Envist flammande poetisk kurva
Jag Ă€r en grön bĂ€nk i Paris lyder titeln till Bonniers samlingsutgĂ„va av Kerstin Thorvalls poesi, i dagarna utgiven lagom till författarens Ă„ttionde födelsedag. För min inre blick ser jag hur en kvinnogestalt antar de svĂ€ngda formerna hos en grönmĂ„lad parkbĂ€nk av en Ă€ldre modell, med elegant dinglande örhĂ€ngen...Men Kerstin Thorvall Ă€r ingen kameleont; ingen författare lagd Ă„t förstĂ€llningskonst och maskspel. TvĂ€rtom utgör troheten mot det egna jaget och den autentiska tonen kĂ€nnetecken för hennes författarskap. DĂ€rÂemot Ă€ger hon en anmĂ€rkningsvĂ€rd förmĂ„ga att anpassa sig till skilda uttrycksformer. Under ett lĂ„ngt yrkesverksamt liv har hon gjort sig kĂ€nd som modetecknare och bokillustratör, barnboksförfattare, romanförfattare, krönikör, debattör  och sĂ„lunda Ă€ven som poet."Kerstin Thorvall Ă€r en poet", konstaterar Göran Greider, som svarat för sammanstĂ€llningen av volymen, i rubriken till sitt efterord. Man kan onekligen tycka att han dĂ€rmed slĂ„r in en öppen dörr, med tanke pĂ„ att hans försĂ€kran föregĂ„s av ett stort antal dikter skrivna under nĂ€rmare trettio Ă„r; av Thorvalls fyra tidigare diktsamlingar och av poesi hĂ€mtad bĂ„de ur antologier och ur ett av hennes prosaverk. Kommen till detta efterord har man som lĂ€sare lĂ€rt kĂ€nna en lĂ€ttillgĂ€nglig, men ocksĂ„ lurig, nervig, Ă„ngestriden och provokativ diktarröst. Och under lĂ€sningen har man befunnit sig i hĂ€nderna pĂ„ nĂ„gon som synnerligen vĂ€l vet hur man spelar pĂ„ ord.NĂ€r jaget i debutsamlingen Fula ord Ă€r sĂ„ sköna frĂ„n 1967, anförtror sina lĂ€sare att hon inte vet nĂ€r man ska anvĂ€nda uttrycken "adekvat /och relevant. /AlltsĂ„ kan jag inte vara med i den stora debatten", vittnar det paradoxalt nog om författarens verbala fingertoppskĂ€nsla. De kursiverade orden Ă€r inte valda pĂ„ mĂ„fĂ„, utan dĂ€rför att de markerar tillhörighet i samtal dĂ€r diktjaget inte kĂ€nner sig vĂ€lkommen. Genom att framstĂ€lla jaget som sprĂ„kligt naivt skĂ€nker författaren samtidigt ett löjets skimmer Ă„t de "fina orden" och Ă„t samtalen dĂ€r de uttalas. PĂ„ liknande sĂ€tt utnyttjas de "fula". PĂ„ ett plan förmedlar de omedelbarhet och temperament. Men pĂ„ ett annat utgör Ă€ven dessa markörer, och utmanar som sĂ„dana just de sammanhang dĂ€r uttryck som "skiter i" och "hĂ„ller kĂ€ften" vore otĂ€nkbara.Thorvalls dikter riktar sig ofta till ett "du", möjligt för vem som helst att iklĂ€da sig, eller Ă„terger samtal som skulle kunna utspela sig mellan vilka och lite var som helst. Möjligheterna till identifikation Ă€r mĂ„nga. SĂ„ mycket starkare slĂ„r dĂ„ hennes vĂ€l placerade ironier och stilbrott, med vilka hon ovĂ€ntat stör uppmĂ„lade stĂ€mningar och distanserar sig frĂ„n Ă„tergivna dialoger. Plötsligt befinner man sig som lĂ€sare sjĂ€lv i skottgluggen för en samtidssatir. Att denna poesi rymmer anspelningar pĂ„ Anna Maria Lenngrens dikter och ofta för tankarna till Kristina Lugn, bĂ„da vassa satiriker i sina respektive tider, Ă€r sĂ„ledes inget att förvĂ„nas över. Men den mest skoninglösa ironin riktas hos Thorvall mot diktjaget sjĂ€lv: "Det beror alldeles pĂ„ / hur man ser det. / Jag Ă€r naturligtvis inget kalhygge. Jag Ă€r en föryngringsyta." Ingen Ă€r mer utlĂ€mnad Ă€n denna Ă„ldrande kvinna  de aktuella texterna mĂ„ sedan vara skrivna av en fyrtio- eller sjuttioĂ„rig författare  Ät ett utseende- och kroppsfixerat samhĂ€lle dĂ€r "bara de unga flickorna kan tillĂ„ta sig / att inte le."I dikt efter dikt besjungs kĂ€rleken bĂ„de som en undergörande kraft och ett tröstlöst elĂ€nde, och besvĂ€rjes köttets förfall. I kraftfĂ€ltet mellan polerna ung/ gammal, man/kvinna tecknar Thorvalls poesi enenvist flammande kurva. ÂJagets vĂ€gran att göra avkall pĂ„ erotiken innebĂ€r ett ifrĂ„gasĂ€ttande av den moral som uppmuntrar oss till försakelser. Samtidigt framstĂ„r hennes medvetenhet om den Ă„ldrande kroppen som plĂ„gsam. KĂ€rleksmötena erbjuder bara korta frister innan livet tar slut. Likt en tidlös tragisk hjĂ€ltinna, en ÂFedra, trotsar hon ett obönhörligt förlopp: "Jag Ă€lskar dig / Medan löven faller / och trĂ€dens rötter fylls med is / och fĂ„glarna flyr / och natten tvingar mig in i det svarta tomma rummet / dit jag inte vill gĂ„."
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Kerstin Thorvall|Jag Àr en grön bÀnk i Paris Dikter 1965-1991 (Albert Bonniers Förlag)