Klaustrofobisk berättelse
Jessica Kolterjahns debutroman Ut ur skuggan blir i längden tråkig att läsa, skriver Anne Marcusson.
Jessica Kolterjahn
Foto:
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Länge är Ut ur skuggan lika tråkig och klaustrofobisk som Agnes hemmadottertillvaro. Kolterjahn skriver klart men korthugget, scenväxlingarna är snabba och dialog och miljöbeskrivningar är sparsmakade. Ibland känns det som om romanen utspelas i ett tomt vitt rum som läsaren själv får fylla med bilder från andra böcker, tv-serier och filmer som utspelar sig i liknande miljöer. Allt eftersom berättelsen framskrider får vissa bipersoner tydligare konturer och börjar engagera: Agnes morfar, känslomässigt skadad av livet och handikappad av ett slaganfall men samtidigt handlingskraftig, självständig och kärleksfull, brodern Carl-Henrik vars egen uppgörelse med sin familj och uppväxtmiljö ömsom för honom närmare Agnes, ömsom skiljer dem åt, husan Elsa med sina diskreta försök att ha ett eget liv utanför sitt arbete. Det är dock bara fragment av deras historier som berättas.
Kolterhjahn har en begåvning för minimalistiskt berättande som hon förhoppningsvis kan göra något intressant med framöver. Här blir kontrasten mellan den återhållna, introspektiva stilen och den ganska så melodramatiska handlingen för stor. I Agnes har Kolterjahn också skapat en person som är så sluten i sig själv, så avskärmad från omvärlden att man tvivlar på att vare sig kärleken eller arbetet i längden kan rädda henne. Kanske är det meningen, men det gör Ut ur skuggan, ett hoppfullt slutkapitel till trots, till en förtvivlad bok.
EN NY BOK
Jessica Kolterjahn
Ut ur skuggan
(Forum)
Jessica Kolterjahn
Ut ur skuggan
(Forum)