Fragmentariska noveller
I sin i dag utgivna novellsamling utgÄr Camilla Wittmos frÄn vardagliga situationer, men mÄnga av novellerna Àr varken fullkomliga i sig sjÀlva eller början pÄ nÄgot större, skriver Anne Marcusson.
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Wittmoss Àr en trÀffsÀker och lyhörd skildrare av vardagliga situationer och allmÀnmÀnskliga kÀnslor, ibland till den grad att man skruvar pÄ sig av obehagligt igenkÀnnande. Hon lyckas ocksÄ fÄnga in tillvarons smÄ underverk, medan rent övernaturliga inslag, som att lÄta en ÀrkeÀngel dyka upp pÄ Blekingegatan, kÀnns mer konstlat. Mest övertygande Àr kanske de Äterkommande skildringarna av hur relationer mellan barn och förÀldrar gestaltar sig i olika skeden av livet.
En novell jag speciellt fÀster mig vid Àr Idrottens baksida dÀr en stressad trebarnsmamma berÀttar om hur hennes efterlÀngtade semester blir förstörd - eller Ätminstone försvÄrad - nÀr hennes man sliter av hÀlsenan. Först kÀnns det som om hon skapar domedagsstÀmning kring ett i grunden ganska trivialt problem. Efter ett tag blir hennes reaktion om inte rimlig sÄ i alla fall begriplig; de smÄ motgÄngarna kan ibland orsaka mer kÀnslostorm Àn de verkliga nederlagen. Novellens slutar öppet, utan att göra klart om detta Àr en vattendelare i kvinnans liv eller ej, och just den osÀkerheten gör att berÀttelsen stannar i minnet efter avslutad lÀsning. Annars Àr det största problemet med flera av novellerna att de lÀmnar sÄ litet avtryck.
Bokens styrka, de smÄ, skickligt fÄngade fragmenten av livet, blir till slut ocksÄ dess svaghet - det blir sÀllan mer Àn just fragment. Novellerna i Mirakel, mirakel kÀnns varken fullkomliga i sig sjÀlva eller som början pÄ nÄgot större.
Camilla Wittmos: Mirakel, mirakel (Albert Bonniers Förlag)