Konsten att ge en blÄ tvÄl mening

Precis som tidigare skriver Sara Danius om sina stora fransmÀn, denna gÄng Stendhal, Balzac och Flaubert. HÄkan Lindgren lÀser en bok med bra driv och en skarp, uppmuntrande ironi.

STOCKHOLM 20130308  Svenska akademien har utsett Sara Danius, 50, till ny ledamot pÄ stol nummer sju.
Hon ersÀtter Knut Ahnlund, som avled i november, och intrÀder vid en högtidssamankomst den 20 december.
Danius Àr professor i estetik vid Södertörns högskola och docent i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet. Hon Àr ocksÄ utbildad croupier.
Foto Bertil EnevÄg Ericson / SCANPIX / kod 10000

STOCKHOLM 20130308 Svenska akademien har utsett Sara Danius, 50, till ny ledamot pÄ stol nummer sju. Hon ersÀtter Knut Ahnlund, som avled i november, och intrÀder vid en högtidssamankomst den 20 december. Danius Àr professor i estetik vid Södertörns högskola och docent i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet. Hon Àr ocksÄ utbildad croupier. Foto Bertil EnevÄg Ericson / SCANPIX / kod 10000

Foto: Bertil EnevÄg Ericson / SCANPIX

Litteratur2013-05-14 12:07
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Var finns en svensk humanist med ”humor, temperament och stilkĂ€nsla” undrade Jesper Högström i DN (4/5), besviken över bristen pĂ„ akademiker som kan skriva lĂ€rt och underhĂ„llande. Men hĂ€r Ă€r hon ju!

Den blĂ„ tvĂ„len Ă€r seriös litteraturvetenskap som inte Ă€r ett dugg akademisk. Sara Danius kan konsten att referera en till synes alldaglig scen ur en roman sĂ„ att det blir spĂ€nnande. ”Vi ska inte lĂ„ta oss bedras”, skriver hon om portrĂ€ttet av den sjĂ€lvbelĂ„tne apotekaren Homais i Flauberts Madame Bovary. Han kan se ut som en bifigur, enbart till för att driva med, men ”vi befinner oss i sjĂ€lva verket nĂ€ra kroppspulsĂ„dern i boken.” Det blir spĂ€nnande Ă€ven om man redan har lĂ€st de böcker hon skriver om, för hon öppnar dem ur en ny vinkel, man följer med henne som om hon var pĂ„ vĂ€g att avslöja en hemlighet.

Som alltid sysslar hon med sina stora fransmĂ€n – denna gĂ„ng Stendhal, Balzac och Flaubert – men hon behandlar dem utan överdriven vördnad. ”Varje gĂ„ng en kvinna dyker upp, kan man vara sĂ€ker pĂ„ att det ocksĂ„ kommer att dyka upp en fot”, skriver hon om Flaubert, som var förtjust i att beskriva damers fötter. I Den blĂ„ tvĂ„len finns ett bra driv framĂ„t och en skarp, uppmuntrande ironi, som Ă€r svĂ„r att exemplifiera eftersom den inte ligger i enstaka formuleringar utan i den atmosfĂ€r som skapas av textens blick och tonfall. (Jag försöker Ă€ndĂ„. Om begreppet ”mimetisk” skriver hon: ”Ingen vet egentligen vad det betyder. Men en sak Ă€r sĂ€ker. Det Ă€r aldrig en komplimang.”)

NĂ€r Flaubert beskrev ett rum i novellen Ett enkelt hjĂ€rta nĂ€mnde han att det lĂ„g en tvĂ„l pĂ„ en tallrik och att tvĂ„len var blĂ„. Den detaljen vĂ€ckte Danius uppmĂ€rksamhet. TvĂ„len var inte viktig för handlingen – under 1800-talet blev författarna intresserade av att beskriva synintryck för deras egen skull. Romanen öppnade ögonen.

Det Ă€r detta som brukar kallas realism. Danius visar att realismen inte var sĂ„ passivt speglande som den pĂ„stĂ„s vara – och som den sjĂ€lv pĂ„stod nĂ€r den gjorde reklam för sig. Realismen var redan frĂ„n början ironisk, fullt medveten om att seende inte Ă€r samma sak som att förstĂ„ vad man ser. Hon fĂ„r ihop det mycket snyggt – mode och massmedier, stora samhĂ€llsförĂ€ndringar och nĂ€rlĂ€sning av författarnas meningsbyggnad. Titta hĂ€r, kan hon sĂ€ga efter att ha citerat ett stycke, mĂ€rkte ni vad verbet gjorde i den dĂ€r meningen?

Om jag vill tillĂ€gga nĂ„got Ă€r det att skönlitterĂ€ra texter verkar genomgĂ„ ett slags emotionell rödförskjutning nĂ€r de fĂ€rdas genom tiden. Det som en gĂ„ng var kyligt och desillusionerat vĂ€rms upp till romantik. Flaubert ”avstĂ„r frĂ„n att fĂ€lla moraliska omdömen” pĂ„stĂ„r Danius, men 2013 Ă€r det inte svĂ„rt att urskilja ett par rĂ€tt tydliga pekpinnar i Madame Bovary (i sin övertro pĂ„ rationalismen försöker apotekaren bota en man med klumpfot; det slutar med amputation).

LITTERATUR

Sara Danius
Den blÄ tvÄlen. Romanen och konsten att göra saker och ting synliga
(Albert Bonniers förlag)