Livsuppgörelse i diktens tecken

Lars Gustafssons i dag utgivna roman Fru Sorgedahls vackra vita armar Àr ett vittfamnande livsuppgörelse av en sprÄkets, tankens och konstens mÀstare, skriver Bo-Ingvar Kollberg.

MotvÀrn. Lars Gustafsson ser inbillningskraften som vÄr viktigaste sjÀlsförmögenhet för att hÄlla stÄnd mot tillvarons intighet.

MotvÀrn. Lars Gustafsson ser inbillningskraften som vÄr viktigaste sjÀlsförmögenhet för att hÄlla stÄnd mot tillvarons intighet.

Foto:

Litteratur2008-09-24 00:01
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Det finns författare som mycket tidigt hittar inriktningen pĂ„ sina författarskap och sedan i bok efter bok Ă„terkommer till och utvidgar en rad av redan frĂ„n början utformade grundproblem. Till dem hör Lars Gustafsson. Han ingick en gĂ„ng i den skara författare som omkring 1960 var verksamma i Uppsala och med utgivningen av tidskriften Rondo gjorde Fyrisstaden till hela Sveriges litterĂ€ra centrum. En annan diktare frĂ„n denna grupp i höstens bokutgivning Ă€r PO Enquist. PĂ„ den tiden var kultur i Uppsala detsamma som litteratur. Över huvud taget innebar decenniets tidigare Ă„r en intellektuell öppenhet som saknar motstycke. Det var en fröjd att leva och hos mĂ„nga satte debatterna under denna tid livsavgörande spĂ„r.

HÀr fanns som impulsgivare de inbördes mycket olika Teddy Brunius och Ingemar Hedenius. Men Lars Gustafsson var för de unga Uppsala en av de riktigt stora förebilderna. Och Litteraturklubben den viktigaste samlingsplatsen. I dag anvÀnds begreppet tankesmedja om olika opinionsgrupper lite hur som helst. De Àr dock försumbara Äsiktsklubbar vid en jÀmförelse med vad som fanns att tillgÄ under vad som var Uppsalas senaste litterÀra guldÄlder. Det intellektuella innehÄllet och nivÄn pÄ diskussionerna hÀmtades frÄn Filosofiska institutionen med adress VillavÀgen 7. Seminariefria kvÀllar samlades ofta medlemmarna i Litteraturklubben i samma lokaler. Uppsalaförfattarna fanns pÄ plats. Ofta ocksÄ inbjudna gÀster frÄn Stockholm och annorstÀdes.

MĂ„nga gĂ„nger var Lars Gustafsson med. Åhörarna kunde emellanĂ„t fĂ„ en kĂ€nsla av att det som han, med sin pĂ„gĂ„ende avhandling inte kunde finna gensvar för under filosofiseminarierna i lĂ€rosalen strax intill, gavs det utrymme för hos publiken i vestibulen utanför. Och allt eftersom Lars Gustafssons författarskap vuxit fram och utvecklats har det varit möjligt att iaktta hur just denna motsĂ€ttning i sjĂ€lva verket kanske Ă€r den djupaste livsnerven i hans böcker. Och att den vĂ€ldiga kreativa kraften hos honom uppstĂ„r i spĂ€nningsfĂ€ltet mellan reflexionens begrĂ€nsning och diktarens uppfinningsrikedom. Det Ă€r ocksĂ„ hĂ€rifrĂ„n de utgĂ„r, sĂ€tten att nĂ€rma sig de stora livsfrĂ„gorna om livets mening och innehĂ„ll, mĂ€nniskans plats i de kosmiska sammanhangen, jagets gĂ„ta, tidens natur och minnets beskaffenhet. Liksom frĂ„gorna om guds existens och tillvaron efter döden. Men Ă€ven allt som har att göra med den oreflekterade livstĂ„ga och förmĂ„ga att leva och överleva dĂ€r kĂ€rleken, naturens rikedom och förmĂ„gan att bara finnas till har sin hemvist.

