Irrande i Kafkas efterföljd

Boken:Jean Echenoz: Ett Ă„r. FasadmĂ„lningen (Fischer & Co, sv övers Sture Pyk)"NĂ€r Victoire vaknade en februarimorgon utan nĂ„gra minnen av föregĂ„ende kvĂ€ll och sen upptĂ€ckte att FĂ©lix lĂ„g död bredvid henne i sĂ€ngen, packade hon sin vĂ€ska, gjorde ett snabbt besök pĂ„ banken och tog en taxi till gare Montparnasse." SĂ„ inleds Jean Echenoz Ett Ă„r, som nu föreligger i svensk översĂ€ttning av Sture Pyk, utgiven i samma volym som FasadmĂ„lningen.Om Victoires brĂ„dstörtade flykt sĂ€gs det bara kortfattat att hon Ă€r rĂ€dd för att bli utpekad som skyldig till pojkvĂ€nnens död, trots att hon inte kommer ihĂ„g vad som hĂ€nt, dessutom Ă€r hon inte helt sĂ€ker pĂ„ att hon verkligen Ă€r oskyldig.Planlöst irrandeVad som sedan följer Ă€r ett planlöst irrande över den sydfranska landsbygden. Victoire kommer till en liten stad dĂ€r hon blir kvar nĂ„gra mĂ„nader. Hon trĂ€ffar en man som blir hennes Ă€lskare men nĂ€r han stjĂ€l hennes pengar tvingas hon vidare. Hon fĂ„r tag pĂ„ en cykel och nĂ€r den stjĂ€ls börjar hon lifta. Hon Ă€ter kantstött frukt som ligger kvar pĂ„ marknadsplatserna vid dagens slut, sover under bar himmel och söker sig till andra hemlösa. Hon funderar pĂ„ att prostituera sig, men rĂ„kar fĂ„ syn pĂ„ sig sjĂ€lv i en spegel och inser att det Ă€r försent, att ingen lĂ€ngre skulle betala för henne. Ibland fĂ„r hon tag pĂ„ en tidning och letar efter artiklar om pojkvĂ€nnens död, men hittar aldrig nĂ„gra. Är han verkligen död?Med jĂ€mna mellanrum korsas emellertid hennes vĂ€g av den mystiske Louis-Philippe, en vĂ€n frĂ„n Paris, som rĂ„der henne att fortsĂ€tta hĂ„lla sig undan eftersom utredningen av FĂ©lix död fortfarande pĂ„gĂ„r.SĂ„ gĂ„r ett Ă„r.SĂ€rprĂ€glad skrivkonstJean Echenoz har sedan debuten 1979 stigit fram som en av Frankrikes frĂ€msta författare. 1999 tilldelades han till exempel Goncourtpriset för romanen Jag gĂ„r. Tillsammans med andra författare som gavs ut pĂ„ Editions de Minuit, av den inflytelserika förlĂ€ggaren JĂ©rĂŽme Lindon, har han blĂ„st nytt liv i den franska romanen, genom att knyta an till den sĂ„ kallade nouveau roman, som framför allt tar avstĂ„nd frĂ„n realismen i den traditionella romanen.Ett Ă„r Ă€r ett gott exempel pĂ„ denna sĂ€rprĂ€glade skrivkonst. SĂ„ Ă€r det till exempel en roman helt i avsaknad av psykologiskt djup. Jean Echenoz prosa Ă€r klar och objektivt beskrivande, och han upprĂ€tthĂ„ller en absolut distans till sina karaktĂ€rer. Trots att berĂ€ttaren, som hela tiden gör sin nĂ€rvaro bemĂ€rkt, beskriver Victoire med bĂ„de inlevelse och sympati, ibland med ett beklagande tonfall nĂ€r det gĂ„r henne illa, gör han aldrig nĂ„got försök att nĂ€rma sig henne inifrĂ„n, och vi fĂ„r aldrig veta vad hon tĂ€nker eller kĂ€nner. Det Ă€r en stilistisk reduktion som drivs sĂ„ lĂ„ngt att den fĂ„r absurda konsekvenser. Det vilar ett starkt Kafkaartat skimmer över romanen, vilket yttrar sig i symboliken och tematiken, men Ă€ven i det resignerade lugn med vilket huvudpersonen accepterarsitt ödes gĂ„tfulla och skrĂ€mmande vĂ€ndningar. Liksom hos Kafka gestaltas i Ett Ă„r insikten av hur det oförklarliga och irrationella nĂ€r som helst kan göra intrĂ„ng i vardagen och vrĂ€nga normaliteten ut och in. Ytterst Ă€r det en skildring av individens utsatthet i en vĂ€rld dĂ€r kontrollen över den egna existensen enbart Ă€r illusorisk.Det Ă€r lĂ€tt att uppfatta Jean Echenoz lĂ€tta handlag som ironiskt, men det vore att göra sig skyldig till en fellĂ€sning. Ett Ă„r en synnerligen isande studie i mĂ€nskligt förfall, psykisk upplösning och samhĂ€llelig kyla.Ibland kĂ€nns den beskrivande och neutrala stilen monoton, bristen pĂ„ psykologisk dimension ytlig, och berĂ€ttelsen som helhet mer som ett utprĂ€glat formexperiment Ă€n som en engagerande roman. DĂ€remot Ă€r det aldrig ointressant.SpĂ€nnande bekantskapDen andra berĂ€ttelsen, FasadmĂ„lningen, som trots att den bara Ă€r pĂ„ tolv sidor Ă€ven den sorteras in under beteckningen "kortroman", Ă€r Ă€nnu mer förbryllande i sin gĂ„tfulla slutenhet och mĂ€ttade symbolik. Den handlar om en man som flyttarin i en byggnad som pryds av en vĂ€ldig fasadmĂ„lning förestĂ€llande hans döda mor. Bilden av den vuxne mannen som tar sin tillflykt i sin moders kropp Ă€r bĂ„de fascinerande och vagt osmaklig, och öppnar förstĂ„s för psykoanalytiska tolkningar. Ibland hĂ€pnar man över man vad kan hinna med pĂ„ tolv sidor.Jean Echenoz Ă€r utan tvekan en spĂ€nnande bekantskap, ett exempel pĂ„ fransk samtidslitteratur nĂ€r den Ă€r som bĂ€st.

Litteratur2004-10-28 00:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
NULL
Jean Echenoz (Fischer & Co, sv övers Sture Pyk)|Ett Är. FasadmÄlningen