Konstkatalogen som sjÀlvstÀndigt verk
Cristina Karlstam har granskat tvÄ av Bonniers konsthalls konstkataloger som fungerat som integrerade delar av utstÀllningarna.
Omslaget till Michael Beutlers katalog.
Foto: Fotograf saknas!
Det hĂ€r Ă€r en recension. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
I vissa fall gĂ„r konstnĂ€ren eller curatorn lĂ€ngre Ă€n sĂ„ och ser katalogen som ett konstverk i sig, helt i paritet med de objekt som utgör den fysiska utstĂ€llningen. DĂ€rav följer ofta en annan form Ă€n den man vant sig vid att en traditionell vĂ€gledning i katalogform ska ha. Katalogen behöver inte ens vara i bokform; precis som de övriga konstobjekten i ett koncept som har med samtidskonstens grĂ€nsöverskridande karaktĂ€r att göra kan katalogen anta snart sagt vilken form som helst. Ăr den utstĂ€llning till vilken den Ă€r relaterad dessutom av det processinriktade slaget Ă€r friheten nĂ€rmast en sjĂ€lvklarhet.
I ovanligt hög grad föll sig detta naturligt nÀr den tyske konstnÀren Michael Beutler var artist in Residence pÄ Bonniers konsthall i Stockholm och i nÀra samarbete med konsthallens personal och en grupp konststuderande byggde sin utstÀllning Kottgubbar och Memphis pipeline vÄren 2008.
Med material som tetrapakpapp, stÄlvajrar, plastfilm, pinnar, aluminiumfolie och liknande, skapade Beutler en installation som tog hela konsthallen i ansprÄk och som visades med varierande fokus pÄ de olika delarna under utstÀllningsperioden.
En viktig del av utstÀllningen var ocksÄ de av konstnÀren sjÀlv tillverkade verktyg och maskiner som anvÀndes vid montering och installation, liksom de skriftliga manualer efter vilka medhjÀlparna hade att arbeta med nya fokuseringar sedan konstnÀren sjÀlv lÀmnat utstÀllningen efter vernissagen.
Alla dessa delar Àr naturligt integrerade i den nu publicerade katalogen, inklusive ett rikt dokumenterande bildmaterial frÄn utstÀllningen. En inledande essÀ av konsthallschefen Sara Arrhenius och en intervju med konstnÀren ingÄr ocksÄ i katalogen, som genom sin utformning blivit en naturlig förlÀngning av den fysiska utstÀllningen.
I praktiken fungerar katalogen dÀrför bÄde som ett dokument över en ovanligt vital och fantasirik utstÀllning och som en manifestation och förlÀngning av denna, nu i katalogform.
SvÄrare Àr det att förstÄ tanken med den katalog som pÄ liknande sÀtt producerats som en del av den stora utstÀllningen Spirande vita nÀtter, dÀr kinesisk samtidskonst stÀlldes ut i Bonniers konsthall hösten 2008. Det var en utstÀllning som spÀnde över ett vitt fÀlt sÄvÀl motiviskt som tekniskt, ett panorama frÄn bondbyn till Second Life. Men dÀr Beutlers katalog blivit en tillgÀnglig och dokumenterande produkt, Àr katalogen till Spirande vita nÀtter en svÄrtillgÀnglig, överdrivet designad trycksak vars vÀlskrivna och intressanta texter och vÀlvalda bilder bara med stor möda kan avnjutas.
Att blÀddra sig fram i en horisontellt tredelad katalog dÀr formen tycks krÀva ett helt omotiverat egenvÀrde vÀcker mest irritation.
Med all respekt för konstnÀrernas och utstÀllningsarrangörernas vilja att skapa en katalog som kan fungera som ett sjÀlvstÀndigt konstverk mÄste slutomdömet om denna pretentiösa produkt bli negativt. Och för dem som aldrig hann se Spirande vita nÀtter torde den hÀr katalogen knappast ge nÄgon rÀttvis bild av en utstÀllning som hade varit vÀrd ett bÀttre öde.
Nya konstkataloger
Michael Beutler
Kottgubbar
(Bonniers konsthall)
Svensk och engelsk text
Spirande vita nÀtter
Kinesisk samtidskonst
(Bonniers konsthall)
Svensk och engelsk text
Michael Beutler
Kottgubbar
(Bonniers konsthall)
Svensk och engelsk text
Spirande vita nÀtter
Kinesisk samtidskonst
(Bonniers konsthall)
Svensk och engelsk text