Alla dessa teman i författarskapet Äterkommer i den i dag utgivna, nya romanen Fru Sorgedahls vackra vita armar. Till det yttre ansluter den sig till minnesböckerna i höst, skrivna av bland andra just PO Enquist men Àven av Carl Johan De Geer och Sven-Eric Liedman. Det finns i bredden av Àmnen ett flertal överensstÀmmelser med Gustafssons diktsamling, den Augustprisnominerade Den amerikanska flickans söndagar för nÄgra Är sedan. Till skillnad frÄn den förra romanen, Dekanen, som har en mycket mörk bottensats och kretsar kring intigheten i tillvaron, rör sig den nya boken över ett mycket mera vidstrÀckt fÀlt. Inte sÄ lite Àr det frÄgan om en hel livsuppgörelse. Och den gÄr Ànda tillbaka till författarens barndom i sin strÀvan att söka efter utgÄngspunkterna för vad som blivit den egna diktningens sÀrmÀrken. Lars Gustafsson skriver en komprimerad, informationstÀt men mycket konkret prosa. Att han Àr en av vÄr litteraturs verkligt stora lyriker har Àven det fÄtt mÄnga genomslag. Med namns nÀmnande förekommer de filosofer frÄn vilka han tagit sina viktigaste intryck, Frege, Gödel, Russell, Wittgenstein och Gilbert Ryle. Det Àr sÀkert ingen tillfÀllighet att berÀttaren i romanen, i likhet med Ryle, Àr bosatt i brittiska Oxford.

HĂ€r vistades Lars Gustafsson nĂ„gra av de mest formbara Ă„ren under sin studenttid. Den andliga atmosfĂ€ren som rĂ„dde dĂ€r har fĂ„tt ett flertal motsvarigheter i hans andra bok Poeten Brumbergs sista dagar och död. Men man kan i den dagsaktuella boken ocksĂ„ se hur mycket av de tidiga Ă„ren som gĂ„r igen i de ungefĂ€r vid samma tid utgivna dikterna i Ballongfararna och i romanen Bröderna. Den som undrar hur Ă„siktsvindarna blĂ„ste genom Uppsala under början pĂ„ 1960-talet har hĂ€r Ă„tskilligt att hĂ€mta. För förutsĂ€ttningarna för dessa böcker Ă€r dock Fru Sorgedahls vackra vita armar en guldgruva. Liksom för hela det följande författarskapet. Den tid som Ă„terskapas Ă€r det Efterkrigssverige och det 1950-tal dĂ„ grunden lades till det som sĂ„ smĂ„ningom kom att kallas det svenska folkhemmet. Det Ă€r Ă„ren innan denna utveckling tog fart som intresserar författaren. Livsvillkoren för de flesta var dĂ„ vĂ€sentligt annorlunda Ă€n vad de blivit i dag. I VĂ€sterĂ„s och VĂ€stmanland lĂ€ngs KolbĂ€cksĂ„n hade moderniteten Ă€nnu inte fĂ„tt sina fulla genomslag. Man kommer i sammanhanget att tĂ€nka pĂ„ Åsa Linderborgs uppmĂ€rksammade roman Mig Ă€ger ingen, som ocksĂ„ den utspelas i VĂ€sterĂ„s men skildrar en i de flesta avseenden helt annorlunda vĂ€rld.

Hos Lars Gustafsson Àr det vad gÀller geografiska utblickar en mycket begrÀnsad vÀrld som avbildas. Desto större rymd fÄr boken pÄ det inre plan dÀr fantasierna tillsammans med utflykterna i tankens vÀrld svarar för handlingen. Det Àr dÀr han tidigt hittar nischerna för det egna livet. Och samtidigt utvecklar ett förhÄllningssÀtt till tillvaron som rymmer bÄde magi, en filosofisk grundsyn och förmÄgan att ladda vardagen med förklaringar hÀmtade inte minst frÄn naturvetenskapens vÀrld. De egna förÀldrarna skymtar förbi som bifigurer i Lars Gustafssons tidigt med nÀrmast kosmiska dimensioner försedda livsdrama. En större plats fÄr farmodern med sin gudstro. Som i förbigÄende nÀmns de sepiabruna fotografierna med farfaderns klÀdbutik frÄn 1930-talet. De som hör till författarens egen sektor som bildkonstnÀr och som i databearbetad form har gÄtt att se hos hans gallerist, doktor Rothe vid Savignyplatz i Berlin. Minnet och tiden Àr Äterkommande frÄgor i denna roman om Äterblickandets villkor. En djÀrv tanke i sammanhanget gÄr ut pÄ att minnet sjÀlv bestÀmmer sitt innehÄll, upphÀver kausaliteten och retroaktivt förÀndrar vad som en gÄng hÀnde.

