Generöst och underhÄllande

Hösten 1874 skrev August Strindberg konstkritik i Dagens Nyheter. I flertalet artiklar behandlar han det dĂ„ helt nya landskapsmĂ„leriet, sĂ€rskilt kom Per Ekströms mĂ„leri att imponera pĂ„ författaren: "Herr E. var en av de första, som antogo det nya sĂ€ttet, och detta icke av nyhetsbegĂ€r eller genom auktoritetstro, utan emedan detta sĂ€tt just lĂ€mpade sig för framstĂ€llningen av det slags natur han blivit uppfödd vid. Ett landskap pĂ„ Södra Ölands kust Ă€r endast fĂ€rg."VĂ€l sammanhĂ„llet resonemangPer Ekström blev en av de mest konsekventa impressionisterna inom svenskt mĂ„leri, han undersökte solljuset och landskapets förĂ€ndringar i sina verk. I en nyutkommen bok skriver Teddy Brunius levande och fritt om ölĂ€nningen, bohemen och konstnĂ€ren Per Ekström, en bok utgiven i samarbete med Per Ekströmmuseet.Det Ă€r en rikt illustrerad bok, som utgör ett tydligt konsthistoriskt portrĂ€tt — Teddy Brunius, professor emeritus i konstvetenskap, kan förstĂ„s sin konsthistoria och för vĂ€l sammanhĂ„llna resonemang med konsten i centrum.21 Ă„r gammal började Per Ekström att studera pĂ„ Konstakademien i Stockholm, Ă„ret var 1865. Den unga generation mĂ„lare som Per Ekström kom att tillhöra befann sig i en spĂ€nnande brytpunkt, dĂ€r det ateljĂ©bundna landskapsmĂ„leriet höll pĂ„ att ersĂ€ttas av impressionismens utomhusbaserade landskapsmĂ„leri. Bland Per Ekströms generationskamrater kan nĂ€mnas Carl Fredrik Hill, Ernst Josephson, Carl Larsson, Axel Lidman och Victor Forsell. Trots att det traditionella landskapsmĂ„leriet med de brunmurriga nyanserna var vĂ€l rotat utgjorde den franska impressionismen en stor lockelse för dessa unga svenska konstnĂ€rer.Med samtida vittnesskild-ringar förmedlar Teddy Brunius en levande bild av Per Ekström. Till utseendet beskrivs konstnĂ€ren som "vĂ€lvĂ€xt, mager och skön som en Don Juan". Till sĂ€ttet berĂ€ttas att "han hade en sammanbiten envis besatthet som konstnĂ€r, men var annars helt balanserad som mĂ€nniska, prĂ€glad av ett sunt bondförstĂ„nd".Med ett mĂ„leri lika fritt som okonventionellt lĂ€r konstnĂ€ren ha blivit en legend bland sina studiekamrater, dĂ„ han attackerade duken med knogar, fingrar och penslar om vartannat.Under ungdomsĂ„ren kom vĂ€nskapen mellan Per Ekström och August Strindberg att betyda mycket för dem bĂ„da. FrĂ€mst var det Ekström som hade inflytande pĂ„ Strindberg och hans mĂ„leri. Strindbergs agerande som konstkritiker gjorde honom vĂ€l insatt i och intresserad av Ekströms mĂ„leri, han skrev mycket om konstnĂ€rsvĂ€nnen. Teddy Brunius Ă€r noggrann i sitt Ă„tergivande och levandegör vĂ€nskapen de tvĂ„ konstnĂ€rerna emellan genom att ha med flera citat. Att det Ă€r Per Ekström som fĂ„tt stĂ„ modell för Strindbergs karaktĂ€r SellĂ©n i Röda rummet Ă€r en av mĂ„nga smĂ„ anekdoter och berĂ€ttelser som författaren delar med sig av.Det vibrerande ljusetSamtiden kring den unga generationen konstnĂ€rer upplevde detta impressionistiska mĂ„leri som skissartat och oavslutat — moderniteten lĂ„g dock just i sjĂ€lva penselskriften, hur fĂ€rgskikten och penselstrykningarna kom att nyttjas pĂ„ ett helt nytt sĂ€tt. Uppfattningen att det skulle vara nĂ„got slumpartat över de impressionistiska verk som tillkom frĂ„n nĂ€stintill varje trĂ€ddunge kunde inte vara mer felaktig — impressionismens undersökning av naturen var högst vetenskaplig. Liksom Claude Monet laborerade Per Ekström med samma motiv under olika tidpunkter under dagen, för att se vad ljuset och solen gör med landskapet.Med samma entrĂ€gna undersökande arbetade konstnĂ€rsbohemen utanför Paris, men frĂ€mst i Normandie för att fĂ„nga det vibrerande ljuset, diset och solen. Under svĂ„ra förhĂ„llanden Ă€gnade han sig Ă„t mĂ„leriet under sina 15 Ă„r i Frankrike. VĂ€l i Sverige igen bosatte sig Per Ekström bl a pĂ„ vĂ€stkusten och i Stockholm, innan han Ă„tervĂ€nde till sitt förĂ€ldrahem pĂ„ Öland. Per Ekström blev lyckligtvis uppmĂ€rksammad för sitt mĂ„leri under senare delen av sitt liv. Han kunde med flertalet guldmedaljer frĂ„n olika vĂ€rldsutstĂ€llningar, samt kungliga inköp och stipendier i ryggen, som Ă€ldre leva gott pĂ„ sitt mĂ„leri.Reflexer som ger "vibrato"Teddy Brunius skriver fritt utan noter, men tar hjĂ€lp av de kritiker och konstnĂ€rsvĂ€nner som vistades i Sverige eller kring konstnĂ€ren. En hel del slarv med stavfel och konsekvensfel ger onödiga avbrott i lĂ€sningen, men bokens innehĂ„ll Ă€r allmĂ€nbildande och underhĂ„llande. Författaren Ă€r tydlig i sitt syfte att tydliggöra konstnĂ€ren Per Ekströms viktiga roll inom svenskt mĂ„leri. Han konstaterar ocksĂ„ att Per Ekström med sina val av landskapsmotiv, med skildringar av reflexerna av solen i motljus och med den penselskrift som ger mĂ„lningen vad konstnĂ€ren sjĂ€lv kallade för "vibrato", lyckades nĂ„ en egen art av impressionism.Boken om solmĂ„laren ger en tydlig bild av denna impressionism, men ger ocksĂ„ en generös skildring av den konstepok som kom att förĂ€ndra hela det efterföljande 1900-talets konsthistoriska utveckling.

Litteratur2003-12-20 00:16
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
NULL
Teddy Brunius|Per Ekström, SolmÄlaren (Lakoon, Per Ekströmmuseet)