1. Åsa Larsson
Till offer åt Molok
Albert Bonniers Förlag
Åsa Larsson har hittat en mycket bra ”hjälte” i sina kriminalromaner med kammaråklagaren Rebecka Martinsson. Dels är det roligt med omväxling från alla truliga kommissarier, dels är hon härligt komplicerad och mångfacetterad, med en egen historia av svårigheter bakom sig. Hon sätter också sina karriärlystna alfahanar till kolleger rejält på plats. Här finns även ett antal viktiga och småkufiska bipersoner.
Och så har Åsa Larsson - liksom i och för sig många andra i den svenska deckarboomen - hittat sitt geografiska område, Norrbotten. Hon får det att bli både exotiskt och vardagligt igenkännande. Det startar nog så dramatiskt: inuti en nyss skjuten björn hittas ett människoben. Detta sätter i gång en utredning som får söka rötterna långt, långt bak i tiden.
Larsson använder sig också av en trend som varit ett tag nu; att berätta svensk historia samtidigt som de inblandade löser brotten. Här får man på ett underhållande sätt veta mycket om framväxten av Kiruna för lite mer än ett sekel sedan.
Åsa Larsson förstår sig på udda människor och hundar, bådadera får den här boken att bli en mycket underhållande läsning.
2. Belinda Bauer
Skuggsida
Modernista
Översättning Ulla Danielsson
Brittiska författaren Belinda Bauer gjorde förra årets bästa och mest annorlunda deckare med boken Mörk Jord. Nu följer hon upp med en lika välskriven men mer traditionell kriminalhistoria med Skuggsida. Den utspelas i Shipcott, en liten engelsk by, som tagen ur ett avsnitt ur Morden i Midsomer. Den unge bypolisen Jonas Holly kunde vara en son till kommissarie Barnaby.
Men konstapel Holly har en mer komplicerad familjesituation. Hans fru Lucy har en svår och obotlig sjukdom som gradvis tar musten ur dem båda. Samtidigt måste han vara hunsat behjälplig när de snorkiga stadspoliserna dyker upp för att lösa den plötsliga mordvåg som byn drabbas av. Han bestämmer sig för at driva en egen utredning på sidan av. . .
Bauer är en mästare på personskildringar med psykologisk skärpa och man dras snabbt in i historien där själva brotten spelar mindre roll än relationerna och vardagen för de boende där. Skuggsida är en riktigt bra spänningsroman, omöjlig att lägga ifrån sig. Slutet är också mer än värt att hasta fram till, där tvistar Bauer till det ordentligt.
3. George Pelecanos
Andelen (The Cut)
Modernista
Översättning Hans Berggren
Det verkar som om 55-årige författaren George Pelicanos (som bland annat skrivit manus till The Wire) har lite av en ålderskris. Han skippar sin jämnårige hjälte Derek Strange och introducerar mycket vältränade 29-årige Spero Lucas – Före detta marinsoldat och inte minst en kvinnornas man. Denne har hittat en affärsidé med att leta upp stulen egendom mot att han får 40 procent av värdet. Han är skicklig och kan Washington på sina fem fingrar och har stor framgång. Men så enkelt kan förstås ingenting vara och Spero kommer i fatal konflikt med en lokal storgangster . . .
Mest av allt liknar förstås Spero vilken schablonhjälte som helst från västernfilmerna, bara överflyttad till modern tid. Han har också som favoritlektyr en biografi över spaghettivästerns mästare Sergio Leone. Men trots Pelecanos erkänt skickliga och medryckande berättarkonst som osar av socialt patos blir jag trött på den i längden svårfördragna figuren Spero.
4. Michael Connelly
Prövningen (The Reversal)
Norstedts
Översättning Patrik Hammarsten
Också hos Michael Connelly lever västern-estetiken kvar. Det är en i grunden ensam hjälte som tar upp kampen mot skurkarna, ett orättfärdigt system och korrupta kolleger. Trots att denne förflyttats till dagens Los Angeles kan man se honom rida bort i solnedgången efter förrättat värv.
Eller se dem rida bort rättare sagt. För i Prövningen sammanför Connelly två av sina hjältar: polisen Harry Bosch och hans halvbror försvarsadvokaten Mickey Haller (sedd på bio i The Lincoln Lawyer). Tillsammans ska de försöka få hållbara bevis mot en presumtiv barnamördare som fällts en gång men där nyfunnen dna kastat nytt sken över rättegången. Haller & Bosch är dock övertygade om hans skuld. Resultatet blir en ganska blek blandning av rättegångsthriller och deckare där upplösningen känns tyvärr given från start.
5. Karin Fossum
Jag kan se i mörkret
Forum
Översättning Margareta Järnebrand
Efter dessa hjälteberättelser är det en stund skönt och omväxlande att grotta ner sig i Karin Fossums psykologiska thriller Jag kan se i mörkret. Här får man tränga in i tankarna hos Riktor, en gravt störd man som jobbar på ett äldreboende, där han plågar patienterna för att slutligen gå över gränsen och mörda en tillfällig bekant, mest av en slump men med ett slags logik i hans sinnevärld. Riktors alltmer desperata katt- och råttalek med polisen blir sedan en spännande och annorlunda berättelse med smått klaustrofobiska och paranoida drag.
Skickligt fångat men mest dystert ändå trots Fossums sedvanliga knappa och precisa prosa.
6. Helene Tursten
I skydd av skuggorna
Piratförlaget
Helene Tursten hittade en tacksam deckarhjälte i sin kommissarie Irene Huss, och det har blivit ett antal böcker nu, de flesta filmatiserade med en skicklig Angela Kovács i huvudrollen. Så också denna, där filmen förvånande och ovanligt nog kom först, premiär på dvd enbart.
Det handlar som så ofta i svenska deckare om ett samvetslöst mc-gäng som föder sig på narkotika och beskyddarverksamhet. Till slut har det hela kommit obehagligt nära familjen Huss där ju maken driverrestaurang. Så det är med dubbelt uppdrag Irene Huss tar sig an att lagföra dem. Det blir hyggligt spännande och Tursten har vid det här laget bra flyt i tangenterna, även om det kanske aldrig hettar till så där ordentligt.