Fascinerande exkursion

Gunnar D Hansson bedriver ett spaningsarbete och lÄnar dÄ in vÄr samtids superdetektiv.

Gunnar D Hansson bedriver ett spaningsarbete och lÄnar dÄ in vÄr samtids superdetektiv.

Foto: JÀger Arén

Litteratur2017-10-01 06:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I Gunnar D Hanssons förra diktbok, ”Lomonosovryggen” frĂ„n 2009, gav en polarexpedition verket dess ramar.

I Ă„rets samling, ”Tapeshavet”, har den Smögenfödde författaren kommit hem. Nu Ă€r den yttre resan mycket kort. Hela boken kretsar kring ett litet omrĂ„de i BohuslĂ€n: HĂ€rnĂ€set och Röe gĂ„rd i Bro socken. Utblickarna i tid och i tanke Ă€r desto lĂ€ngre. Samlingens titel syftar pĂ„ ett hav som bredde ut sig vid Skagerack och Kattegatt under stenĂ„ldern – vid en tid som i likhet med vĂ„r prĂ€glades av ökande temperatur.

StilmĂ€ssigt Ă€r variationen i boken stor. Vissa partier bestĂ„r av ganska strama, ofta fyrradiga, dikter. Andra stycken Ă€r torr prosa, omfattande beskrivningar av vĂ€xtlighet och naturen. Ett för trakten speciellt björnbĂ€r exempelvis Ă„terkommer pĂ„ flera hĂ„ll i boken, med lĂ„nga utvikningar om dess namn och botaniska historia. Bokens sista del Ă€r dagboksanteckningar som beskriver utflykter och iakttagelser i omgivningarna. Även med en del bildmaterial, svartvita fotografier av enklare slag i litet format.

Utöver Gunnar D Hanssons egna brett varierade textslag tillkommer Ätskilliga citat och klipp frÄn olika hÄll. Ibland Àr det oklart vad som Àr lÄnat och inte. Kursiveringar och parenteser anvÀnds flitigt.

Andra författare finns ocksÄ som dialogpartner boken igenom. Gunnar D Hansson rör sig ledigt i kören av litterÀra röster. MÄnga okÀnda personer dyker upp, boende i trakterna dÀr allt sker. Möten och berÀttelser byggare vidare pÄ den historieskrivning Hansson genomför.

Boken Ă€r till stora delar tömd pĂ„ allt som ser ut som ”litteratur”. Det Ă€r ofta saklig text, helt enkelt.

Till den mestadels allvarliga tonen lÀgger författaren tacksamt nog en dos av lekfullhet och generositet gentemot lÀsaren, en ödmjukhet i tilltalet.

Verket börjar med ett slags programförklaring och nÄgot av en lÀsanvisning:

”De enskilda fynden Ă€r av begrĂ€nsad betydelse för

denna dikts Àmne. Liksom för skolutflykter i trakten.

Det viktiga Àr den samlade mÀngden av fynd

frÄn ett och samma stÀlle. Av sÄdant som tjÀnat ut,

benkrokar som brutits av, hasselnötter som knÀckts,

flintavslag, ja, allt möjligt som en gÄng var mÀnskligt möjligt.

AlltsÄ tillfÀlliga glimtar och milda effekter av sÄdant som en gÄng

varit helare Ă€n delarna och just nu denna dikts Ă€mne.”

Och nÄgon sida lÀngre fram:

”Det kanske Ă€ndĂ„ kan bli nĂ„got av detta om jag

hÄller mig till den lokala vÀxtligheten, undviker oro

och fetare poetiska ingredienser”

Denna avvĂ€pnande ton dyker upp dĂ„ och dĂ„. I en lite rolig dikt – som typiskt nog övergĂ„r i lĂ„nga prosastycken - figurerar Leif GW Persson till exempel. Ett spĂ„r boken igenom Ă€r en gĂ„tfull berĂ€ttelse i trakten om att Carl Michael Bellman ska ha befunnit sig dĂ€r en tid. Gunnar D Hansson bedriver ett spaningsarbete och lĂ„nar dĂ„ in vĂ„r samtids superdetektiv.

Men vad man framför allt ska ta fasta pÄ Àr pÄpekandet att det Àr helheten och inte delarna som Àr det vÀsentliga. Att göra nedslag hÀr och dÀr eller snabblÀsa Àr meningslöst.

I stÀllet mÄste lÀsningen bli ett sökande efter Tapeshavets underströmmar, och ju djupare man dyker, desto mer finner man. En visserligen förhÄllandevis mödosam men fascinerande exkursion i ett av de mer originella svenska litterÀra landskapen vÀntar.

Litteratur

Gunnar D Hansson

Tapeshavet

Albert Bonniers förlag