Hur maktordningar samverkar

Givande men rätt tungläst, skriver Agneta Lilja om boken Feministiska interventioner.

Fröken Sverige och de övriga tävlande 1956.

Fröken Sverige och de övriga tävlande 1956.

Foto: Scanpix

Litteratur2007-05-27 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Antologin Feministiska interventioner är resultatet av ett mångvetenskapligt samarbete, inte bara mellan olika svenska lärosäten, men också mellan skilda discipliner: sociologi, historia, genusvetenskap, kulturgeografi och idéhistoria. Författarna är alla - utom sociologen Keith Pringle - kvinnor. Deras ämnesval rör enligt bokens förord "kunskap från andra världar än den som befolkas av akademiker ? röster från grupper vars berättelser traditionellt sett har exkluderats från den vetenskapliga definitionen av det relevanta, grupper som har varit intressanta att göra kunskap om ? men inte med och inte från deras värld".

Bland bidragen märks artiklar om självbiografier av icke-västerländska kvinnor som Waris Dirie och Carmen bin Laden, vita kvinnors rasifierade förhållande till svarta män i kurser i afrikansk dans, latinamerikanska flickors hantering av femininitet i Sverige och Fröken Sverige-tävlingar som speglingar av nationens självbild i efterkrigstiden. Men här finns också mer renodlade teoretiska bidrag, bland annat en kritisk feministisk analys av modernitetsteoretikerna Anthony Giddens' och Ulrich Becks sätt att beskriva samtiden. Det är riktigt givande läsning, där artikelförfattarna - som tillika är bokens redaktörer - övergripande kritiserar att teoribyggena helt saknar empirisk förankring (!) och mer specifikt granskar hur Giddens och Beck ser på kön och könsrelationer. Deras kritik är inte nådig.

Författarna i antologin arbetar alla intersektionellt, vilket enkelt uttryckt innebär att de i sina undersökningar kombinerar (i det här speciella fallet) genus med andra perspektiv som exempelvis klass, ålder och etnicitet. Detta gör de eftersom de menar att "det är omöjligt att försöka förstå könsrelationer utan att länka dessa till andra förtryckssystem och/eller till andra sociala relationer än kön". Resultatet blir en spännande samling artiklar om ämnen som på olika sätt berör oss i samtidens globaliserade Sverige.

Antologin är alltså som helhet mycket intressant, men också - det måste erkännas - bitvis tungläst och ogenomtränglig för den som inte redan har omfattande förkunskaper och/eller ett brinnande intresse. Den lär därför knappast få någon större spridning utanför de redan införståddas krets. Men för seminariediskussioner och undervisning på högre utbildningsnivåer är den däremot alldeles utmärkt. Det är därför bara att hoppas att den snarast hittar sin plats på kurslitteraturlistorna vid våra högskolor och universitet.

Dessvärre är boken dock på vissa ställen slarvigt korrekturläst, varför en del graverande och genanta språkfel finns kvar i texten. Det inverkar menligt på trovärdigheten. Och det hade inte heller varit helt fel att här och där lätta upp de tunga textavsnitten med fler illustrationer. Nu är det bara artikeln om Fröken Sverige som illustreras och det med ganska dåligt återgivna bilder. Boken är således ingen publikfriande, estetisk upplevelse, men för den som vill ha kunskap om vad det kan innebära att "tänka kön" är den en rik källa att ösa ur.
EN NY BOK
Kerstin Sandell & Diana Mulinari (red.)
Feministiska interventioner. Berättelser om och från en annan värld
Atlas Akademi