremot är landskapet kargare och man saknar de fuktiga ångorna och fåg-larnas prunkande färger.

Litteratur2003-11-28 00:34
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NULL
Isabel Allende|Den gyllene drakens rike (Norstedts, sv övers Lena Anér Melin, inb