Kokbok för cineaster
EN NY BOK. VĂ„r samtid och vĂ„r kultur Ă€r besatt av mat. Varje soffprogram i TV med sjĂ€lvaktning hĂ„ller sig med sin egen matlagningshörna dĂ€r man njuter av god mat. Den medeltida moralitetetens Ă„terkomst i program som "Du Ă€r vad du Ă€ter" tar sin utgĂ„ngspunkt i den syndfulle frossarens omvĂ€ndelse till ett nytt och sundare liv ledd av en god men strĂ€ng Ă€ngel, vilket kan sĂ€gas vara den andra extremen.I konsten och litteraturen har mat sedan lĂ€nge ofta tagit en central plats. Men det var kanske först med filmen som maten och matbordet ocksĂ„ kunde avnjutas mer intensivt med alla sinnen. Det Ă€r en underdrift att sĂ€ga att mat ofta kan ha en rent dramaturgisk funktion pĂ„ film. Hit hör ocksĂ„ det faktum att mat pĂ„ film ofta anvĂ€nds som social markör. Vad vore det svenska filmiska lustspelet utan sina dignande bord med krĂ€ftor och brĂ€nnvin för att befĂ€sta folkgemenskapens och folkhemmets vĂ€lsignelse? Eller en maffiafilm med dess överdĂ„diga fester för att likaledes bekrĂ€fta familjegemenskapens centrala plats och dĂ€r en restaurangmiljö kan vara skĂ„deplats för blodiga uppgörelser som i Gudfadern (1), 1972. Mat och vĂ„ld verkar hĂ€r som en olöslig förening precis som i verkligheten. Al Capone lĂ€t sĂ„ledes slĂ„ hjĂ€l ett par konkurrenter vid matbordet efter att ha bjudit dem pĂ„ en överdĂ„dig sista mĂ„ltid.Brist pĂ„ mat har ocksĂ„ utnyttjats pĂ„ ett i bland komiskt sĂ€tt som i Chaplins Guldfeber, 1925, dĂ€r han tillagar ett par lĂ€derskor och lĂ„tsas att det Ă€r en lĂ€cker stek för att följas av att han nĂ€stan blir offer för kompanjonens hungerhallucinationer dĂ€r denne tror att Charlie Ă€r en fet kalkon.Det Ă€r med andra ord ett stort och nĂ€rmast outtömligt Ă€mne. Ett litet ansprĂ„kslöst bidrag Ă€r den filmkokbok som ett par filmvetare skrivit. Naturligtvis hinner man pĂ„ det korta utrymmet mest skumma pĂ„ ytan och man kan sakna en mer utförlig behandling av ett sĂ„dan sjĂ€lvklart namn som fransmannen Claude Chabrol i vars filmer mat kan ha en bĂ„de sinnlig och metaforisk funktion. En av filmhistoriens mest aptitretande stekar skĂ€rs upp i hans film Slaktaren, 1970, men det hela fĂ„r en mörk baksida dĂ„ huvudpersonen, slaktaren sjĂ€lv, avslöjas som lustmördare. Chabrol finns i alla fall med lite mer marginellt med sin Madame Bovary, 1991.HĂ€r finns allehanda recept i passande anslutning till kortare artiklar om en rad filmer. Det Ă€r kanske inga mer djuplodande skriverier men det var nog inte meningen utan de har mer funktionen att komplettera recepten. Utan att ha provlagat nĂ„got av dessa kan man sĂ€ga att de inte skall behöva medföra alltför mycket besvĂ€r vid tillagandet eller jakt pĂ„ exklusiva rĂ„varor. Vaktlar kan kanske vara lite svĂ„ra att fĂ„ tag i men merparten av ingredienserna finns nog i en affĂ€r nĂ€ra sig. Recepten har mer eller mindre samband med filmerna. Om rĂ€tterna inte finns direkt i handlingen sĂ„ har de nĂ€ra anknytning. Till den svenska SĂ€llskapsresan, 1980, fĂ„r man recept till sangria om man inte kunde detta förut. Fanny och Alexander, 1983, med sitt överdĂ„diga julbord i fĂ„r, bidrar med recept pĂ„ köttbullar. Som författarna konsterar hör svensk film i mycket samman med husmanskost och mindre av kulinariska utsvĂ€vningar, vilket sĂ€ger en del av den kultur de gjorts i. Följaktligen fĂ„r ocksĂ„ filmer frĂ„n sydligare breddgrader Ă„tföljas av mer heta recept eller som i matlĂ€nder som Frankrike lite mer avancerad kokkonst. Ăven det asiatiska köket fĂ„r sin beskĂ€rda del, mest dock i sin mildare variant. Det kryddstarka indiska hade varit pĂ„ sin plats med tanke pĂ„ den enormt stora indiska filmproduktionen trots att denna sĂ€llan nĂ„r hit. Ăven det centraleuropeiska köket med sina knödeln och annat lyser med sin frĂ„nvaro liksom det östeuropeiska. Det hela avslutas med en avdelning passande drinkrecept med anknytning till olika filmer.
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Maria Holm och Mikaela Kindblom|Filmkokboken