Den som i hög grad uppstĂ„r ur en sĂ„dan process Ă€r berĂ€ttelsens fru Sorgedahl, kvinnan med de vackra vita armarna i boktiteln. Det Ă€r hon, betydligt Ă€ldre Ă€n huvudpersonen, som laddar atmosfĂ€ren med erotik och pĂ„ slutet fĂ„r bestĂ€mma villkoren för jagberĂ€ttarens upplevelse av att existera och finnas till. Och av friheten. Även om Jorge LuĂ­s Borges kanske mera Ă€n nĂ„gon annan framstĂ„r som den författare som stĂ„r upphovsmannen allra nĂ€rmast den hĂ€r gĂ„ngen, Ă€r det inte lĂ„ngsökt att Ă€ven Goethes Faust hör till de föregĂ„ngare som funnit en plats i romanen. DĂ€r finns dessutom en hund i en av de skrönor som uppges ha kommit frĂ„n diktarens mor som nog hör hemma lika mycket hos den tyske diktarfursten som hos den Rudolf Carnap som öppet apostroferas. Till skrönornas vĂ€rld hör Ă€ven den som en klassisk saga uppbyggda historien om kyrkorgeln i orten Haraker, som till allt annat kan lĂ€sas som den övervunna skaparkrisen hos en författare. En pendang till episoderna med fru Sorgedahl Ă€r den kĂ€rleksskildring som berĂ€ttar om pubertetsĂ„rens nyvĂ€ckta sexualitet tillsammans med sommargĂ€sten i RamnĂ€s, den unga flickan Ingela.

Lars Gustafsson Àr en sprÄkets mÀstare som gör avstÄndet till lÀsaren kortast tÀnkbara inte minst i förmÄgan att förmedla och skapa nÀrhet med alla genomslag av dofter, ljud och synintryck. Hans handlag nÀr det gÀller att skriva konkret och vardagsnÀra om filosofiska problem Àr inte mindre. Antingen det handlar om skillnaden mellan verkligt och möjligt, evolutionens gÄng, ateismens begrÀnsningar, universums expansion och olika rums- och tidsdimensioner. Ur vÄr belÀgenhet som mÀnniskor att vara instÀngda i vÄra liv dÀr vi bara kan se livets insida eller i spörjandet över vad livet vill med oss finns dessutom den hÀr bokens kanske mest trösterika budskap. Det som har att göra med möjligheterna att försonas med den egna dödligheten. Lars Gustafsson hör till de förhoppningsfullas skara nÀr sÄdant Àr pÄ tal.

En liknande förtröstan kommer till uttryck, nÀr han med utgÄngspunkt i matematikernas begreppsvÀrld ser poesin som en akt av "involution", dÀr alfabetet viks allt djupare in i sig sjÀlv. Trots att hÀr finns likheter med universums stora och blinda variationsspel, nÄgot som författaren varnar för, Àr det ÀndÄ svÄrt att hÄlla tillbaka en undran om det inte Àr just hÀr nÄgonstans som Lars Gustafsson sjÀlv befinner sig. I kluvenheten mellan filosofi, logik, kvantfysik och matematik och den egna inbillningskraftens oefterhÀrmliga förmÄga att ge kött, blod, mÀnskligt liv och existensberÀttigande Ät vÄr stund pÄ jorden. Den sjÀlsförmögenhet som Àr vÄrt vÀrn mot och kanske enda sÀtt att hÄlla pÄ avstÄnd all nihilism och intighet som lurpassar pÄ vÄra liv och annars skulle hota att ta över.
En ny bok
Lars Gustafsson
Fru Sorgedahls vackra vita armar
(Atlantis)