Innerligt, nÀrgÄnget och drabbande
FörvĂ€ntningarna fĂ„r nog sĂ€gas vara höga nĂ€r Elsie Johansson nu kommer ut med en ny roman, NĂ€ckrostrĂ€det, tre Ă„r efter den avslutande delen i den uppskattande trilogin om Nancy. Förmodligen kommer det att glĂ€dja mĂ„nga av hennes lĂ€sare attden nya boken bĂ€r vissa likheter med Nancy-böckerna.NĂ€ckrostrĂ€det handlar om Hildur, eller Hilde som hon föredrar att kalla sig, som i brevform berĂ€ttar sitt livs historia för en sjömansprĂ€st som hon mött som hastigast men genast fĂ„tt förtroende för. Hon skriver om modern som dog nĂ€r hon var liten, och om hur hon togs om hand av en lĂ€rarinna som uppfostrade henne som sin egen och uppmuntrade henne att studera och rentav försöka ta studenten.Men hennes berĂ€ttelse kommer framför allt att handla om hennes Ă€ktenskap med den stilige Ivan, som hon trĂ€ffar dĂ„ hon Ă€r mycket ung. Deras förhĂ„llande Ă€r till en början passionerat men kommer snart att prĂ€glas av Ivans psykiska ohĂ€lsa, liksom av hans mĂ„nga kvinnohistorier. Trots att hennes sjĂ€lvförtroende lĂ„ngsamt bryts ned stĂ„r Hilde lojalt kvar vid sin makes sida, inte helt övertygad om att hon inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt bĂ€r skulden till hans beteende, men heller inte förmögen att sluta Ă€lska honom.KĂ€rlekens mĂ„ngtydighetNĂ€ckrostrĂ€det Ă€r en berĂ€ttelse om kĂ€rlek, skuld och försoning, om hur tvĂ„ mĂ€nniskor kan vara ohjĂ€lpligt förbundna till varandra, trots att de knappt förmĂ„r vara goda vĂ€nner. Samtidigt som det Ă€r en övertygande berĂ€ttelse om en kvinna som kĂ€mpar mot det kĂ€nslomĂ€ssiga strupgreppet i ett kvĂ€vande Ă€ktenskap, Ă€r det ocksĂ„ en berĂ€ttelse om en hel generation av kvinnor som uppfostrades till att se pĂ„ kĂ€rleken som ett heligt begrepp  ett sakrament som, med Paulus, fördrager och uthĂ€rdar allt, tĂ„lig och mild. Elsie Johansson beskriver visserligen dessa kvinnors uppoffringar med stor solidaritet och inte utan indignation, men Ă€r Ă€ndĂ„ klok och nyanserad nog att kunna se vĂ€rdet av en sĂ„dan karaktĂ€rsÂfasthet.Precis som Nancy-böckerna handlar NĂ€ckrostrĂ€det innerst om kĂ€rlekens stora mĂ„ngtydighet och gĂ„tfulla förĂ€nderlighet, liksom om en flickas utveckling till sjĂ€lvstĂ€ndig kvinna. I Hilde har Elsie Johansson tecknat ett naket och intrĂ€ngande, om Ă€n nĂ„got konventionellt, portrĂ€tt av den sjĂ€lvutplĂ„nande och krĂ€nkta hustrun som ger upp sina egna drömmar för mannens och barnens skull. Men sjĂ€lvklart blir det ocksĂ„ en berĂ€ttelse om strĂ€vandet efter sjĂ€lvförverkligande och oberoende, om en kvinna som resersig och Ă„tertar sitt gamla jag, och som sĂ„dan lĂ„nar den drag av den klassiska bildningsromanen. I NĂ€ckrostrĂ€det, liksom i den svenska arbetarlitteratur som Elsie Johansson aldÂrig avlĂ€gsnar sig sĂ€rskilt lĂ„ngt ifrĂ„n, Ă€r det böckerna och studierna som öppnar en vĂ€g ut ur maktlösheten.En angelĂ€gen historiaEtt annat sĂ€tt för Hilde att ta kontroll över tillvaron blir genom sexualiteten, vilken för övrigt spelar en framtrĂ€dande roll i boken. Den visar sig vara en viktig spelplan för maktkampen mellan man och kvinna, ett redskap för förtryck och kontroll sĂ„vĂ€l som för motstĂ„nd och frigörelse.Sexskildringarna Ă€r ofta nĂ€rgĂ„ngna. I synnerhet beskrivningen av ett övergrepp eller ett erotiskt Ă€ventyr under en resa till Jerusalem Ă€r nĂ€rmast surrealistisk i sin naturalistiska detaljrikedom och drömlika overklighet, och torde vara bland det mest hĂ€pnadsvĂ€ckande som har skapats av Elsie Johanssons hand. Ăven om denna bokens betoning av det erotiska maktspelet kanske inte Ă€r helt igenom lyckad mĂ„ste man ge henne en eloge för den konsekvens varmed hon anvĂ€nder sig av greppet. Det krĂ€vdes sĂ€kert mod att lĂ„ta en del av passagerna stĂ„ kvar i obearbetat skick.Det Ă€r emellertid inte bara i dess allra mest intima delar som NĂ€ckrostrĂ€det Ă€r en innerlig och nĂ€rgĂ„ngen bok. Elsie Johansson Ă€r en inlevelsefull berĂ€ttare, och hĂ€r mĂ€rks det kanske mer Ă€n nĂ„gonsin att hon haft en angelĂ€gen historia att förmedla. I boken finns avsnitt som Ă€r drabbande i sin omedelbara och nakna uppriktighet. Utan att vika frĂ„n hennes sida följer hon lojalt Hilde i hennes förnedring och förtvivlan, lite för lojalt kanske. PĂ„ vissa stĂ€llen finns en anstrykning av sentimentalitet. NĂ€ckrostrĂ€det skulle förmodligen ha blivit en intressantare bok om huvudkaraktĂ€ren skildrats i ett lite mindÂre vĂ€lvilligt ljus, och om bilden av de Ă€ktenskapliga problemen varit mindre svartvit. Hilde tenderar att bli tĂ€mligen konturlös i sitt lidande, alltför mycket martyr för att intressera psykologiskt, och portrĂ€ttet av Ivan hade kunnat vara Ă„tskilligt mer nyanserat.NĂ€ckrostrĂ€det Ă€r dock en bok med uppenbara förtjĂ€nster. Elsie Johansson skriver som vanligt om sĂ„dant hon Ă€r vĂ€l förtrogen med, trettiotalets arbetarmiljöer sĂ„vĂ€l som kvinnolivets möjligheter och begrĂ€nsningar. Hennes karaktĂ€rer Ă€r tecknade med vĂ€rme och medkĂ€nsla, inte minst Hildes pappa, mjölkutköraren, och hon har ett oemotstĂ„ndligt flyt i sin enkla, talsprĂ„ksnĂ€ra prosa som gör lĂ€sningen medryckande och underhĂ„llande.NĂ€ckrostrĂ€det kommer utan tvekan att bli uppskattad sommarlĂ€sning.
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Elsie Johansson|NÀckrostrÀdet (Albert Bonniers Förlag)