Var finns en svensk humanist med âhumor, temperament och stilkĂ€nslaâ undrade Jesper Högström i DN (4/5), besviken över bristen pĂ„ akademiker som kan skriva lĂ€rt och underhĂ„llande. Men hĂ€r Ă€r hon ju!
Den blĂ„ tvĂ„len Ă€r seriös litteraturvetenskap som inte Ă€r ett dugg akademisk. Sara Danius kan konsten att referera en till synes alldaglig scen ur en roman sĂ„ att det blir spĂ€nnande. âVi ska inte lĂ„ta oss bedrasâ, skriver hon om portrĂ€ttet av den sjĂ€lvbelĂ„tne apotekaren Homais i Flauberts Madame Bovary. Han kan se ut som en bifigur, enbart till för att driva med, men âvi befinner oss i sjĂ€lva verket nĂ€ra kroppspulsĂ„dern i boken.â Det blir spĂ€nnande Ă€ven om man redan har lĂ€st de böcker hon skriver om, för hon öppnar dem ur en ny vinkel, man följer med henne som om hon var pĂ„ vĂ€g att avslöja en hemlighet.
Som alltid sysslar hon med sina stora fransmĂ€n â denna gĂ„ng Stendhal, Balzac och Flaubert â men hon behandlar dem utan överdriven vördnad. âVarje gĂ„ng en kvinna dyker upp, kan man vara sĂ€ker pĂ„ att det ocksĂ„ kommer att dyka upp en fotâ, skriver hon om Flaubert, som var förtjust i att beskriva damers fötter. I Den blĂ„ tvĂ„len finns ett bra driv framĂ„t och en skarp, uppmuntrande ironi, som Ă€r svĂ„r att exemplifiera eftersom den inte ligger i enstaka formuleringar utan i den atmosfĂ€r som skapas av textens blick och tonfall. (Jag försöker Ă€ndĂ„. Om begreppet âmimetiskâ skriver hon: âIngen vet egentligen vad det betyder. Men en sak Ă€r sĂ€ker. Det Ă€r aldrig en komplimang.â)
NĂ€r Flaubert beskrev ett rum i novellen Ett enkelt hjĂ€rta nĂ€mnde han att det lĂ„g en tvĂ„l pĂ„ en tallrik och att tvĂ„len var blĂ„. Den detaljen vĂ€ckte Danius uppmĂ€rksamhet. TvĂ„len var inte viktig för handlingen â under 1800-talet blev författarna intresserade av att beskriva synintryck för deras egen skull. Romanen öppnade ögonen.
Det Ă€r detta som brukar kallas realism. Danius visar att realismen inte var sĂ„ passivt speglande som den pĂ„stĂ„s vara â och som den sjĂ€lv pĂ„stod nĂ€r den gjorde reklam för sig. Realismen var redan frĂ„n början ironisk, fullt medveten om att seende inte Ă€r samma sak som att förstĂ„ vad man ser. Hon fĂ„r ihop det mycket snyggt â mode och massmedier, stora samhĂ€llsförĂ€ndringar och nĂ€rlĂ€sning av författarnas meningsbyggnad. Titta hĂ€r, kan hon sĂ€ga efter att ha citerat ett stycke, mĂ€rkte ni vad verbet gjorde i den dĂ€r meningen?
Om jag vill tillĂ€gga nĂ„got Ă€r det att skönlitterĂ€ra texter verkar genomgĂ„ ett slags emotionell rödförskjutning nĂ€r de fĂ€rdas genom tiden. Det som en gĂ„ng var kyligt och desillusionerat vĂ€rms upp till romantik. Flaubert âavstĂ„r frĂ„n att fĂ€lla moraliska omdömenâ pĂ„stĂ„r Danius, men 2013 Ă€r det inte svĂ„rt att urskilja ett par rĂ€tt tydliga pekpinnar i Madame Bovary (i sin övertro pĂ„ rationalismen försöker apotekaren bota en man med klumpfot; det slutar med amputation).