I väntan på Gimel

Det här är den andra boken av Jackie Jakubowski som tar sin utgångspunkt i det hebreiska alfabetet. Tidigare har han gett ut Ljudet av alef.Liksom Ljudet av alef består Bortom beit av en samling korta essäer varav några tidigare publicerats i Judisk krönika och Dagens Nyheter. Det är svåra och tänkvärda frågor som avhandlas, men på ett språk som ändå är förhållandevis lättillgängligt för läsaren.Beit är den andra bokstaven i det judiska alfabetet och den identitetsproblematik som tas upp i boken genomsyras av frågor kring "den andre". Jakubowski är redaktör för Judisk krönika och, såsom undertiteln anger, är det den judiska självbilden och det judiska tänkandet som står i centrum.Han tar upp det existentiellt allmänmänskliga men är samtidigt angelägen om att förankra sina resonemang i både konkret vardag och dagsaktuell politik. Reflexion i sig är inte tillräcklig. Människan måste ta ansvar för sitt liv här och nu.Fyra avsnittBoken är uppdelad i fyra avsnitt varav det första är något mer teoretiskt hållet än de övriga. Här behandlas filosofiska frågor såsom innebörden av tid, oändlighet och tomrum. Jakubowski spänner sin båge över hela idéhistorien och vi får ta del av lärdomen hos Talmud, Augustinus, Spinoza, Einstein m fl.Dessa till synes abstrakta ämnen menar Jakubowski har betydelse för hur vi förhåller oss till livet. Vad innebär det att människans liv är begränsat i både tid och rum? Har hon en del i det absoluta eller hör det endast till den gudomliga sfären?Ett hav av möjligheterJakubowski menar att varje människa i viss mening är fri, ja står inför ett hav av möjligheter. Med denna frihet följer dock ett ansvar för val och handlingar som i sin tur föder ett behov av att söka svar.Men människan är sårbar och utan möjlighet att få svar på alla ­sina frågor, frågor som kanske i vissa fall inte har några svar.Studiet av traditionella texter, såsom Talmud, kan hjälpa oss att nå insikt om livet. Det binder även samman människor inom en tradition och skapar på så sätt en gemensam identitet. För judarna fungerar Talmud som "ett virtuellt hemland för ett folk i exil".Eftersom den judiska traditionen har formats av ett folk utan hemland kan den moderna människan lätt känna igen sig i den. Även hon lever en "diasporatillvaro" där hon är överallt utom hemma.Jakubowski är anhängare av ett liberalt upplysningsideal. Han tar avstånd från alla former av fundamentalism oavsett om den är judisk, kristen eller muslimsk. Förnuft, frihet och ansvar hålls i stället fram som viktiga värden.Goda handlingarHan menar att människan måste motstå frestelsen att hemfalla åt utopier. Strävan efter perfektion leder fel. Det gör även cynism och uppgivenhet. Men vi kan välja att utföra goda handlingar. Godhet och ondska är inte några abstrakta tillstånd, de är alltid knutna till handling.För de världsfrånvända extremisterna gäller motsatsen. För dem rör det sig om allt eller intet, paradis eller helvete. De hänger sig hellre åt blodtunna visioner som skapar död och förödelse än att ta ansvar för sina gärningar i vardagen.I valet mellan denna värld och apokalypsen har de valt den senare. Utopin blir till ersättning och tröst för människans ensamma, otrygga och motsägelsefulla villkor.Sida vid sidaJakubowski berättar om ett besök på ön Djerba utanför Tunisien, en plats där judar och muslimer fortfarande lever sida vid sida. Hans muslimske chaufför visar sig bl a vara gift med en judinna.Här låg tills nyligen den vackra synagogan inte långt ifrån byns moské. Men några månader efter Jakubowskis besök sprängs den i luften av en al-Qaidaterrorist. Några tyska turister dödas i attentatet och knappt någon vågar längre besöka ön. Den muslimske chauffören blir arbetslös. Fanatismen vinner mark.Jakubowski är långt ifrån någon villkorslös pacifist. Han menar att judarna förlorat sin politiska oskuld genom bildandet av staten Israel. Att försvara sin frihet i Mellanöstern kräver ibland våld. Men våldet är aldrig oproblematiskt, det blir lätt ett hot mot det som det är tänkt att försvara.Tas inte på allvarDen sista delen av boken handlar om judarnas situation i världen: i Europa, USA och Mellanöstern. Tonen blir här en annan, Jakubowski upprörs över att, i synnerhet i Europa, antisemitismen inte tas på allvar.Bortom beit är en läsvärd bok. Kvaliteten kan variera men överlag finns här en kombination av djup och stilistisk förmåga som är sällsynt i essäsamlingar. Man får kanske hålla utkik framöver efter en bok om gimel, det hebreiska alfabetets tredjebokstav.

Litteratur2005-07-25 14:20
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NULL
Jackie Jakubowski|Bortom beit (Atlantis)