Olyckliga slut Àr provocerande i sig. Men verkligt provocerande Àr ett slut som Àr olyckligt fastÀn det Àr lyckligt.
Jag har inte kunnat slĂ€ppa slutet i Dennis Lehanes Gone, baby, gone (roman frĂ„n 1998 som sedan filmatiserats): nĂ€r detektiven Patrick Kenzie Ă„terfinner den kidnappade flickan och Ă„terlĂ€mnar henne till sin mamma. Helt i sin ordning â om det inte var för att modern Ă€r alkoholiserad, sjĂ€lvupptagen och ansvarslös och flickan hade det mycket bĂ€ttre hos sina trygga, snĂ€lla kidnappare.
I vilken utstrĂ€ckning har en mor rĂ€tt till sitt barn? NĂ€r â om nĂ„gonsin â Ă€r det rĂ€tt att ta lagen i egna hĂ€nder och befria ett barn frĂ„n sitt ursprungliga sammanhang?
Sedan jag sjĂ€lv blev mamma plĂ„gas jag fasligt av berĂ€ttelser om barn som far illa och de dĂ€r frĂ„gorna har inte lĂ€mnat mig nĂ„gon ro. Men nog har jag, precis som Patricks detektivkollega Angela Gennaro, lutat Ă„t att han gjorde fel nĂ€r han lĂ€mnade tillbaka fyraĂ„riga Amanda till hennes odugliga mor. Det Ă€r svĂ„rt att slĂ„ss för principer nĂ€r de stĂ€lls mot ett barns vĂ€lbefinnande. Ă
andra sidan: vem har rÀtten att avgöra vad ett barn mÄr bra av? Och vilket barn mÄr bra av ett samhÀlle dÀr nÄgon pÄ eget bevÄg kan kidnappa ett barn, mÄ vara med goda avsikter?
Uppenbarligen har inte Patrick Kenzie â eller författaren Dennis Lehane â heller kunnat slĂ€ppa den hĂ€r historien, för i den nya boken En mörk vĂ€lsignelse Ă„terkommer han till den.
MĂ„nga Ă„r har gĂ„tt. Patrick och Angie har gift sig. De har sjĂ€lva en fyraĂ„rig dotter, Gabriella. Amanda har hunnit bli 16 Ă„r â och försvunnit igen.
Och trots att det coola detektivparet Patrick och Angie, som har hunnit figurera i fem tidigare böcker av Lehane, nu har lÀmnat det vÄldsamma livet bakom sig, sÄ dras de in i det igen. Förhoppningen Àr att kunna stÀlla saker till rÀtta. Att pÄ nÄgot vis kunna gottgöra det som blev fel för tolv Är sedan.
Sedan fÄr vi den dÀr spÀnningen, den vassa dialogen, samtidsreferenserna (en hel del Ipad) och den smarta intrigen Lehane gjort sig kÀnd för. Den hÀr gÄngen gÄr det snabbare Àn vanligt, romanen lÀr vara en av författarens kortare. Den moraliska frÄgan som vÀcktes nÀr Amanda var fyra Äterkommer, diskuteras, presenteras i en ny form. Det Àr glÀdjande. OrovÀckande. Och betryggande.
Sammantaget blir budskapet att bara den som bryr sig pĂ„ riktigt kan rĂ€knas som förĂ€lder â oavsett blodsband. Det Ă€r en bekrĂ€ftelse pĂ„ att Patrick Kenzie handlade fel nĂ€r han ryckte upp Amanda frĂ„n hennes rĂ€ddande kidnappare, Ă€ndĂ„ vĂ€ljer Lehane att aldrig konstatera det explicit. Varför? Kanske Ă€r han rĂ€dd för konsekvenserna. Kanske anser han att vi bör tala tyst om de fall nĂ€r vi lĂ„ter vĂ„r egen moral stĂ„ över lag och rĂ€tt. Och kanske finns det fortfarande en gnutta tvivel som ligger och gnager inne i honom liksom i mig.