Det finns en liten skatt pĂ„ Youtube. Ett fem minuter lĂ„ngt filmklipp, gissningsvis frĂ„n tidigt 1950-tal. Klippet Ă€r en pĂ€rla inte bara för att det Ă€r en av fĂ„ (den enda?) intervjuer med Carson McCullers som finns bevarade, utan ocksĂ„ för det tidsdokumentĂ€ra: den manliga intervjuaren lĂ€gger en förtrolig arm om McCullers axlar, han kryper tĂ€tt intill för att stĂ€lla sina frĂ„gor, och McCullers svarar med att blĂ„sa röken frĂ„n sin cigarett rakt i hans ansikte. Det Ă€r inte otrevlig stĂ€mning, allt ser ut att gĂ„ till enligt regelboken, men i McCullers flackande blick och inĂ„tvĂ€nda skrattfnitter finns en tydlig vĂ€ntan pĂ„ att det hela ska vara över. Samtalet handlar om dramatiseringen av hennes roman âThe member of the weddingâ, och McCullers förklarar att den handlar om alla mĂ€nniskors lĂ€ngtan efter att höra till. âBelong to someone?â, frĂ„gar intervjuaren. âBelong â to somethingâ, biter McCullers av.
Ănskan att fĂ„ höra till och som McCullers förtydligar, âkĂ€nna sig som en del av livetâ, Ă€r ocksĂ„ den klangbotten som finns i hennes debutroman âThe heart is a lonely hunterâ, vilket för övrigt kan vara litteraturhistoriens bĂ€sta titeln. âHjĂ€rtat jagar allenaâ, som den heter pĂ„ svenska, kommer nu ut pĂ„ nytt i Norstedts klassikerserie med ett vĂ€lskrivet förord av Monika Fagerholm. âHur kunde hon skriva sĂ„dĂ€r, hur kunde hon veta sĂ„ mycket om mĂ€nniskor?â, skriver Fagerholm.
Bra frĂ„ga. NĂ€r âHjĂ€rtat jagar allenaâ kom ut 1940 var Carson McCullers endast tjugotre Ă„r gammal. Hon hör till de löjligt begĂ„vade, de som vid exceptionellt unga Ă„r skriver en debutroman som Ă€r sĂ„ helgjuten att vĂ€rlden drar efter andan. I Sverige har vi Stig Dagerman, som var i samma Ă„lder nĂ€r han debuterade med âOrmenâ. NĂ„gra ytterligare jĂ€mförelser Ă€r inte nödvĂ€ndiga, men McCullers och Dagerman har det gemensamt att de med förbluffande exakthet förmĂ„r se och skildra mĂ€nniskors försök att skapa vĂ€rdighet och mening i utsatta situationer.
âHjĂ€rtat jagar allenaâ utspelar sig i en liten stad i Georgia strax innan andra vĂ€rldskriget bryter ut. Sommardagarna Ă€r heta och dallrande, vintrarna milda och regniga. Konsekvenserna av den stora depressionen Ă€r pĂ„tagliga, arbetstillfĂ€llena och pengarna rĂ€cker inte till. MedborgarrĂ€ttsrörelsen ligger Ă€nnu i en till synes avlĂ€gsen framtid, och rasmotsĂ€ttningarna prĂ€glar samhĂ€llet lika mycket som fattigdomen. McCullers skriver sin roman ur fyra olika perspektiv; den unga flickan Mick Kellys, den svarta lĂ€karen doktor Copelands, den alkoholiserade kommunisten Jack Blounts och restaurangĂ€garen Biff Brannons.
Men i centrum för berÀttelsen stÄr den dövstumme John Singer. Efter att hans enda vÀn blivit institutionaliserad, blir Singer plötsligt den figur som dessa stadens vilsna sjÀlar söker sig till. Hans blida leende och eftertÀnksamma blick skapar den projektionsyta i vilken de alla speglar sig. I vilken de alla finner en sjÀlsfrÀnde. Singer fÄr förkroppsliga den punkt dÀr dessa mÀnniskor placerar sin lÀngtan att höra till. Vad han tycker om saken, eller vilken livsberÀttelse som Àr hans, Àr det ingen som har rÄd att bry sig om. De Àr alla desperata efter att bli sedda, hörda och förstÄdda i en vÀrld dÀr ingen annan ser, hör eller förstÄr dem.
Ăverdrivet ofta förses framgĂ„ngsrika romaner med prefixet âkultâ. I Carson McCullers fall rĂ„kar det vara sant. âHjĂ€rtat jagar allenaâ fortsĂ€tter att vara referenspunkt ocksĂ„ för dagens kulturskapare; romanen spelar till exempel en central roll i filmen âA love song for Bobby Longâ frĂ„n 2004, med John Travolta och Scarlett Johansson i huvudrollerna. En i mĂ„nga avseenden klichĂ©artad sydstatsfilm, som icke desto mindre skildrar vilsna mĂ€nniskors jakt pĂ„ gemenskap i sann McCullers-anda. Romanen kallas tidlös â helt enkelt för att den Ă€r det. Men, skriven samtidigt som den utspelar sig, den Ă€r ocksĂ„ alltigenom samtida. Den bultar av ett brĂ€nnande nu, av en vĂ€rld som hĂ„ller andan inför det krig som snart ska ta sin början i Europa.
Carson McCullers stilistik pĂ„minner ibland om Alice Munros, genomsyrad som den Ă€r av iakttagandets estetik. McCullers ser, och hon ser allt. Tempot Ă€r lojt dröjande, som om den lilla staden och dess invĂ„nare framhĂ€rdade nĂ€rmast sömngĂ„ngaraktigt. Men Carson McCullers blick trĂ€nger gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng igenom den dĂ€r drömska hinnan. Den skĂ€rskĂ„dar mĂ€nniskans litenhet och samhĂ€llets futtighet med imponerande precision. âHjĂ€rtat jagar allenaâ Ă€r ett mĂ€sterverk.