Uppsalaförfattaren Anette SkÄhlberg och illustratören Katarina Dahlqvist Àr en utomordentligt produktiv duo. Under förra Äret slÀppte de en hel binge barnböcker i olika format pÄ sitt gemensamma förlag Sagolikt. Den höga produktionstakten Àr möjligen bÄde en tillgÄng och ett problem. Det Àr nÀmligen alldeles uppenbart att det inte saknas idéer pÄ förlagets möten. Och merparten av deras böcker kommer dessutom med en tydlig, och mycket vÀlkommen, inriktning pÄ likabehandlingstÀnkande, genus och hbt-frÄgor.
Junior vill ha syskon berÀttar en sympatisk adoptionshistoria om en liten krokodil som lever pÄ savannen tillsammans med sina tvÄ giraffpappor Jösta och Johan. Men det Àr inte helt lÀtt att vara adopterad alla gÄnger, Junior ser ju inte ut som en giraff och lÀngtar efter ett krokodilsyskon. Efter nÄgra förvÀxlingar fÄr familjen tag pÄ ett Àgg som visserligen levererar en liten pytonorm, men slutet blir förstÄs gott.
Den lilla Moni, som Àr huvudperson i MÄste ha monster, Àr snÀppet vildare och driver sina mammor till vanvett genom att vÀgra Àta, tills hon inser att det enda hon verkligen gillar Àr monster, just precis sÄdana dÀr otÀcka som alla kompisar har under sina sÀngar.
BĂ„de MĂ„ste ha monster och Junior vill ha syskon Ă€r fina idĂ©er som dock skulle mĂ„tt bra av en redaktör. Texten kunde ha manglats nĂ„gra varv och Ă€r lite överlastad och fylld av halvrim som gör att lĂ€srytmen inte riktigt vill infinna sig. Detsamma gĂ€ller den annars rappa rĂ€knesagan 10 smĂ„ spöken, som Anette SkĂ„hlberg bĂ„de skrivit och ritat. HĂ€r flyttar den intet ont anande Ture in i ett hemsökt hus, vars tio osaliga andar han inte ens mĂ€rker och gör sig av med pĂ„ allehanda roliga sĂ€tt â bland annat misstar han dem för toalettpapper. En bra berĂ€ttelse som hade varit bĂ€ttre med strĂ€ng redigering.
Det överlastade Äterkommer ocksÄ i Kalle med klÀnning, som kom redan 2008 men Äterutges i vÄr. Kalles sjÀlvklara sÀtt att klÀ sig i vad han önskar Àr inspirerande bÄde för hans medkaraktÀrer och för lÀsaren. BÄde text och bild skulle dock ha vunnit pÄ en strykpenna. Bland annat stÄr jag helt oförstÄende inför att de redan vÀlfyllda sidorna tyngs av att bokens mitt pÄ varje uppslag Àr markerad genom en tecknad inbindning som ska ge nÄgot slags vikingakonnotationer.
PÄ det stora hela har emellertid Katarina Dahlquist en tydlig estetik med ett, i varje fall pÄ den svenska bilderboksmarknaden, eget tilltal. Och fÄr duon bara allting pÄ plats, möjligen genom att dra ner pÄ utgivningstempot och dÀrmed undvika ett hopslarvat intryck, kommer deras sympatiska bilderböcker att sitta som en smÀck.