I vÀntan pÄ det oundvikliga

Christina Kellbergs roman om flickan Marinas helvetiska uppvÀxt Àr en alltför förutsÀgbar berÀttelse som endast stundtals lyckas beröra. Therese Eriksson kÀnner sig snuvad pÄ den egna moraliska förmÄgan.

Christina Kellberg portrÀtt till bokförlaget, Frank Förlag
Juni 2012

Christina Kellberg portrÀtt till bokförlaget, Frank Förlag Juni 2012

Foto: Fotograf saknas!

Litteratur2013-01-30 11:03
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NÀr man vÀntar pÄ nÄgot som redan frÄn början tycks oundvikligt, blir det inte sÀllan en meningslös vÀntan. Man gör inget för att skynda pÄ den, men heller inget för att fördröja den. Det enda som skulle kunna fylla den sortens vÀntan med mening, vore om livet tog ett av alla sina oförutsÀgbara sprÄng, och förÀndrade villkoren i grunden. En helomvÀndning.
Nu Àr ju livet en rÀtt förutsÀgbar inrÀttning, och det Àr inte ofta vi kan vÀnta oss mer nÄgra helomvÀndningar. Men, av litteraturen kan vi det! Den kan vrida och vÀnda pÄ det ofrÄnkomliga tills det blir nÄgot annat; den skapar berÀttelserna som vi inte kunnat förutse.

I Ulla-Lena Lundbergs kritikerhyllade roman Is, som kom i höstas, var katastrofen som komma skulle inbĂ€ddad i romanen redan frĂ„n start. DĂ€r handlade det om en smĂ„tt idyllisk lycka som lĂ€saren visste pĂ„ förhand skulle gĂ„ i kras. NĂ€r den slutligen gjorde det ville jag nĂ€stan ropa â€Ă€ntligen!” – för att det till sist var överstökat. I Christina Kellbergs debutroman, Flickan och hunden, handlar det inte om en lycka som hotas av förödelse, utan om ett helvetiskt liv som inte kan nĂ„ nĂ„gon vĂ€ndpunkt förrĂ€n det utvecklats till en tragedi i full blom.

Marina vĂ€xer upp som enda barnet till en alkoholiserad och vĂ„ldsam far, som nĂ€r hopplösa drömmar om att bli upphöjd författare – och som dĂ€rigenom sĂ€nker familjens ekonomi till botten – och en deprimerad, pillerknaprande mamma som tar flykten frĂ„n sin oberĂ€kneliga make och sitt trista liv, till glansiga postorderkataloger och drömmar om ett chict cityliv.
Det Àr 1950-tal, det Àr den svenska landsbygden, och det Àr berÀttelsen om en familj som fallerar pÄ snart sagt alla omrÄden man över huvud taget kan förestÀlla sig.

Den hÀr lilla flickan, som tidigt lÀr sig att lÀsa av sina förÀldrars perioder, att tiga respektive tala i rÀtt sammanhang, att stÀda upp efter deras fester, Àr den enda med ett vuxet beteende i den lilla treenigheten. Hon Àr aldrig sedd, alltid försummad men pÄ barns vis ÀndÄ ohjÀlpligt lojal och kÀrleksfull mot sina dagars upphov.
Hon löser livet med de medel hon har, finner trygghet i hunden Lena, som mamma under en av sina bÀttre perioder fÄr infallet att skaffa, och skapar en allians med den dÀr hunden nÀr inga andra stÄr henne till buds. Hon tvingar sig sjÀlv att tro att det finns hopp i de omöjliga villkor hon lever under:
”Det kommer ett sedan. DĂ„ badar pappa och jag, han slĂ€nger upp mig i luften, för han Ă€r stark. Jag dunsar ner i vattnet och fĂ„r en kallsup, men det gör ingenting. Han snurrar mig runt, runt i vattnet sĂ„ det skummar och vattnet Ă€r salt. Men till dess mĂ„ste jag fĂ„ dagarna att gĂ„.”

NÄgra scener i Flickan och hunden Àr sÄdana, att de pÄ ett helt konkret och mycket rörande vis skildrar den dubbelhet mellan litet barn och stÀllföretrÀdande vuxen som Marina har att tampas med varje dag.
Den dÀr fantasin Àr barnets uppriktiga önskan, och samtidigt hennes enda mycket rationella sÀtt att tackla allt pÄ.

Men den vuxna lĂ€saren vet att sĂ„ ska det inte bli, för hĂ€r finns inget hopp av den sorten. SĂ„, man vĂ€ntar pĂ„ det oundvikliga. Christina Kellberg hade kunnat Ă€ndra pĂ„ det förstĂ„s, eftersom hon Ă€r författaren, och det hade varit önskvĂ€rt. Med det menar jag inte att hon skulle ha skapat en berĂ€ttelse med lyckligt slut i stĂ€llet, jag menar inte heller att berĂ€ttelsen om Marina Ă€r orealistisk i all sin hemskhet – tyvĂ€rr Ă€r den förmodligen hur trovĂ€rdig som helst.

Men Ă€ven om man ger sig i kast med att skildra ett livsöde som frĂ„n början Ă€r förutsĂ€gbart, sĂ„ behöver inte romanen som sĂ„dan bli det. I den fiktiva skapelsen finns möjligheten att vika av frĂ„n den utstakade vĂ€gen mellan punkt A och punkt B – Ă€ven om man vet att det förr eller senare Ă€r dĂ€r allt ska landa – men Kellberg gör inte det.
Hon hÄller sig sÄ tÀtt intill den uttÀnkta berÀttelsen om Marina att inget annat tillÄts trÀnga igenom, vare sig sprÄkligt eller innehÄllsligt.

Och dĂ€r sitter man som lĂ€sare, snuvad pĂ„ bĂ„de spĂ€nning och sin egen moraliska förmĂ„ga – nĂ€r man inser att man brister i engagemang för en liten flicka som vĂ€xer upp i ett veritabelt helvete.

LITTERATUR

Christina Kellberg
Flickan och hunden
(Frank förlag)